"כוחות צה"ל לא ירו אל עבר השיירה ההומניטרית עצמה, אלא לעבר מספר חשודים שהיוו עליהם איום". צה"ל פרסם הבוקר (שישי) את התחקיר על אודות מעורבותו בתקרית הכנסת שיירת משאיות האספקה לצפון הרצועה ביום חמישי שעבר שבה נהרגו עשרות אזרחים עזתים. בהמשך לפרטים שפרסם כבר ביום התקרית דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי, שבו וחזרו בצבא על הקביעה שלפיה הכוחות פתחו באש רק לעבר חשודים לצורך הרחקה והסרת איום.
3 צפייה בגלריה
עזתים מתנפלים על משאיות ברחוב א-ראשיד שברצועת עזה
עזתים מתנפלים על משאיות ברחוב א-ראשיד שברצועת עזה
ההתנפלות על אחת ממשאיות האספקה
(צילום: רויטרס)
תיעוד מהאוויר של האסון
(צילום: דובר צה"ל )

הפלסטינים מיהרו לכנות את התקרית בצפון הרצועה "טבח א-ראשיד". עשרות עזתים נפגעו בהתקהלות ההמונית שאירעה בעקבות דוחק או דריסה של נהגי משאיות הסיוע שחשו במצוקה. כמה מדינות פרסמו הודעות גינוי בעקבות התקרית, שרת החוץ של קנדה מלאני ג'ולי כינתה אותה "סיוט". לדבריה, "אנחנו צריכים לוודא שהסיוע הבינלאומי נשלח לעזה, ושאנשים מוגנים כשהם לוקחים את הציוד".
בצה"ל הדפו כאמור את הטענות. ממצאי התחקיר שהגיש מפקד פיקוד דרום אלוף ירון פינקלמן לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, העלו כי "בזמן נסיעת המשאיות לעבר מוקדי החלוקה, התפתחה סביבן התקהלות אלימה של כ-12 אלף תושבים עזתים שבזזו את הציוד שהובילו. תוך כדי אירועי הביזה נצפו אירועים של פגיעה משמעותית באזרחים מדוחק ומדריסת משאיות".
עוד צוין בתחקיר הפיקודי כי "במהלך ההתקהלות, התקרבו עשרות תושבים עזתים עד למרחק מטרים ספורים מכוחות צה"ל והיוו בכך איום ממשי על הכוח בנקודה. בשלב זה, הכוחות ביצעו ירי מדויק להרחקה לעבר מספר חשודים. עם המשך התקרבות החשודים, ביצעו הכוחות ירי להסרת איום".
3 צפייה בגלריה
אינפוגרפיקה המציגה את סדר האירועים במבצע ההומניטרי להכנסת שיירות אספקה לצפון רצועת עזה
אינפוגרפיקה המציגה את סדר האירועים במבצע ההומניטרי להכנסת שיירות אספקה לצפון רצועת עזה
סדר האירועים לפי תחקיר צה"ל
(צילום: דובר צה"ל )
3 צפייה בגלריה
 אינפוגרפיקה המציגה את מיקומי כוחות צה"ל באירוע הכנסת שיירות אספקה לצפון רצועת עזה
 אינפוגרפיקה המציגה את מיקומי כוחות צה"ל באירוע הכנסת שיירות אספקה לצפון רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
צה"ל אף פרסם לוח זמנים מפורט בנוגע לתקרית. לפי התחקיר, בשעה 4:00 לפנות בוקר הגיעו המשאיות לנקודת התיאום לפני הכניסה לציר. רבע שעה לאחר מכן התבצע פטרול של רכב קרבי משוריין על הציר, ובמקביל נפרסו כוחות למבצע הכנסת השיירה. בשעה 4:29 החלה חציית השיירה בליווי טנקים, ודקה לאחר מכן החלה נהירה של אלפי פלסטינים לכיוון השיירה וכוחות צה"ל.
בשלב זה החל ירי האזהרה של כוחות צה"ל, ולאחריו ירי לעבר חשודים שעמדו מטרים בודדים מאחד הטנקים. בשעה 4:33 זוהו גופות של עזתים בצמוד למשאיות, לצד דוחק וצפיפות סביבן. כעבור 12 דקות נעשה ניסיון פיזור נוסף בירי אזהרה על-ידי הטנקים. לפי התחקיר, בשעה 4:51 השיירה המשיכה בהתקדמות צפונה בציר, ונתקלה בחסימה על-ידי כלי רכב פלסטיניים. בשעה 5:00 כוחות צה"ל נסוגו דרומה וחצי שעה לאחר מכן הסתיימה אבטחת העברת המשאיות צפונה.
דובר צה"ל מסר כי "האירוע ימשיך להיות מתוחקר על ידי מנגנון הבירור המטכ"לי - גוף בדיקה עצמאי האמון על בדיקת אירועים חריגים שהתרחשו תוך כדי הלחימה שיבחן את הממצאים והתחקיר באופן עצמאי ויגבש את ממצאיו ביחס לאירוע.
"צה"ל מייחס חשיבות רבה למאמץ ההומניטרי ועושה מאמצים רבים כדי לאפשר העברת סיוע הומניטרי לרצועה ולשיפור המנגנונים הקיימים".