נאומו של שר החינוך קיש
(צילום: רויטרס)

בשעה 14:30, שעון ישראל, נפתח היום (ג') בפולין מצעד החיים, מהאירועים המרכזיים של יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שציין השנה 35 שנים להיווסדו - בהשתתפות אלפי בני אדם מרחבי העולם. לראשונה זה שלוש שנים, אחרי מגפת הקורונה, המצעד נערך במתכונת מלאה עם משלחות מעשרות מדינות, שצעדו על פסי הרכבת מאושוויץ לבירקנאו, כמחווה לזכר השואה. ynet ליווה את המצעד וטקס הסיום בשידור ישיר.
את הטקס פתח עברי לידר ששר את "צלילי השקט". לידר גם שר בדואט את השיר "בואי אמא" עם שורדת השואה שושנה טריסטר. דליה, אמו של לידר, נולדה בוורשה בשנת 1938. כילדה בת ארבע היא הוברחה מהגטו על ידי אביה שנרצח מאוחר יותר באושוויץ. דליה התאחדה עם אמה רק לאחר המלחמה. החזן ראשי של צה"ל סגן-אלוף שי אברמסון קרא קדיש יחד עם שורד השואה אריה פינסקר, בן 93 שהיה אסיר במחנה בירקנאו ובין הילדים הבודדים ששרדו את הניסויים האכזריים.
יו"ר מצעד החיים, ד"ר שמואל רוזנמן, אמר בנאומו: "ב-1948 נוסדה המדינה היהודית מחדש בארץ ישראל לאחר 2,000 שנות גלות יהודית. ב-1988, על רקע גל עולה של אנטישמיות והכחשת שואה בכל רחבי העולם, נוסד מצעד החיים. התקווה שלנו היא שאתם, הדור הבא, תהיו עדי שואה, תתחייבו להיות נושאי הלפיד של הזיכרון ולהילחם באנטישמיות. שנאה ורוע לא ניצחו אז, ושנאה ורוע לא ינצחו עכשיו".
עברי לידר ושורדת השואה שושנה טריסטר בביצוע דואט בואי אמא
(צילום: רויטרס)

15 צפייה בגלריה
מצעד החיים בפולין
מצעד החיים בפולין
מצעד החיים בפולין
(צילום: רויטרס )
15 צפייה בגלריה
מצעד החיים בפולין
מצעד החיים בפולין
(צילום: רויטרס )
15 צפייה בגלריה
מצעד החיים
מצעד החיים
(צילום: EPA )
15 צפייה בגלריה
מצעד החיים
מצעד החיים
(צילום: EPA )
15 צפייה בגלריה
מצעד החיים
מצעד החיים
(צילום: EPA )
15 צפייה בגלריה
יואב קיש ושגריר פולין  בישראל  מחנה בירקנאו בפולין
יואב קיש ושגריר פולין  בישראל  מחנה בירקנאו בפולין
שר החינוך יואב קיש ושגריר פולין בישראל מארק מאגיירובסקי
(צילום: EPA )
נציג ממשלת ישראל בטקס, שר החינוך יואב קיש, אמר: "כאן, בבירקנאו, אני עומד היום כשר החינוך של מדינת ישראל, עם כולכם, משתתפים בצעדת החיים. צעדתי היום מאושוויץ לבירקנאו, צעדתי וזכרתי את אחינו ואחיותינו שעונו, נרצחו, ונשרפו חיים, כאן, בגטו ארור זה. אני עומד כאן ומצדיע לניצולי השואה, אלו שזוועות השואה צרובות לנפשם ובשרם לנצח.
