תיעוד: המבצע לחיסול המחבלים ביריחו מקסדות הלוחמים
(צילום: דובר צה"ל)

מצרים האיצה את מאמצי התיווך שלה בין ישראל לפלסטינים כדי להפחית את הסיכויים להתפרצות אלימה בירושלים ובגדה ברמדאן, בין השאר מחשש להתפשטותה גם לרצועת עזה בחודש הקדוש למוסלמים. גורמים מצרים אמרו כי במסגרת המאמצים, הגיעו לקהיר השבוע משלחות מטעם חמאס והג'יהאד האיסלאמי, אחרי שיחות שהתקיימו עם גורמים ישראלים.
3 צפייה בגלריה
פלסטינים מבעירים צמיגים ליד יריחו
פלסטינים מבעירים צמיגים ליד יריחו
פלסטינים מבעירים צמיגים ליד יריחו
(צילום: AFP)
שני גורמים מצרים אמרו כי קהיר מאמינה שהמצב יכול לצאת מכלל שליטה, בעיקר בעקבות הרגישויות הפלסטיניות לגבי השליטה הישראלית על הכניסה לירושלים ולמסגד אל-אקצא ברמדאן שיחל בסוף מרץ. לפי הגורמים, מצרים ביקשה גם מארה"ב לפנות לישראל כדי שתסייע במניעת התפרצות אלימה, ובמקביל עשתה מאמצים אל מול הג'יהאד האיסלאמי.
"יותר מתמיד, מצרים מודאגת מאפשרות של עימות ב-2023, מאחר שהיא הבינה שיהיה קשה לרסן את הפעילות של כמה שרים בממשלה הקיצונית החדשה בישראל", אמר גורם פלסטיני לרויטרס. "מצרים מבינה שאם הדברים יתפוצצו בגדה המערבית, זה יצית פיצוץ גם בעזה".
שלשום הגיעה לקהיר משלחת של חמאס בראשות ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור איסמעיל הנייה. מקור מצרי אמר לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי ההתייעצויות עם משלחת חמאס הגיעו אחרי התייעצויות דומות עם הג'יהאד האיסלאמי. "מצרים דוהרת נגד הזמן כדי לעצור כל פעולת הסלמה שעלולה להוביל לשפיכות דמים נוספת", הוסיף המקור.
3 צפייה בגלריה
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ויליאם ברנס ראש ה CIA
וויליאם ברנס, ראש ה-CIA. חשש מהתפרצות אינתיפאדה שלישית
(צילום: AP)
בימים האחרונים האשים בכיר הג'יהאד האיסלאמי דאוד שיהאב כי ישראל מנסה לשנות את הסטטוס קוו בירושלים ובגדה, כלשונו, בעודו מתייחס לתוכניות הממשלה להרחיב את הבנייה בהתנחלויות והעלייה להר הבית. שיהאב אמר כי ארגונו ציין בפני המצרים כי "אף אחד לא יוכל לרסן את עצמו אם הפרובוקציות הישראליות ימשיכו במהלך הרמדאן".
מאמצי מצרים והפנייה לארה"ב מגיעים על רקע האזהרה ששיגר ראש ה-CIA וויליאם ברנס שביקר בישראל לפני שבועיים וחצי, ולפיה המצב השברירי באזור והאלימות הגוברת בין ישראלים לפלסטינים עלולים להביא להתפרצות אינתיפאדה שלישית.
בהופעה נדירה באוניברסיטת ג'ורג'טאון שהתקיימה לפני כמה ימים אמר ברנס, שנועד בביקורו כאן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן: "השיחות שהיו לי עם המנהיגים השאירו אותי עם חששות. הייתי דיפלומט בכיר בזמן האינתיפאדה השנייה, וכמו קולגות שלי בקהילת המודיעין, אני מודאג. אנחנו רואים היום תזכורת לא משמחת לכמה מהמציאויות שראינו אז. חלק מהאחריות של ה-CIA היא לעבוד קרוב ככל הניתן עם שירותי הביטחון הישראליים והפלסטיניים, כדי למנוע התפרצות אלימות, שכמותה ראינו בשבועות האחרונים. זה יהיה אתגר גדול".
3 צפייה בגלריה
בן גביר בהר הבית
בן גביר בהר הבית
בן גביר בהר הבית. הפלסטינים טוענים: "מצרים הבינה שיהיה קשה לרסן כמה מהשרים"
ביום שני האחרון חוסלו ביריחו חמישה מחברי החוליה שהייתה אחראית לפיגוע הירי במסעדה בצומת אלמוג בחודש שעבר, אחרי שבפשיטה קודמת על יריחו בסוף השבוע הקודם לא נתפסו המחבלים אלא רק סייעניהם. זה היה מבצע חריג באזור שנחשב לשקט ביותר מבחינה ביטחונית ביהודה ושומרון. ליריחו מתאפשרת גם כניסת ישראלים אחת לשבוע בתיאום עם צה"ל. בתקופה האחרונה הופיעה בעיר חוליה שמשתייכת לחמאס וכינתה את עצמה "גדוד עקבת ג'בר", על שם מחנה הפליטים ששוכן בדרום העיר הפלסטינית.
עם חמשת המחבלים שחוסלו במבצע נמנו שני אחים, אחד פיזיותרפיסט במקצועו והשני מהנדס אלקטרוניקה. המהנדס, ראפאת וואיל עווידאת בן ה-21, היה פעיל חמאס וגם אחיו איבראהים בן ה-27 היה פעיל טרור. אמם אמרה לאחר חיסולם שהיא גאה בהם: "ההתנגדות זורמת בעורקים כמו דם, וזו הדרך שבה בחרו להתמודד עם חוסר הצדק". שאר המחבלים שחוסלו הם מאלק עוני לאפי, בן 22 ואיש חמאס; אדהם מג'די עווידאת בן ה-22; ותאיר עווידאת בן ה-28, איש חמאס.