הסערה שבעקבות ההדחה: תחקיר הריגת שבעה מעובדי ארגון הסיוע "המטבח המרכזי העולמי" (WCK) חשף שרשרת כשלים ומחדלים, והוביל גם להדחה של שני קצינים. בעקבות הדחת אחד מהם, אל"מ במיל' נוחי מנדל, נמתחה ביקורת מצד חברי קבינט - וגם משורות הצבא עצמו.
אל"מ במיל' מנדל, ראש מטה חטיבת הנח"ל, היה אחד משני המודחים בעקבות התחקיר, לצד קצין אש חטיבתי בדרגת רב-סרן. בנוסף, יינזפו פיקודית אלוף פיקוד הדרום ירון פינקלמן, מח"ט הנח"ל אלוף-משנה יאיר צוקרמן ומפקד אוגדה 162 תת-אלוף איציק כהן, כי שלושתם היו אחראים על פיקוח יישום הפקודות.
3 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב עובדי הסיוע שהותקף ברצועה
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
בני גנץ ונוחי מנדל
בני גנץ ונוחי מנדל
מנדל, בעת שהיה בשירות סדיר
( צילום: דובר צה"ל)
מנדל, בן 55, שימש בעבר מח"ט הבקעה ותפקידו האחרון בצה"ל לפני פרישתו היה סגן מפקד אוגדת עזה. לאחר מכן הוא כיהן כמ"מ ראש רשות חרום לאומית (רח"ל). הוא נחשב לקצין אהוד בצבא, גם על הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, שמכיר אותו אישית.
מ-7 באוקטובר משרת מנדל בצו 8, והדבר מראה על העומס הכבד שיש על לוחמים וקצינים בסדיר ובמילואים, שעדיין משתתפים בלחימה ברצועה באופן רציף זה כחצי שנה. בצמרת צה"ל צפויים לשוחח באופן אישי איתו וגם עם הרס"ן שהודח, כדי להסביר להם אישית את הסיבות לצעד שננקט נגדם, ולבטא את ההערכה לפועלם.
אזור תקרית הרג עובדי הסיוע
מנדל הוא אב לשישה ותושב כרמי צור שבגוש עציון. שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' תקף את הרמטכ"ל על החלטתו, כלשונו, "להפוך את אל"מ מנדל לשעיר לעזאזל". לפי סמוטריץ', "העובדה שמכל מחדלי 7 באוקטובר, הקצין הראשון והיחיד שהופך לשעיר לעזאזל ומודח בשיחת טלפון הוא נוחי מנדל, היא מקוממת ומעבירה מסר בעייתי למפקדים וללוחמים".
סמוטריץ' הוסיף כי "לא מתקבל על הדעת שהרמטכ"ל עורף ראשים של קצינים חדים והתקפיים. אם יש צורך להעניש ולהוקיע מפקדים אלו צריכים להיות קצינים שקפאו על השמרים והובילו אותנו לאסון הנורא. הצבא זקוק למפקדים יוזמים והתקפיים שרוצים בהכרעת האויב. מפקדים בכירים שלא חתרו להכרעת האויב בשדה הקרב ועודם מעדיפים טכניקות והכלות שכשלו, יש לנו מספיק. החלטת הרמטכ"ל לא תורמת לאמון הציבור בפיקוד הבכיר".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הצטרף למתקפה: "החלטת הרמטכ"ל להדיח קצינים בכירים היא הפקרת הלוחמים באמצע מלחמה וטעות קשה שמשדרת חולשה. גם אם יש טעויות בזיהוי, במלחמה מגבים חיילים ובוודאי שלא עושים להם בית דין שדה".
3 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ובן גביר. תקפו את הרמטכ"ל
סמוטריץ' ובן גביר. תקפו את הרמטכ"ל
סמוטריץ' ובן גביר. תקפו את הרמטכ"ל
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
לצד הביקורת מפוליטיקאים על הדחת מנדל, עלתה ביקורת גם מצד קצינים בבסיס הקדמי של חטיבת הנח"ל שבתוכו פועל חמ"ל האש החטיבתי. לפי אותה ביקורת, יש עומס כבד על המשרתים בחמ"ל והמשימות הכרוכות בהכנסת סיוע הומניטרי לא היו מספיק ברורות והיו בהן תחומים אפורים - בין הוראות פתיחה באש קפדניות שאסרו על ירי על שיירות הומניטריות לבין מצבים שבהם חמושים התקרבו לשיירות.
מנגד, מבהירים בצה"ל כי מנדל וקצין האש חרגו באופן חד-משמעי מגבולות הגזרה שהוגדרו להם בכך שאישרו את הירי. בנוסף לכך, הם לא ביקשו היתר ממפקד החטיבה או ממפקד האוגדה לירי מהכטב"מים. הירי עצמו היה מדורג, עם מרווח של זמנים בין טיל וטיל - כך שניתן היה לפחות להפחית את עוצמת הפגיעה, מה שלא נעשה.

כך הותקף מנדל לפני תוכנית ההתנתקות

ב-2005, חצי שנה לפני תוכנית ההתנתקות, היה מנדל אחד משבעה קצינים דתיים בכירים ששמותיהם הופצו בין פעילי ימין קיצוני ש"סימנו" אותם. המטרה אז הייתה למרר את חייהם וחיי משפחותיהם, "עד שילדיהם יחושו כמו ילדי גוש קטיף".
בין היתר הונח אז מכתב בכניסה לבית המשפחה שבו נכתב "נרדוף את מי שמפקד על גירוש יהודים מבתיהם", בהמשך צלצלו אלמונים לבית, איימו שיהרסו אותו וביקשו ממנדל "שיגיע לדין תורה כדי לשלם פיצויים למפונים".
אשתו של מנדל, אז מפקד גדוד חרוב, סיפרה אז ל"ידיעות אחרונות": "מדובר בקומץ של מטורפים, השוליים של השוליים, שבכלל לא עושים צבא‭."‬ מנגד, אמרה כי תושבי כרמי צור "תומכים בי כל הזמן. שלחו לנו עץ זית הביתה, להביע את ההערכה אלינו. לנוחי קשה עם הפינוי, זה ברור, אבל אצלנו שלמות הצבא עומדת מעל לארץ ישראל".