"רבים מהם, אינם איתנו עוד. רבים מהם הצליחו למרות הכול לבנות חיים חדשים מאפר לאחר המלחמה, ואפילו לגדל משפחה, אך מעולם לא שכחו מה עברו. אני מצדיע לגיבורים היהודים שנלחמו כגד הנאצים ושותפיהם. אחד מהם הוא סבי, פריגודיר פרדריק הרמן קיש, זיכרונו לברכה. מעולם לא פגשתי את סבי. הוא היה חייל ולוחם בצבא הבריטי. בינואר 1943 הוא שחרר את היהודים ממחנה הריכוז ג'אדו בטריפולי. זהו ההישג של סבי שאני הכי גאה בו".

"עלינו לעולם לא לשכוח"

השר קיש, לשעבר טייס קרב בחיל האוויר, צעק בחוזקה "עם ישראל חי" - ואמר עוד: "מדינת ישראל חוגגת 75 שנות עצמאות. מדינה שעדיין נלחמת על קיומה, אבל בה בעת הפכה לבית עבור העם היהודי. מדינה חזקה, מצליחה ומשגשגת עם אחד מחילות האוויר החזקים והמובילים בעולם - מה שמבטיח שלעולם לא תהיה שואה נוספת. מדינה שזוכרת את הקורבנות ומעבירה הלאה את מורשת זיכרון השואה. עלינו לעולם לא לשכוח".
במהלך הטקס הודלקו שבעה לפידים. לראשונה במצעד החיים, אחת המשואות הודלקה לזכר יהדות תוניסיה. את המשואה הדליקו חיים טייב ואשתו איריס, דור שלישי ליהודי תוניסיה תחת הכיבוש הנאצי. "צעדתי היום כשבליבי סבי, חיים טייב, שעל שמו אני נקרא, שנלקח לעבודות פרך וחזר כשהוא עור ועצמות, מוכה וחבול", אמר חיים טייב. "חשוב שנזכור גם את סיפור השואה של קהילות צפון אפריקה".
15 צפייה בגלריה
מצעד החיים בפולין
מצעד החיים בפולין
(צילום: רויטרס )
במצעד החיים השתתף גם נשיא איטליה סרג'ו מרטלה שאמר בטקס: "התכנסנו כאן היום כדי לזכור ולחלוק כבוד למיליוני הקורבנות של המשטר הנאצי צמא הדם, שפשעיו הנוראיים נגד האנושות התאפשרו בגלל שיתוף הפעולה של מנהיגים אירופאיים פשיסטיים, אשר הסגירו את אזרחיהם שלהם לידי הנאצים האכזריים. פשעים אלה לעולם לא יישכחו ולא ייסלחו.
"במחנות הנאצים, בנוסף למיליוני יהודים, גם אסירים פוליטיים, בני הקבוצות של סינטי ורומא, בעלי מוגבלויות ולהט"ב מצאו את מותם בתאי הגזים או בעקבות תנאים של קור קיצוני, תשישות, רעב ומחלות או אפילו כקורבנות של ניסויים מדעיים נפשעים. אזרחים תמימים מכל רחבי אירופה הועברו באכזריות למקום המוות הזה. בית קברות עצום ללא קברים".
15 צפייה בגלריה
סרג'ו מטרלה נשיא איטליה, טקס יום השואה במחנה בירקנאו בפולין
סרג'ו מטרלה נשיא איטליה, טקס יום השואה במחנה בירקנאו בפולין
נשיא איטליה מטרלה בטקס
(צילום: EPA )
מרטלה אמר עוד: "היום, יותר מתמיד, כשדיונים וויכוחים שהרעילו את שנות ה-30 של המאה הקודמת צצים מחדש בזמן שרוסיה תוקפת באכזריות לא אנושית את אוקראינה, זיכרון השואה עומד כתזכורת נצחית שאסור להתעלם ממנה.
"היום יום הזיכרון לשואה ולגבורה. לזכור את שקרה הוא חלק מהמחויבות שלנו. זוהי ההוכחה לכך שנגד נושאי הדגל של השכחה, הזיכרון מנצח. להצהיר בקול עד כמה אנו גאים כאשר אנו שואפים להיות בני אדם. כדי לאשר מחדש 'לעולם לא עוד'".
