על רקע המלחמה, ובעקבות פעילות משרד החוץ ונציגויות ישראל בעולם - כמה מדינות העבירו החלטות חשובות בנוגע להגדרת חמאס כארגון טרור. לצד זאת, במדינות אחרות היו גורמים שדווקא התבטאו נגד ישראל, ושלא גינו את מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר.
באוסלו, בירת נורבגיה, פעלה השגרירות לשינוי המדיניות המסורתית במדינה, והיא הכירה בפועל בחמאס כארגון טרור. כמו כן, בעקבות פנייה של שגריר ישראל בנורבגיה אבי ניר, שממונה גם על איסלנד, הודיעה איסלנד כי היא מאמצת את הכרזת האיחוד האירופי שקובעת כי חמאס הוא ארגון טרור.
6 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן פגישה עם שר החוץ של יוון יורגוס יראפטריטיס באתונה
שר החוץ אלי כהן פגישה עם שר החוץ של יוון יורגוס יראפטריטיס באתונה
"חמאס - גרוע מדאעש". שר החוץ כהן
(צילום: EPA/ORESTIS PANAGIOTOU)
גם בפיליפינים הודיע משרד ראש הממשלה כי הוחלט לקדם הכרזה על חמאס כארגון טרור על פי החוק הקיים למלחמה בטרור. מדינות נוספות בדרך לקבלת החלטות דומות.
"מדינת ישראל נלחמת בחמאס בכל החזיתות", אמר שר החוץ אלי כהן. "צה"ל פועל בדרום ומכה בחמאס בעוצמה. משרד החוץ פועל ברחבי העולם ומביא הישגים שיפגעו ביכולת של חמאס להתאושש מהמכה שיקבל. חמאס הוא ארגון טרור שגרוע מדעאש, ואנחנו פועלים מול מדינות העולם על מנת להציג את הזוועות שמחבליו עושים. אנחנו כבר רואים תוצאות לפעילות הדיפלומטית במספר מדינות. נמשיך לפעול עד להתמוטטות חמאס".
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו. שרה בספרד קראה להעמיד אותו לדין על פשעי מלחמה
(צילום: שלו שלום)
בתוך כך, שרה בממשלת ספרד קראה להביא את ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי על ביצוע פשעי מלחמה. השרה הספרדית לזכויות חברתיות, איון בלרה אורטגה, אמרה ש"לנוכח הניסיונות לרצח עם שמבוצעים על ידי מדינת ישראל בעזה, ממשלת ספרד צריכה להביא את נתניהו בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי על ביצוע פשעי מלחמה". היא הדגישה שספרד עומדת לצד העם הפלסטיני.
אורטגה מגיעה ממפלגת שמאל קיצונית שעוד לפני המלחמה, וגם ביתר שאת אחריה, דורשת הכרה במדינה פלסטינית באופן מיידי. גם השר לענייני צרכנות, אלברטו גרזון, הגדיר את ההפצצות הישראליות על רצועת עזה כ"ברבריות טהורה". שגרירות ישראל בספרד העבירה למשרד החוץ במדריד מחאה חריפה על דבריהם של השרים.
בהודעה של השגרירות הישראלית שפורסמה היום ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) נכתב: "אנו פונים לראש הממשלה פדרו סאנצ'ס שיוקיע ויגנה באופן חד משמעי את ההצהרות המבישות הללו. מדובר בהצהרות שאינן רק בלתי מוסריות לחלוטין, אלא הן גם מסכנות את הקהילות היהודיות בספרד וחושפות אותן לסיכון של תקריות והתקפות אנטישמיות".
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ס סנצ'ס
ראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ס סנצ'ס
ראש ממשלת ספרד. גינה את חמאס
(צילום: EPA)
בניגוד לדבריה של השרה, היו דווקא גילויי סולידריות רבים יחסית מצד ההנהגה הספרדית: המלך פליפה השלישי, ראש הממשלה פדרו סאנצ'ס ומ"מ שר החוץ חוזה מנואל אלברס גינו את חמאס. ראש הממשלה סאנצ'ס אמר: "אני מגנה בתקיפות ובאופן חד משמעי את מתקפת הטרור של חמאס בישראל, כמו גם את רציחתם של הישראלים הרבים. זכותה של ישראל להגן על עצמה, בגבולות המשפט ההומניטרי הבינלאומי". במקביל התקיימו מפגני סולידריות עם ישראל מצד הממשלות האזוריות והעירוניות בכמה ערים בספרד.

