המאבק על חיסוני הקורונה בארה"ב הגיע ביממה האחרונה עד ל"רחוב סומסום", כשאחת מכוכבות התוכנית המצליחה, "ביג בירד" (או בעברית: ציפורת), הפכה יעד להתקפות מצד הסנאטור הרפובליקני הבכיר טד קרוז. קרוז מתח ביקורת חריפה על הודעת "ביג בירד" כי קיבלה סוף סוף את החיסון נגד הנגיף.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב טד קרוז ביג בירד רחוב סומסום חיסונים
ארה"ב טד קרוז ביג בירד רחוב סומסום חיסונים
טד קרוז וביג בירד. החיסונים הפכו לעניין פוליטי
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חוגג את אישור תוכנית ה תשתיות ב קונגרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חוגג את אישור תוכנית ה תשתיות ב קונגרס
הנשיא ג'ו ביידן. צייץ לביג בירד: "כל הכבוד!"
(צילום: EPA)
"קיבלתי היום את חיסון הקורונה שלי!", הודיעה הציפור הצייצנית – כמה טבעי – בציוץ בטוויטר. "הכנף שלי קצת כואבת, אבל הוא ייתן לגוף שלי יכולת הגנה נוספת כדי לשמור עליי ועל אחרים בריאים. אריקה היל (כתבת CNN) אפילו אמרה שקיבלתי חיסונים מאז שהייתי ציפור קטנה. לא היה לי מושג!".
קרוז, סנאטור שמרן מטקסס שיצא בשנים האחרונות שוב ושוב להגנת דונלד טראמפ ומרבה לתקוף את הדמוקרטים על קידום עמדות ליברליות, ובמיוחד עמדות פרוגרסיביות, מיהר לתקוף. "תעמולה של הממשל לילדים בני 5!". גם אנשי ימין אחרים תקפו את הציוץ, ואשת "פוקס ניוז" ליסה בות' כתבה: "שטיפת מוח לילדים שלא נשקף להם שום סיכון מהקורונה". סטיב קורטס מרשת Newsmax השמרנית כתב: "תעמולה מהסוג הזה היא מרושעת. מבחינה סטטיסטית אין סיכון לילדים שלכם, ולא צריכים ללחוץ עליהם לקבל טיפול חדש לחלוטין. אל תשתפו פעולה!".
6 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
מחסנים ילדים בווירג'יניה. "תעמולה של הממשל"
(צילום: AFP)
הציוץ של ביג בירד והכעס שעורר בימין באו אחרי שבשבוע שעבר אישרה ארה"ב לחסן ילדים בני 5 עד 11 בחיסוני קורונה מתוצרת פייזר, ו"רחוב סומסום" מיהרה להתגייס לעידוד ההורים לחסן את ילדיהם. ביג בירד היא על-פי יוצרי התוכנית ילדה נצחית בת שש וחצי, ולכן אך טבעי בעיניהם כי היא זו שתקדם את מבצע החיסונים.
בעוד הימין השמרני כועס על "מבצע התעמולה", כדבריו, הנשיא ג'ו ביידן מיהר לתמוך בכוכבת הצהובה מהרחוב הכי מפורסם בעולם. "כל הכבוד, ביג בירד!", כתב לה בציוץ תגובה. "התחסנות היא הדרך הטובה ביותר לשמור על כל השכונה שלך בריאה".
6 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
יותר מ-750 אלף מתו בארה"ב, נתון גרוע בהשוואה למדינות מפותחות
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
היום: נוסעים מהעולם יוכלו להיכנס. חיסון ילדים בווירג'יניה
(צילום: AP)
בארה"ב, נזכיר, מתו מקורונה יותר בני אדם מבכל מדינה אחרת בעולם – כ-754 אלף מספרם. מספר הנדבקים הרשמי בנגיף שם מאז תחילת המגפה עומד על יותר מ-46 מיליון. שיעורי ההדבקה והתמותה בארה"ב היו במהלך המגפה גבוהים בהרבה מאשר אלה של רוב המדינות המפותחות, ונראה כי תרם לכך הוויכוח הלוהט באמריקה על נכונות ההגבלות.
בעוד הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ ואנשיו תמכו בהימנעות מהגבלות נוקשות, ומעת לעת ניפקו הצהרות שמהן השתמע כי הנגיף אינו מסוכן כפי שמציירים אותו, גורמים דמוקרטיים בראשות ביידן הפצירו בציבור להימנע מהתקהלויות ולעטות מסכות, וכשהחיסונים הגיעו – קראו בתוקף לציבור להתחסן. סוגיית החיסונים הפכה לסוגיה פוליטית במחלוקת, למרות ניסיונות ביידן להדגיש כי התחסנות איננה מעשה פוליטי. עם הגידול העקבי במספר המתחסנים פחת מאוד בחודשים האחרונים היקף התחלואה בארה"ב.
ממש היום הסירה ארה"ב את ההגבלות שהטילה בתחילת המגפה על נוסעים מרחבי העולם שאינם אזרחיה, ומהבוקר מותר לנוסעים בינלאומיים להיכנס אליה אם הם מחוסנים לנגיף. ההגבלות שהיו בתוקף מאז תחילת 2020 אסרו כניסה לארה"ב על מי שאינם אזרחיה והיו ב-14 הימים שלפני כן בבריטניה, ב-26 מדינות אמנת שנגן שבהן אין ביקורת גבולות, באירלנד, בסין, בהודו, בדרום אפריקה, באיראן או בברזיל.