15 צפייה בגלריה
מצעד החיים
מצעד החיים
(צילום: EPA )
בשונה ממצעדים קודמים, שבהם צעדו בשורה הראשונה ראשי מדינות וגנרלים, הפעם הובילו את המצעד 40 שורדי שואה מישראל ומרחבי העולם. חלקם כבר חצו מזמן את גיל 90 וגם את גיל 95. נייט (נתן) לייפציגר בן ה-95 יהיה אחד מהם. לייפציגר, שנולד בפולין בשנת 1928, הועבר עם משפחתו לאושוויץ, שם הפרידו אותו מאמו ומאחותו.
אביו הצליח להעביר את נייט לקבוצה שלו, וכך היה מסוגל להשאיר את בנו איתו. נייט שרד את המחנות של אושוויץ-בירקנאו, פינפטייכן, גרוס רוזן, פלוסנבירג, ליאונברג, מילדורף, בראונאו ואמרספורט. הוא שוחרר עם אביו ב-2 במאי 1945 והשניים היגרו לקנדה ב-1948. הוא אב לשלושה ילדים, סבא ל-12 נכדים ולתשעה נינים, ועוד אחד בדרך.
אתמול, חבוש בכובע קסקט שחור, לייפציגר סייר בצריף מספר 3 במחנה בירקנאו. "הגעתי לבירקנאו כנער בגיל 15", סיפר. "תראי את סימן הזיהוי הכי רשמי שיש לי מהמחנה הארור הזה, 133628", הוא מפשיל את השרוול ומראה את זרועו השמאלית. ואז הוא נכנס פנימה, לתוך הצריף, עוקף את הגדר שלא מאפשרת למבקרים לעבור פנימה לאזור הדרגשים, ניגש לאחד הדרגשים ונשכב עליו, מכורבל.
"זה הדרגש שישנתי עליו. הייתי כאן 12 שבועות ארורים לפני שהעבירו אותי למחנה אחר. מאז צעדתי כבר ב-20 מצעדי חיים, ובסך הכול חזרתי לאושוויץ-בירקנאו 40 פעם במסגרת תפקידי כחבר במועצת המנהלים במוזיאון אושוויץ. אבל זו הפעם הראשונה שאני שוב שוכב כאן על הדרגש. הפעם לבוש היטב, מכף רגל ועד ראש, ובמשקל מצוין".
15 צפייה בגלריה
יהודים באושוויץ
יהודים באושוויץ
מסורת של 35 שנים: מחווה לזכר השואה באושוויץ
(צילום: זיו קורן)
15 צפייה בגלריה
מצעד החיים בפולין
מצעד החיים בפולין
בהשתתפות משלחות של בני נוער ושורדי שואה
(צילום: Omar Marques/gettyimages)
15 צפייה בגלריה
אחמד אל מנסורי מדובאי מבקר במחנה בירקנאו בפולין
אחמד אל מנסורי מדובאי מבקר במחנה בירקנאו בפולין
אחמד אל מנסורי מדובאי מבקר במחנה בירקנאו בפולין
(צילום: יוסי זלינגר)
15 צפייה בגלריה
אחמד אל מנסורי מדובאי מבקר במחנה בירקנאו בפולין
אחמד אל מנסורי מדובאי מבקר במחנה בירקנאו בפולין
(צילום: יוסי זלינגר)
לייפציגר סיפר ל-ynet על התחושה לחזור למחנה ההשמדה: "זו תחושה שמשתנה. בכל פעם אני חוזר לכאן בן אדם אחר. החיים מלאי תהפוכות, מחשבות ועלייה במקרי האנטישמיות בארצות הברית, לא רק באירופה. יש דבר אחד יותר גרוע מבירקנאו - לאבד את אחת הבנות שלי, שנפטרה לי ממחלת הסרטן.
