במשך חודשים ארוכים הצליח עלאא חמאדי (36) להונות עשרות בני אדם, עד שנעצר על ידי שוטרי המחוז הצפוני ותחנת טמרה. השיטה שלו הייתה מתוחכמת, אך פשוטה להפליא - ובאמצעותה הצליח לגנוב כלי רכב מקורבנות תמימים, שהפסידו ממעשה העוקץ עשרות אלפי שקלים. וללא תמורה לרכב שחשבו שמכרו, פעמים רבות לא היה להם כסף לשלם עבור מכונית חדשה.
הקלטות הקורבנות, ואזהרת המשטרה

"מה אתם בלחץ?": הקורבנות מבקשים את הכסף

5 צפייה בגלריה
עלאא חמאדי
עלאא חמאדי
בבנק הדואר, ובזמן עוקץ. עלאא חמאדי
5 צפייה בגלריה
עוקץ רכבים
עוקץ רכבים
זייף אסמכתא - ולקח את הרכב
החקירה החלה בחודשים האחרונים, בזמן המלחמה, כשהמשטרה החלה לקבל תלונות זהות מעשרות אזרחים שנעקצו על ידי אדם שקנה כביכול את מכוניותיהם - מבלי לשלם. הוא אמנם הזדהה כל פעם בשם אחר וסיפר סיפור שונה, אך שוטרי המחוז הצפוני זיהו את דפוס הפעולה שחזר על עצמו: בין השאר הוא העביר לקורבנות כסף בהמחאות ללא כיסוי, צילם הודעה מזויפת של העברת כסף מחשבון - וסיפק מספרי אסמכתאות מזויפים. מיד כשהבעלות על הרכב הועברה על שמו, הוא דאג להעביר אותה לאדם אחר - או למכור את המכונית.
הנעקצים הבינו די מהר שנפלו לתרמית - וידעו לחזור אל אותו אדם בטלפון, ולעיתים אף עלו על זהותו והגיעו לביתו. הוא, מצידו, הבטיח להם שהכסף יעבור בסופו של דבר. "מחר בבוקר", נהג לומר, "תפקיד את הצ'ק פעם נוספת", "אני חולה" או תירוצים נוספים שקנו לו זמן - עד שאת הרכב כבר לא ניתן היה להשיב.
מינואר ועד שנתפס ב-29 ביולי הצליח חמאדי לעקוץ בשיטה זו כלי רכב בשווי כולל של לפחות 1,448,500 שקל מ-30 מתלוננים שונים - כשאת חלק מהמכוניות הללו מכר בעבור תמורה כוללת של כ-483 אלף שקל. אלו, נציין, רק העבירות שמופיעות בכתב האישום שהוגשו נגדו, וייתכן שישנם קורבנות נוספים לעוקץ.
כתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז חיפה כולל 30 סעיפים ומתאר את מסכת ההונאה המתוחכמת שהפילה בפח עשרות בני אדם, בהם קשישים או תושבים מפונים שחמאדי ניצל את מצוקתם. במסגרת "תוכנית המרמה", נטען, חמאדי פנה לאנשים שפרסמו מודעות למכירת הרכב ברשת, נפגש איתם, בדק את המכונית - ואז "רכש" אותה. כל זאת בזהות בדויה ותוך שהוא מצטייד בצ'קים מזויפים של חברות לגיטימיות להובלה בקירור שלא ידעו על כך דבר.
5 צפייה בגלריה
עוקץ רכבים
עוקץ רכבים
"ראיתי שיש לי יתרה, אז העברתי את הבעלות. למחרת הצ'ק חזר"
חמאדי נהג להציג את עצמו כעובד או בעלים של אותן החברות, וידע כמובן שלהמחאות שלו - שניתנות כביכול בשמן - אין כל כיסוי. אחד מקורבנות העוקץ, ע', מספר שכדי לפצות על כך ביקש חמאדי להפקיד את הצ'ק באפליקציה - שם נכתב באופן זמני שההפקדה בוצעה. במצב כזה, המפקיד יכול לראות את הכסף בחשבון, על אף שמדובר ב"הפקדה ממתינה" - כזו שעדיין לא עברה את אישור הבנק, שנדרש לאמת כל המחאה. כשהצ'ק חוזר והבלוף מתגלה, הסכום שהופקד כביכול לא נמצא יותר בחשבון, והנעקץ נותר ללא הכסף וללא המכונית. במקרים אחרים הציג חמאדי לקורבנותיו מסמך שלפיו לכאורה העביר להם את הכסף לחשבון - אלא שמדובר היה בזיוף, ולא נעשתה כל העברה בפועל.
הרווחים שלו היו גדולים למדי: כך למשל, ב-17 במרץ "רכש" חמאדי מאחד המתלוננים מכונית מדגם סיטרואן תוך זייף צ'ק של חברת הובלות בקירור, כתב עליו סכום של 35 אלף שקל - וחתם עליו. עוד באותו היום לקח חמאדי את כלי הרכב ומכר אותו ב-10 אלף שקל בלבד. בהמשך, כשקורבן הבין שנעקץ, הוא פנה אל חמאדי שוב ושוב בדרישה לקבל את הכסף שהובטח לו - ובכל פעם זכה לתירוץ אחר.
למחרת, ב-18 במרץ, "רכש" חמאדי יונדאי איוניק ב-65 אף שקל בקריית אתא - ואף חתם על מסמך "זיכרון דברים". גם כאן הוא הגיש למוכר צ'ק מזויף. למחרת העביר הנאשם את הבעלות על המכונית לחברת הובלות, ואז מכר אותה תמורת 74 אלף שקל באמצעות סוכנות רכבים "נסיך ריאן". כל ניסיונותיו של המוכר לקבל את הכסף חזרה עלו בתוהו.
שבוע חלף, והפעם חמאדי "קנה" סקודה אוקטביה ב-43 אלף שקל, ומכר אותה מיד לאחר מכן למגרש בשיטה דומה. ואולם, במקרה הזה דווקא הצליח המתלונן לקבל את רכבו בחזרה כשבוע וחצי לאחר מכן.