בריטניה: ראש העיר לא גינה, ראש האופוזיציה מחה

ראש העיר סלפורד, פרבר של מנצ'סטר שבאנגליה, סירב לגנות את מחבלי חמאס על הטבח שביצעו בעוטף עזה. ראש העיר, פול דנט, אף סירב לאפשר להאיר את בניין העירייה בצבעי דגל ישראל. זאת למרות שמדובר באזור שבו חיים יהודים רבים.
לאחר שתיקה של יותר משבוע, ראש העיר, שבה חיים כ-250 אלף איש, ובכירים נוספים נשאו הצהרה שבה גינו את שפיכות הדמים מ"שני הצדדים". הם ביקשו מחבר המועצה, רובין גארידו שהוא חבר באופוזיציה, לחתום עליה - אולם הוא סירב לאחר שנדהם לגלות שבהצהרה מסרב ראש העיר לגנות את מחבלי חמאס. ראש העיר וצוותו סירבו לתקן את ההצהרה, ולכן גארידו פרסם הצהרה משלו מטעם האופוזיציה, וגינה את המתקפה הרצחנית של חמאס בישראל.
למרות הקריאות מצד הקהילות היהודיות, העירייה סירבה בתוקף להאיר את המרכז האזרחי של מועצת העיר סלפורד בצבעי כחול לבן כדי להראות תמיכה בנרצחים במתקפת הטרור, כפי שעשתה הממשלה הבריטית ועיריות רבות ברחבי הממלכה. זאת למרות שהמועצה מיהרה בעבר להראות תמיכה פומבית באירועים רבים אחרים ברחבי העולם, למשל המלחמה באוקראינה.
6 צפייה בגלריה
רובין גארידו
רובין גארידו
"מזועזעים מהמתקפות הנוראיות של חמאס". רובין גארידו
בהצהרה של מנהיג האופוזיציה גארידו וקבוצת חברי מועצה שמרנים של מועצת העיר סלפורד נאמר: "אנו מזועזעים מההתקפות הנוראיות של החמאס הפלסטיני על עם ישראל. אנו מגנים את המתקפה הזו שגרמה למוות ולפציעה של כל הרבה אנשים חפים מפשע, ואנו מקווים שהעניינים ייפתרו בקרוב לפני שיותר מדי אנשים אחרים יסבלו בגלל המחבלים הללו".
עוד נאמר: "ליבנו עם כל האנשים בסלפורד שסובלים ושאיבדו את יקיריהם כתוצאה מהזוועות הזו. כעיר, אנו עומדים לצידם ותמיד נהיה מאוחדים לשלום. מחשבותינו ותפילותינו עם כל מי שנפגעו מהאירועים הנוראיים הללו - גם מעבר לים וגם קרוב יותר לבית".
6 צפייה בגלריה
ג'רמי קורבין
ג'רמי קורבין
ג'רמי קורבין. "אירועי 7 באוקטובר - צדק לעם הפלסטיני"
אריה חיים לייטנר, חבר העירייה ואחד מראשי הקהילה היהודית בעיר, אמר: "הקהילה ציפתה להפגנת סולידריות מצד ראש העיר ולהבטחה שהוא ישמור על ביטחון העיר. במקום זאת קיבלנו שתיקה, ואחריה סירוב לגנות את מתקפת הטרור הבזויה שביצע חמאס".
ראש העיר, כמו גם חלק גדול מחברי ממפלגת הלייבור במועצת העיר סלפורד, הם מתומכי יו"ר מפלגת הלייבור לשעבר ג'רמי קורבין, שכינה בעבר את חמאס "חברים" ואת חיזבאללה "אחים". בשבוע שעבר קורבין סירב לגנות את מתקפת הטרור העקובה מדם של חמאס, ובמהלך סוף השבוע הוא אמר לאלפי מפגינים פרו-פלסטינים בעצרת בלונדון שהם "חייבים לגנות את פעולות הצבא הישראלי בעזה". לדבריו, "האירועים ב-7 באוקטובר עוסקים בצדק - במיוחד עבור העם הפלסטיני".
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, מצידו, ביקר היום בבית ספר יהודי בלונדון ופגש תלמידים ומורים כדי "להראות את הסולידריות שלו עם הקהילה". סונאק צייץ בתום הביקור: "אני עושה כל שביכולתי כדי לשמור על בטיחות הקהילה היהודית בבריטניה, כולל באמצעות מימון נוסף . האנטישמיות לא תעבור".
דבריו מגיעים אחרי שבסוף השבוע כמה בתי ספר יהודיים נותרו סגורים מחשש לפגיעה בהם לאחר קריאת החמאס ליום זעם. יהודים בבריטניה חוששים מאוד וחלקם הצניעו סממנים יהודים.