"איפה היה כל העולם כשקרה כאן רצח של מיליונים חפים מפשע?", הוא ממשיך בקול חנוק. "רק אלוהים יודע, ואם יש לך אולי שיחה עם אלוהים, שיסביר לי רק דבר אחד - למה הוא אפשר את הרצח של יותר ממיליון וחצי ילדים יהודים טהורים וזכים? למה? אני לא פונה אל ההוא, שם למעלה, באשר לכל המבוגרים שנרצחו בשואה. רק לקבל תשובה בעודי בחיים לשאלה: למה ילדים קטנים?".
דיויד שכטר שורד שואה מקריא קריאת שמע ישראל מחוץ לצריף בו היה חי באושויץ
(צילום: נעה סער, קק"ל)

רגע מצמרר לקראת ההזנקה למצעד החיים אירע כשדיויד שכטר, שורד שואה בן 93 ממיאמי שבארה"ב, עמד מחוץ לצריף שבו שהה באושוויץ וקרא בהתרגשות "שמע ישראל". עיני השורדים האחרים והמשתתפים בצעדה לא נותרו יבשות.
במקביל, בקיבוץ יד מרדכי התקיים טקס לציון 80 שנה למרד גטו ורשה. בטקס נשאו דברים נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש האופוזיציה יאיר לפיד וטובה דורפמן, נשיאת ההסתדרות הציונית העולמית. עוד לקחו חלק: מיקי קם, קובי אפללו, נעמה נחום וליבי פנקר.
דבריהם של הנשיא הרצוג ולפיד בטקס ביד מרדכי
(צילום: טקס יד מרדכי)

15 צפייה בגלריה
טקס הנחת הזרים ביד ושם
טקס הנחת הזרים ביד ושם
טקס הנחת הזרים ביד ושם
(צילום: AFP)
אירועי יום השואה החלו הבוקר בצפירת דומייה בת שתי דקות שהושמעה בשעה 10:00. בשעה 10:02 התקיים טקס הנחת הזרים באוהל יזכור במוזיאון יד ושם בירושלים בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, נציגים של ארגוני ניצולים ולוחמים. בשעה 11:00 נפתח טקס "לכל איש יש שם" שבו הוקראו שמות קורבנות השואה והונחו זרים על ידי הציבור הרחב. הטקס נערך באוהל יזכור ביד ושם, ובמקביל גם במשכן הכנסת בחסות יו"ר הכנסת אמיר אוחנה.
נשיא המדינה יצחק הרצוג הזכיר בטקס בכנסת את דבריה של שורדת השואה שושנה וייס שביקשה אמש בעצרת הזיכרון הממלכתית ביד ושם "להתאחד ולהתלכד": "אין לנו ארץ אחרת - בואו נקשיב לה". ראש הממשלה בנימין נתניהו הקריא את שמות בני משפחתו של חמו, שמואל בן ארצי, שנספו בשואה.
ב-11:00 נפתח בטרקלין שאגאל הטקס הממלכתי "לכל איש יש שם", שהתקיים בכנסת זו השנה ה-34 ונערך בסימן "התנגדות יהודית בתקופת השואה - בסימן 80 שנה למרד גטו ורשה". בטקס השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, יו"ר יד לבנים דני דיין, ניצולי שואה ומשפחותיהם, חברי כנסת, שרים ומכובדים נוספים. הטקס נפתח בהדלקת שישה נרות זיכרון על ידי שורדי שואה ובני משפחותיהם: שורדת השואה פליציה לייס, שורד השואה בנימין בשן, שורדת השואה סופי זקס מלווה בביתה ח"כ יסמין פרידמן, שורדת השואה פאולינה דוידסון מלווה בבנה ח"כ סימון דוידסון, דור שני לשורדי שואה חיה ניר מלווה בבתה ח"כ שרון ניר, ודור שני לשורדי שואה מיכאלה אקוניס מלווה בבנה השר אופיר אקוניס. ראש האופוזיציה יאיר לפיד לא נכח בטקס על אף שהוזמן.
פורסם לראשונה: 14:13, 18.04.23