סרטוני תעמולה של משה ליאון שהפיקה עיריית ירושלים
(צילום: אמיתי אייזברג, יוסף שלסט, אלי זינגר)

ועדת הבחירות האזורית קבעה כי ראש העיר ירושלים משה ליאון ביצע שימוש במשאבי העירייה לצורכי תעמולה, כדי לקדם את עצמו לקראת הבחירות לראשות העיר שיתקיימו בחודש אוקטובר הקרוב. בין השאר, בית המשפט קבע כי העירייה פרסמה חוברות והפיקה סרטונים שבהם הופיע ליאון כדי לקדם את עצמו - ואפילו חילקה שקיות ממתקים בבתי כנסת שעליהן הופיע שמו של ראש העיר.
במהלך השנה האחרונה הגישה תנועת התעוררות ארבע עתירות נגד עיריית ירושלים וראש העיר משה ליאון, והשבוע קבע השופט אריה רומנוב, יו"ר ועדת הבחירות באזור יהודה, כי ראש העיר אכן קידם את עצמו באמצעות המשאבים השונים של העירייה. הוא פסק לטובת תנועת התעוררות הוצאות בסך 40,000 שקלים.
4 צפייה בגלריה
טקס ממלכתי ליום ירושלים בגבעת התחמושת
טקס ממלכתי ליום ירושלים בגבעת התחמושת
"לריבוי הפרסומים יש משקל בפני עצמו". משה ליאון
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
שלטי תעמולה אישית שמשה ליאון יזם ממשאבי עיריית ירושלים
שלטי תעמולה אישית שמשה ליאון יזם ממשאבי עיריית ירושלים
שלט לקראת פתיחת שנת הלימודים בירושלים, "בברכת משה ליאון"
(צילום: סיעת התעוררות)
ההחלטה של רומנוב, שופט בבית המשפט המחוזי בירושלים, עוסקת במגוון פעולות תעמולה שבוצעו על ידי העירייה לטובתו של ליאון, שהוחלט כי הן לא חוקיות, בהן הפצת פרסומים אודות אירועים עירוניים שונים תחת הכותרת 'בברכתו של משה ליאון', הפקת סרטונים שונים שבהם ליאון הוא הדמות הראשית, חוברות המסכמות את פעולות העירייה תוך ייחוס הפעולות לליאון ונבחרי ציבור אחרים בעיר, חלוקת שקיות ממתקים בבתי הכנסת שעליהן מופיע שמו של ליאון ועוד.
"מדובר בסוג עניינים שבו 'הכמות עושה את האיכות'", קבע השופט רומנוב. "במסגרת העתירות שהעותרת הגישה, היא הציגה עשרות רבות של פרסומים שנעשו על ידי המשיבים במהלך כהונתו של המשיב, ואשר בהם מופיעים שמו ו/או תמונותיו". השופט הוסיף כי "לריבוי הפרסומים יש משקל בפני עצמו".
4 צפייה בגלריה
שלטי תעמולה אישית שמשה ליאון יזם ממשאבי עיריית ירושלים
שלטי תעמולה אישית שמשה ליאון יזם ממשאבי עיריית ירושלים
קומיקס בכיכובו של משה ליאון שפרסמה עיריית ירושלים
(צילום: סיעת התעוררות)
בהחלטתו, השופט רומנוב התייחס לכל טענה בעתירה בנפרד, וקבע כי לאחר בחינת הדברים נראה שהטענה בדבר נוהג של העירייה לצרף את שמו של ליאון לפרסומים "לא נטענה ללא ביסוס". לדברי סיעת התעוררות, בסרטונים שבהם מככב ליאון הושקעו כ-610 אלף שקלים מכספי העירייה. "הסרטונים מהווים תעמולת בחירות שנעשתה בניגוד לחוק", אמר השופט, שהורה להסיר אותם מכל אמצעי הפרסום ולא לעשות בהם שימוש.
השופט אף קבע כי השימושים שהעירייה עשתה במערכת המסרונים שלה ובערוץ הטלגרם העירוני מהווים תעמולת בחירות, וקבע עוד כי לעיתים נעשה שימוש בחשבון הפייסבוק של עיריית ירושלים לטובת חשבון הפייסבוק האישי של משה ליאון.
"שמנו היום סוף למסע התעמולה האישית של ליאון שכולו ממומן מכספי תושבי ירושלים, המשלמים את הארנונה הגבוה בארץ", אמר ל-ynet יו"ר תנועת התעוררות, אדיר שורץ. "לא עוד הפקות, סרטונים, לוחות שנה ושלטי חוצות על חשבוננו. ראוי שגם את הוצאות המשפט שפסק בית המשפט ישלם ליאון מכיסו האישי. התעוררות בירושלים תמשיך לשרת את תושבי העיר ולהילחם על טוהר המידות ועל הקופה הציבורית".
4 צפייה בגלריה
אדיר שורץ
אדיר שורץ
"שמנו סוף למסע התעמולה האישית של ליאון". יו"ר תנועת התעוררות
(צילום: שרון גבאי)
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "החלטת ועדת הבחירות עוסקת בפרסומי עבר, אשר כולם עברו, קודם לפרסומם, לעיון הלשכה המשפטית של העירייה, אשר סברה כי מדובר בפרסומים מותרים, על פי פרשנותה את ההנחיות, ואישרה את הפרסומים מראש עוד לפני הינתן החלטת ועדת הבחירות. העירייה הקפידה מאז ומתמיד לנהוג בהתאם להנחיות והמלצות הלשכה המשפטית. עמדת הלשכה המשפטית הוצגה בפני ועדת הבחירות, אשר קיבלה את עמדת הלשכה לגבי רבים מהפרסומים, וקבעה כי אינם תעמולת בחירות.
"ונצטט את כבוד השופט רומנוב: 'עמדת ראש העיר והעירייה מניחה את הדעת. בבואנו לבחון מהו האפקט הדומיננטי של פרסומים אלה, לא ניתן לומר שהאפקט הדומיננטי של פרסום על אודות אירועים שבהם ראש העירייה עתיד להשתתף הוא בגדר תעמולת בחירות. בשים לב לכך שיש להשתתפותו של ראש העירייה באירוע מסוים ערך לתושבים, יש עניין בפרסום על אודות ההשתתפות הצפויה שלו באירוע'.
"באותם מקומות בהם החליטה ועדת הבחירות כי היא רואה בהם משום תעמולת בחירות, העירייה פעלה בתום לב בהניחה כי פעולות אלה מותרות וללא ספק משרתות את הציבור ונעשות למענו. ככל שנותרו 'שאריות' של פרסומי העבר שלא הוסרו, הם יוסרו וכמובן שלא ייעשה בהם שימוש. למרות עמדתה המוקדמת, אשר סברה כי הפרסומים היו מותרים ולא היו בגדר תעמולת בחירות, הלשכה המשפטית תלמד את החלטת ועדת הבחירות ותנחה את כל הגורמים העירוניים לפעול ברוח החלטה זו".
ד"ר מתן גוטמןד"ר מתן גוטמןשלומי יוסף
ד"ר מתן גוטמן ועו"ד אריאל מרנס, שייצגו את תנועת התעוררת בעתירה, מסרו: "מדובר בהחלטה תקדימית ורחבת יריעה שמתווה את המותר והאסור על ראשי ערים ורשויות מקומיות לקראת שנת הבחירות. אנו מברכים על ההחלטה של השופט רומנוב, שקיבל את כל הטענות שלנו וקבע באופן גורף שעיריית ירושלים ומשאביה פעלו בשירותו האישי של מר משה ליאון".