4 צפייה בגלריה
בריטניה הכתרה המלך מלך צ'רלס עם המלכה קמילה מרפסת ארמון בקינגהאם אחרי ההכתרה
בריטניה הכתרה המלך מלך צ'רלס עם המלכה קמילה מרפסת ארמון בקינגהאם אחרי ההכתרה
המלך צ'רלס
(צילום: AP)
כשבוע לאחר שהוכתר רשמית למלך בריטניה, בדיילי מייל דווח היום (ראשון) שהמלך צ'רלס השלישי עשוי לבקר בישראל בקרוב - ובכך להפוך למלך הבריטי הראשון שיגיע לביקור בארץ.
לפי הדיווח, המלך הביע את רצונו לבקר בישראל. הברון סטיוארט פולק, חבר בית הלורדים של בריטניה, אמר לעיתון הבריטי כי ההכנות המוקדמות לביקור בעיצומן. "ההכנות נעשות על ידי הצוות שלו כדי לסלול את הדרך לביקור הזה", הוא אמר.
4 צפייה בגלריה
 המלכה אליזבת
 המלכה אליזבת
מעולם לא ביקרה בישראל. המלכה אליזבת
(צילום: AP )
אם אכן צ'רלס יגיע לישראל, זו תהיה הפעם הראשונה שראש משפחת המלוכה הבריטית יגיע לביקור בארץ. המלכה אליזבת השנייה, שהלכה לעולמה בספטמבר האחרון אחרי 70 שנה על כס המלכות, מעולם לא ביקרה בישראל. "אין לי ספק שצ'רלס יהיה זה שישבור את הדפוס הזה", אמר הברון פולק, שהוסיף כי הוא חש עצב מסוים מהעובדה שהמלכה מעולם לא ביקרה בישראל.
סביר להניח שהמלך צ'רלס יבקר גם ברשות הפלסטינית במטרה למנוע מחלוקות שעלולות להיווצר עקב ביקורו. בעבר הוא הגיע לישראל שלוש פעמים במסגרת ביקורים פרטיים לפני שעלה לכס המלכות. כשאמו המנוחה הייתה בחיים, עלה החשש שאם תגיע לבקר בישראל הדבר עלול לעורר את זעמו של העולם הערבי. הנסיך וויליאם הגיע לביקור רשמי בישראל וברשות הפלסטינית ב-2018.
כתר אדוארד הקדוש מונח על ראשו של המלך צ'רלס בטקס ההכתרה
(צילום: רויטרס)

לפי הדיווח בדיילי מייל, נשיא המדינה יצחק הרצוג מעורב באופן אישי במאמצים להביא את מלך בריטניה לישראל. כמה מקורות אמרו כי הנשיא אמר לצ'רלס שהוא רוצה לקבל את פניו בארץ, אך שבעקבות המצב הביטחוני והרקטות ששוגרו לאחרונה מעזה לעבר ישראל, תאריך לביקור לא נקבע. מקור דיפלומטי נוסף אמר כי המלך "הבהיר בשנים האחרונות שהוא לא מפחד לנסוע לישראל ולא יאפשר לעובדה שכעת הוא מונרך לשנות את זה".
הרצוג פגש את צ'רלס שלוש פעמים שבהן השניים מאוד התקרבו, והנשיא אף אמר לו בכמה הזדמנויות שהיה שמח מאוד אם יתקיים בישראל ביקור מלכותי שלא היה מעולם. כעת כאמור כבר מדברים על ביקור כזה, אך אין תאריך רשמי ולא ברור מתי הוא יתקיים, כשלפי הערכות מדובר בעוד כמה חודשים לפחות, שכן יש למלך גם מחויבות לבקר במדינות הכתר - 15 המדינות העצמאיות החברות בחבר העמים הבריטי, שבראשן עומד המלך.
4 צפייה בגלריה
הכתרת המלך צ'רלס
הכתרת המלך צ'רלס
פועל למען ביקורו של המלך צ'רלס בישראל. הנשיא הרצוג ורעייתו בטקס ההכתרה בלונדון לפני כשבוע
(צילום: רויטרס)
הנסיך וויליאם ביקר כאמור בישראל ביוני 2018, וזה היה הביקור הראשון של נציג בית המלוכה בארץ. בעבר התקיימו כמה ביקורים מלכותיים לא רשמיים בישראל: הנסיך אדוארד ב-2007 והנסיך פיליפ והנסיך דאז צ'רלס במהלך שנות ה-90. צ'רלס היה בישראל גם בהלוויות של ראשי הממשלה לשעבר יצחק רבין ושמעון פרס.
מלכת בריטניה אליזבת השנייה מעולם לא ביקרה בישראל למרות שהוזמנה אליה פעמים רבות. בירדן היא דווקא ביקרה ב-1984. ב-2006, בעת חגיגות יום הולדתה ה-80 של המלכה אליזבת, הסביר שגריר בריטניה בישראל דאז סיימון מקדונלד כי ביקור רשמי של בן משפחת המלוכה הבריטית בישראל ייערך רק לאחר שיכונן שלום.
ב-60 שנות מלכותה ערכה המלכה מאות ביקורים רשמיים במעל 140 מדינות. ב-1979 היא ביקרה בכוויית, בבחריין ובסעודיה. ב-1989 ביקרו הנסיך דאז צ'רלס ואשתו המנוחה דיאנה באיחוד האמירויות, וב-2006 צ'רלס ואשתו קמילה ביקרו רשמית במשך שבועיים במצרים ובסעודיה. ב-2004 ביקר צ'רלס באיראן, שם נפגש עם הנשיא מוחמד חתאמי.
4 צפייה בגלריה
הנסיך וויליאם בכנסיית הקבר  ירושלים
הנסיך וויליאם בכנסיית הקבר  ירושלים
הנסיך וויליאם על קברה של הסבתא-רבתא במהלך ביקורו בישראל ב-2018
(EPA)
בעבר טען ההיסטוריון והסופר הבריטי אנדרו רוברטס כי משרד החוץ הבריטי אוסר על קיום ביקורים של בית המלוכה בישראל, ובכך הוא לוקה ב"גזענות סמויה". משרד החוץ הבריטי פרסם הודעה שבה הכחיש בתוקף את הטענה וטען כי "תוכנית הביקורים המלכותית נמצאת תחת בדיקה מתמדת".
פרט פיקנטי נוסף שקשור למלך צ'רלס ולישראל הוא שסבתו, הנסיכה אליס מבטנברג, קבורה בכנסיית מריה מגדלנה במזרח ירושלים, לשם הועברו עצמותיה שנים אחרי מותה. צ'רלס ביקר בקברה במהלך ביקוריו בישראל, וכך גם הנסיך וויליאם.