"הפסדתי גם את הכסף וגם את הרכב"

ע' סיפר ל-ynet את השתלשלות האירועים, שהייתה זהה גם במקרים האחרים: "פרסמתי את הרכב ביד שנייה, הוא פנה אליי, נפגשנו והוא הגיע עם משאית קירור. הוא בדק את המכונית ורצה לקנות אותה. שאל כמה אני רוצה. הצעתי לו 37 אלף שקל והוא אמר 35 אלף. הסכמתי. אמרנו אחד לשני 'מברוק', וביקשתי שיעביר כסף לחשבון. הוא הסביר שהבנק סגור היום כי יום ראשון, אז הוא ייתן לי צ'ק שאפקיד באפליקציה".
ע' מילא אחר הוראותיו של חמאדי מבלי שהשתמש בעבר באפליקציה של הבנק לצורך הפקדת המחאות. "אמרתי לו שאני לא מעביר בעלות עד שאקבל את הכסף", סיפר. אבל מאחר שקיבל את הצ'ק, ובלי שידע כי מולו עומד אדם בזהות בדויה, הסכים לתת לו את המכונית. "לקראת הערב נכנסתי לחשבון הבנק וראיתי שיש לי יתרה, אז עשיתי לו העברת בעלות דרך האפליקציה של משרד התחבורה. למחרת, נכנסתי לבנק, והתברר שהצ'ק חזר".
ע' מיהר להתקשר לחמאדי ודרש ממנו לקבל כסף במזומן: "חיכיתי והכסף לא הגיע. כל יום היה לו סיפור חדש, עד שהגשתי תלונה במשטרת נהריה. אחרי עשרה ימים הודיעו לי שהם מתכוונים לסגור את התיק כי אין ראיות".
לדברי ע', במשטרה הסבירו שמאחר שהעביר בעלות על הרכב על דעת עצמו, עליו לשכור עורך דין ולתבוע את האדם שקנה ממנו את המכונית. ואולם, כשעשה זאת, הוא גילה שאין לאותו אדם כתובת ולא ניתן לאתרו.
כמה חודשים לאחר מכן התקשרו אליו ממשטרת טמרה וביקשו שיגיע לעימות עם הנוכל. "שם ראיתי אותו ועד היום הוא עצור", מספר ע'. "שלושה חודשים אחרי שנעקצתי, והרכב שלי עדיין לא חזר, כי הוא נמכר למישהו אחר". מאז העוקץ, מדי פעם עוד מקבל ע' חשבוניות על נסיעת רכבו בכביש 6.
מתלונן אחר, נ', סיפר שחמאדי הציג את עצמו בפניו כ"שאדי", בעלי חברת הובלות קירור שרוצה לקנות את רכבו. "קבענו פגישה אחרי יומיים, הוא ראה אתה רכב והחליט לקנות", אמר. "הוא ביקש שנלך לדואר לצורך העברת בעלות ואמר שיעביר לי כסף. הוא נתן צ'ק מזומן שנכנס לי לחשבון, עשינו העברת בעלות - ויום לאחר מכן הצ'ק בוטל. התקשרתי אליו והוא אמר שהייתה בעיה בחברה, ושהוא יסדר את זה מחר ושהכול יהיה בסדר".
אבל "שאדי" כמובן לא העביר את הכסף מעולם. הוא שיקר ושיקר, עד שבדרך-לא-דרך הצליח נ' לאתרו וליצור קשר עם משפחתו - שאמרה לו לדבריו שמדובר ב"נוכל סדרתי". הוא פנה למשטרה, שהכריזה על הרכב כגנוב, ובהמשך אותרה המכונית נוסעת בכביש 6 והוחזרה אליו.
"במקרה צילמתי אותו כשנכנסו לדואר, ובאמצעות הצילום הצלחתי לברר מה השם האמיתי שלו", הוא מספר. "ברגע שנכנסתי לתחנת המשטרה טמרה נודע לי שהוא עקץ עוד אנשים. כשדיברנו עם עורך הדין שלו הציעו שיחזירו לי את הרכב בתמורה לכך שאסיר את התלונה - אבל הרכב חזר ולא עשיתי את זה".
מ', קורבן נוסף, קיבל גם הוא פנייה מחמאדי דרך יד2. הפעם הוא הזדהה כ"אשרף", ואמר שהוא מעוניין לרכוש את הרכב עבור החברה שלו. "הוא כתב צ'ק בסכום של 35 אלף שקל, עשינו העברת בעלות, והצ'ק חזר", הוא מספר. "כשחזרתי אליו הוא הבטיח שהוא יטפל, אבל בסוף הגשתי תלונה במשטרה. הפסדתי גם את הכסף וגם את הרכב, כי הוא מכר אותו לאחרים. אני דורש שהאדם הזה ייכנס לכלא, ושלא יעקוץ יותר אנשים".
מתלונן נוסף סיפר כי הוא עדיין מקווה שיקבל את רכבו בחזרה: "העוקץ הזה הרס אותי נפשית. גנבו לי את הרכב, ואין לי כסף אפילו לקנות אחד אחר". מתלונן אחר, שגם הוא לא קיבל עדיין את מכוניתו בחזרה, הוסיף שהוא לפחות מתנחם בכך שחמאדי יקבל עונש על מעשיו.
בכאבול, יישוב מגוריו של הנאשם, טוענים שהסיבה לכך שהחל במעשי העוקץ היא הסתבכות כספית שאליה נקלע. "כולם כאן מכירים את זה", אמר אחד התושבים. "הוא התרגל לעבוד על אנשים וטוב שהוא נתפס".
עו"ד אמיר אבו חאטוםעו"ד אמיר אבו חאטום
סגנית מפקדת תחנת טמרה, רב-פקד עדי שגב שטרית, אמרה כי "במהלך החקירה הצלחנו להגיע ליותר מ-30 קורבנות שונים, בהם קשישים ותושבים מפונים, שנעקצו באותה הדרך. החשוד נעצר ולאחר חקירה מאומצת הוגש כתב אישום נגדו בבית משפט השלום בחיפה, ובקשה למעצר עד תום ההליכים. אנו קוראים לציבור לוודא את העברת הכסף לחשבון בזמן אמת, ולא להסתפק בהעברה או בהבטחות להעברה עתידית. נמשיך לפעול בכל המישורים ובכל האמצעים כדי למצות את הדין עם עברייני הרכוש".
עורך דינו של חמאדי, אמיר אבו חאטום, מסר: "מרשי כופר בכל המיוחס לו. הפרקליטות טרם העבירה את חומרי החקירה במלואם, כשיועברו חומרי החקירה במלואם נגיב בהתאם".

