מחלקת המדינה של ארה"ב אישרה הלילה (שבת) מכירת ציוד צבאי לטייוואן בהיקף של 1.1 מיליארד דולרים. הפנטגון הכריז על העסקה נוכח התרגילים הצבאיים שסין קיימה בקרבת טייוואן בתקופה האחרונה, בעקבות ביקורה בחודש שעבר של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, שנחשבת הגורם האמריקני הרשמי הבכיר ביותר שביקר במדינה זה שנים.
3 צפייה בגלריה
סין תרגיל צבאי טייוואן ננסי פלוסי
סין תרגיל צבאי טייוואן ננסי פלוסי
פלוסי והתרגיל הסיני. הכי בכירה שביקרה בטייוואן, והביאה אחריה עוד חברי קונגרס
(צילום: AP, AFP)
בתגובה להכרזה על עסקת הנשק, דובר השגרירות הסינית בוושינגטון, ליו פנגיו, אמר כי העסקה מהווה "סכנה חמורה ליחסי סין-ארה"ב, ולשלום וליציבות במצר טייוואן". פנגיו הוסיף: "נוכח ההתפתחויות, סין תיישם אמצעי-נגד נחוצים ולגיטימיים באופן החלטי".
הפנטגון הודיע כי העסקה תכלול טילי "סיידווינדר", המשמשים לתקיפות אוויר-אוויר וקרקע-אוויר, בעלות של 85.6 מיליון דולרים, טילי "הרפון" נגד ספינות בעלות של כ-355 מיליון דולרים, ותמיכה לתוכנית המכ"ם של טייוואן בעלות מוערכת של 665.4 מיליון דולרים.
עסקת הנשק פותחה תחת ממשלו של הנשיא ביידן במשך תקופה לא קצרה, בהתייעצות עם טייוואן ועם מחוקקים אמריקנים. לורה רוזנברגר, עוזרת מיוחדת לנשיא ביידן ומנהלת בכירה בנושאי סין וטייוואן בבית הלבן, מסרה: "בעוד שסין ממשיכה להגביר את הלחץ על האי ולשנות את הסטטוס קוו במיצר טייוואן, בין היתר באמצעות נוכחות צבאית במרחב הימי והאווירי באזור, אנחנו מספקים לטייוואן את הציוד שנחוץ לה כדי לשמר את יכולות ההגנה העצמית שלה".
3 צפייה בגלריה
חיל האוויר של טייוואן בצל התרגיל של סין
חיל האוויר של טייוואן בצל התרגיל של סין
מטוס של חיל האוויר הטייוואני. ארה"ב תספק גם טילים נגד ספינות
(צילום: רויטרס)
בחודש שעבר דווח כי ממשל ביידן תכנן למכור לטייוואן ציוד צבאי. הציוד, כך דווח, נועד רק לשמר את יכולותיה הצבאיות של המדינה, ולא לפתוח בפניה יכולות חדשות, למרות המתיחות המוגברת עם סין בעקבות ביקורה של פלוסי. בהתאם, מהפנטגון נמסר כי עסקת הנשק לא תשנה את המאזן הצבאי הבסיסי באזור.
בנוסף, גורמים בכירים בארה"ב אמרו שהעסקה לא משקפת כל שינוי במדיניות כלפי טייוואן. "מכירות הנשק והציוד המוצעות הן מקרי תמיכה שגרתיים במאמציה המתמשכים של טייוואן להפוך את צבאה לאחד מודרני, ולשמר יכולת הגנתית מהימנה", אמר גורם במחלקת המדינה של ארה"ב.
במשרד ההגנה הטייוואני הביעו הכרת תודה כלפי ארה"ב, והוסיפו כי עסקת הנשק תסייע למדינה להתמודד מול הלחץ הצבאי מצד סין, שאותו תיארו כאיום רציני המיוצג על ידי הפעילויות "הפרובוקטיביות" שלה בתקופה האחרונה. "העסקה תסייע לטייוואן גם לחזק את יכולות ההגנה שלה, ולשמר במשותף את הביטחון והשלום במיצר טייוואן ובאזור האינדו-פסיפי", נמסר מהמשרד.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב משלחת של חברי קונגרס הגיעה ב מפתיע ל טייוואן בצל המתיחות עם סין
ארה"ב משלחת של חברי קונגרס הגיעה ב מפתיע ל טייוואן בצל המתיחות עם סין
חברי קונגרס בטייוואן אחרי ביקורה של פלוסי. סין גינתה
(צילום: AFP )
עסקת הנשק משקפת את תמיכתה המתמשכת של ארה"ב בטייוואן, לנוכח הלחץ שזו חווה מסין, שטוענת כי האי שבו מונהג משטר דמוקרטי הוא טריטוריה סינית. בייג'ינג לא פסלה שימוש בכוח כדי להחזירו לשליטתה. מנגד, עמדתה של טייוואן היא שסין לא שלטה באי מעולם, ואין לה כל זכות על המדינה.
לאחר אישור העסקה על ידי מחלקת המדינה של ארה"ב, נדרש אישורו של הקונגרס האמריקני. עם זאת, הן עוזרים פרלמנטרים דמוקרטיים והן רפובליקנים העידו שהם לא צופים התנגדות לאישור העסקה. מאז ביקורה של פלוסי בטייוואן בחודש שעבר התקיימו לפחות שני ביקורים נוספים של חברי קונגרס משתי המפלגות, וכן של מושלים ממדינות ארה"ב. בייג'ינג גינתה את כל ביקורי הבכירים האמריקנים.