בצל המשך הלחימה הקשה בדרום והדיווחים על לפחות 100 אזרחים שנחטפו לשבי בעזה, משפחות רבות עדיין אינן מצליחות לאתר את יקיריהן הנעדרים - רבים מהם ברחו ממסיבת טבע שנערכה בקיבוץ רעים. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מינה את תא"ל (במיל') גל הירש לממונה על נושא החטופים והנעדרים, וכלל משרדי הממשלה יהיו כפופים להנחיותיו בנושא זה.
במקביל, לצד היוזמות הרבות והפרסומים ברשת שנועדו לסייע למשפחות, פיקוד העורף ומשטרת ישראל פתחו החל מאתמול (שבת) מרכז משפחות בכתובת הנגב 4, קריית שדה התעופה (בניין להב 433). במרכז ציינו כי "משפחות המחפשות את יקיריהם מתבקשות להגיע עם פרטים מזהים, פריט ממנו ניתן להפיק DNA ותמונה של הנעדר. בני משפחה שמבקשים לדווח על היעדרות קרוביהם ונמצאים באזורי הלחימה מתבקשים בשלב זה לדווח טלפונית למוקד 105 של משטרת ישראל".
יעקב קימחי, אביו של הנעדר אופק קמחי, סיפר כי "הוא היה עם חברה ועוד ידידה ברכב, שמעתי מהם פעם אחת ומאז אנחנו בסיוט. נסעתי בבוקר אחרי שלא שמעתי מהם כלום נסעתי לתחנת המשטרה בבת ים וניסינו לראות, אחר כך נסענו לסורוקה - הסתכלנו אמבולנס אחרי אמבולנס, עברנו מיטה אחרי מיטה, חיכינו שהילד יגיע, יגיע פצוע אבל העיקר שיגיע.
"אמרו לנו להגיע לפה (מוקד 105 - ר"ר) עם מבקשת שיניים ומסרק. היינו פה עד ארבע בבוקר, כשהתעוררתי לא יכולתי להישאר בבית, אז באתי לכאן. עשו לנו אסיפה קטנה פיקוד העורף. אנחנו נמצאים בסיוט ורוצים לדעת מה קורה. הכל ניזון משמועות, אתמול התקשרו אליי אמרו שהילד שלי חי, כל הרשימות הלא רישמיות האלה הורגות את המשפחות, תפסיקו עם זה", ביקש יעקב והמשיך: "הייתי בסורוקה עם שני הורים מדימונה שגם חיפשו את בנם. כולם מרוסקים, אתה מנסה להתנחם פה שכל עוד שלא אומרים שהילד ניספה אז אתה סותם ת'פה ומתפלל לטוב".
בתוך כך, תת ניצב שלי הרוש, מפקדת יחידת מוקד 105, אמרה היום בתדרוך לכתבים כי "חשוב לנו להעביר כמה שיותר מידע בשעות הקשות הללו והארוכות הללו לציבור במדינת ישראל. כבר אתמול כשהבנו שיש ריבוי של אירועים חריגים, התכנסנו והשגנו את מוקד 105 כדי לספק ולרכז מידע לציבור בנוגע לנעדרים. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא ביחד עם צה"ל, פיקוד העורף, משרד הרווחה, משרד הבריאות וכלל הרשויות המקומיות, כדי לרכז ולתכלל כמה שיותר מידע על מנת לסייע בתהליך של איתור הנעדרים.
דבריו של ניצב משנה שלי הרוש בתדרוך הכתבים בעניין משפחות הנעדרים בדרום
(צילום: רועי רובינשטיין)
"אלו שעות קשות. הסבלנות פה נדרשת, אנחנו מדברים על תהליך ארוך, אותו אנחנו נדרשים לבצע באופן הכי מקצועי ויסודי שיש לנו, ואסור לנו לטעות ברגעים הקשים הללו, בטח שלא אל מול המשפחות שמחכות לבשורות", אמרה תת ניצב הרוש.
עוד לדבריה, "ככל שיש לנו מידע חדש למסור למשפחות, אנחנו מבטיחים שלא ניצור אותו אצלנו וניזום פניות למשפחות כדי לספק את המידע כמה שיותר מהר. אזרחים שיש להם מידע בנוגע לנעדרים - אני קוראת להם להגיע למרכז פה או לתחנת משטרה שקרובה לאיזור מגוריהם. חשוב מאוד שיגיעו קרובי משפחה מדרגה ראשונה כדי לספק לנו דגימות דנ"א, ואם ניתן להגיע עם פריטים מזהים של הנעדר. זה יאפשר לנו לעשות את ההשוואות הנדרשות".
תת ניצב הרוש הוסיפה כי "משפחות שרוצות סיוע בהיבט טיפולי וליווי של המשפחות - אני מבקשת לפנות אלינו, גם טלפונית, ומי שיכול להגיע אלינו אנחנו נכוון אם צריך באמצעות הרשויות המקומיות ומשרד הרווחה".
מטעם יחידה 360 של מערך הסיוע הלאומי נמסר כי "הליך הזיהוי יכול לארוך מספר ימים. מי שמסר דגימה זיהוי בלה"ב 433 איננו נדרש להגיע למוקד זיהוי החללים של פיקוד העורף בבסיס 'שורה'. רק משפחות שיוזמנו רשמית על ידי כוחות הביטחון נדרשות להגיע. צוות מורחב של יחידה 360 - מערך הסיוע הלאומי, יקבל את המשפחות וילווה אותן".