כך תימנעו מעוקצים דומים

בדיקת זהות הקונה: לפני מכירת הרכב, ודאו שהקונה הוא אכן מי שהוא מציג את עצמו על-ידי בקשת תעודת הזהות שלו.
תשלום בטוח: העדיפו תשלום בהעברה בנקאית ישירה, ורצוי שתוודאו שהתשלום אכן התקבל לפני מסירת הרכב או מסמכיו. אם מדובר בצ'ק בנקאי, וודא שהוא אותנטי ובעל כיסוי דרך יצירת קשר ישיר עם הבנק המנפיק. לרוב, אל תסכימו לקבל צ'ק שאינו בנקאי, ואם אין ברירה - אל תעבירו את הבעלות עד שתקבלו אישור מהבנק שהכסף הופקד בחשבון.
פגישה במקום ציבורי: קבעו את הפגישה במקום ציבורי, כגון תחנת דלק או חניון מרובה מצלמות. כך תוכלו למזער סיכונים ולשמור על ביטחונכם.
חתימה על זכרון דברים: ודאו שיש לכם חוזה מכירה מסודר שכולל את כל פרטי העסקה: פרטי המוכר, הקונה, הרכב, הסכום ומצב הרכב. החתמת הצד השני על מסמך זה מבטיחה תיעוד של העסקה ויכולה להגן עליכם במקרה של בעיה משפטית.
תהליך העברת בעלות מסודר: בצעו את העברת הבעלות באופן רשמי, דרך משרד הרישוי או פלטפורמה מורשית. אל תמסרו את מפתחות הרכב או את מסמכי הרכב עד שהעברת הבעלות הושלמה והתשלום התקבל במלואו.