ההשחתה של משאיות הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, הצתת אחת מהן והחסימות החוזרות ונשנות גורמות לישראל נזק מדיני ותדמיתי כבד. סרטונים של מתקפות על השיירות, שמעבירות סיוע מירדן לעזה, מציפים בימים האחרונים את הרשתות החברתיות - וישראל מוצגת כמדינה ללא בעל בית, וללא חוק וסדר. כמדינה שביד אחת מבטיחה להגדיל את הסיוע, וביד השנייה מאפשרת את הפגיעה בשיירות הללו.
השחתת המשאית בבנימין, הערב

3 צפייה בגלריה
משאית עם סיוע הומניטרי בדרך לעזה, עולה באש
משאית עם סיוע הומניטרי בדרך לעזה, עולה באש
משאית עם סיוע הומניטרי בדרך לעזה, עולה באש
הערב, בתקרית חריגה באזור צומת גבעת אסף שבבנימין, השחיתו פעילי ימין קיצונים משאית שנחזתה בעיניהם כמשאית סיוע. הם הבעירו צמיגים על הכביש כדי לעצור אותה - ואז השחיתו אותה והשליכו אבנים לעבר הנהג הפלסטיני, שנפצע באורח קל ופונה על ידי הסהר האדום.
ההחרפה חלה ביום שני האחרון. פעילים מתנועת "צו 9" חסמו עשרות משאיות במעבר תרקומיא, ופעילים השליכו את הסיוע מהמשאיות. שלושה מוחים נעצרו. לפחות תשע משאיות הושחתו ונבזזו - ובשעות הערב ביום שני, אחת מהן אף הוצתה. תנועת "צו 9" טענה כי לא מדובר באנשים מטעמה שהשליכו את הסיוע והשחיתו את המשאיות, ומסרה כי אנשיה רק חסמו את הכביש: "בוצעו מעשים שאינם עולים בקנה אחד עם ערכי התנועה שלנו".
לפגיעה בשיירות הסיוע לעזה היה חלק משמעותי בהחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג לקיים דיון חירום בבקשתה של דרום אפריקה להוצאת צווים נגד ישראל - ובהם צווים הומניטריים וצו להפסקת המלחמה. בישראל אף מעריכים שלתמונות שהופצו בימים האחרונים ברשתות החברתיות יהיה משקל בדיונים בבית הדין בהאג.
חסימת המשאיות והשלכת הסיוע במחסום תרקומיא, ביום שני
(צילום: ספיר סלוצקר עמראן ונטע חממי טביב)

3 צפייה בגלריה
שריפת משאיות סיוע בדרכן לעזה בתרקומיה שבסמוך לחברון
שריפת משאיות סיוע בדרכן לעזה בתרקומיה שבסמוך לחברון
אחת המשאיות שהוצתו השבוע
גורמים מדיניים האשימו את המשטרה - שלא עושה מספיק, לדבריהם, כדי למנוע את התמונות הללו. "נגרם לישראל נזק גדול מאוד בגלל הפגיעה בשיירות הסיוע. שוברים את הראש איך לטפל בזה", אמרו. "יש אוזלת יד מופגנת של המשטרה משיקולים פוליטיים כאלה ואחרים. מתפ"ש פועלים להאיץ את ההפעלה של המזח הימי ומנסים להכפיל את כמות הסיוע שייכנס דרך הים. זה ייתן מענה חלקי לקושי להכניס סיוע לעזה".
בינתיים הודיעה תנועת "עומדים ביחד", שבה פעילים יהודים וערבים, כי החליטה להקים את "המשמר ההומניטרי" - מערך שטח להגנה על משאיות סיוע מפני מתקפות ומעשי ביזה של מתנחלים. "הקמת המשמר מגיעה בעקבות אלימות קיצונית שהפעילו בימים האחרונים מתנחלים נגד משאיות סיוע, וכללה בין השאר ביזה, השחתת מזון והצתת משאיות באזור תרקומיא", אמרו בתנועה. ב"עומדים ביחד" אמרו שבכוונתם להפעיל ליווי יומי לשיירות הסיוע, שיגן על הנהגים והסיוע ויתעד את ניסיונות הפגיעה.
הפגיעה בשיירות הסיוע גררה אחריה גם גינויים חריפים מהעולם. "התקפות של קיצונים על שיירות סיוע בדרך לעזה הן מחרידות. תושבי עזה נמצאים בסכנת רעב וזקוקים נואשות לאספקה. ישראל חייבת לעשות דין וחשבון עם התוקפים ולעשות יותר כדי לאפשר סיוע - אני אעלה את דאגותיי בפני ממשלת ישראל", אמר שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון.
3 צפייה בגלריה
שר החוץ של בריטניה דייוויד קמרון במפגש עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי ב ביירות
שר החוץ של בריטניה דייוויד קמרון במפגש עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי ב ביירות
"חייבים לעשות דין וחשבון עם התוקפים". קמרון
(צילום: JOSEPH EID / AFP)
שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל אמר: "אני זועם על ההתקפות החוזרות והבלתי מבוקרות שבוצעו על ידי קיצונים ישראלים על שיירות סיוע בדרכן לעזה, כולל מירדן. מאות אלפי אזרחים גוועים ברעב. רשויות ישראל חייבות להפסיק את הפעולות הללו ולדרוש דין וחשבון מהאחראים".
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, אמר כי "בימים האחרונים מאז שישראל השתלטה על מעבר רפיח ראינו קשיים להעביר סיוע לרפיח וכרם שלום. זה מקור גדול לדאגה עבורנו. אנחנו עובדים מול ישראל, מצרים והאו"ם. זה מצב דחוף וקריטי. זאת שערורייה שיש אנשים שתוקפים את השיירות האלה, שמגיעות מירדן להעביר סיוע הומניטרי. אנו מחפשים כלים שיש ברשותנו להגיב לזה, והעלינו את הדאגה שלנו בדרגים הבכירים ביותר מול ממשלת ישראל. זה לחלוטין לא מקובל".