2 צפייה בגלריה
עידית מטות ונחמן אש
עידית מטות ונחמן אש
משרד הבריאות על מטות: "תאוות פרסום גוברת לעיתים על אחריות"
(צילום: יובל חן, יאיר שגיא)
משרד הבריאות תקף אמש (שבת) את פרופ' עידית מטות מבית החולים איכילוב, אחרי שטענה שנתוני התחלואה מטעים ודרשה להקל משמעותית במדיניות למאבק באומיקרון ודבריה שותפו ברשתות החברתיות של בית החולים, ואמרו כי דבריה נובעים מתאוות פרסום שגוברת לעיתים על האחריות הנדרשת. במשרד ציינו גם כי השימוש בעמוד הרשמי של בית החולים הממשלתי להבעת עמדה אישית הוא פסול ואסור.
מטות, מנהלת מערך ההרדמה, הכאב, וטיפול נמרץ באיכילוב, אמרה כי מה שמנהל את מקבלי ההחלטות בקורונה זה "חרדה ותחושת פחד", וטענה שלאומיקרון יש "יכולת נזק מזערית". היא כתבה כי "המספרים שמראים לנו של חולי קורונה בבתי החולים, קלים (ברובם הגדול) וקשים כאחד, יש להם קורונה אבל ברובם הגדול אינם מאושפזים בגלל קורונה", ואמרה שמדובר ביולדות, רוכבי קורקינט שנפצעו, מטופלים עם זיהום בדרכי השתן וכדומה. "מדווח לכם על שני מטופלים קשים אצלנו בטיפול נמרץ אבל האמת היא שהם לא מאושפזים בגלל קורונה, אחד אחרי תאונת דרכים קשה והשני בגלל דימום למוח".
מטות המשיכה להאשים את משרד הבריאות בהטעיה דרך נתוני התחלואה וכתבה: "מה כן יש? חולים עם שפעת שמונשמים. את החולים האלה לא סופרים ומפרסמים. אלה חולים שמידי שנה מאות מהם ממלאים את בתי החולים, ששוכבים בפנימית מוגברת, אחדים מתקבלים לטיפול נמרץ, ועליהם לא שומעים באותה תדירות אם בכלל מלבד הכתבה השנתית על 'הזקנה מהמסדרון'. שפעת זו מחלה ללא יחסי ציבור. אבל היא הורגת".
2 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
אך לא רק את פרסום נתוני החולים תקפה מטות - אלא גם את מדיניות הבידוד. "טירוף הבידודים כדאי שיעבור הערכה מחדש", כתבה הבכירה באיכילוב. "בוודאי עבור הא-סימפטומטים. בוודאי עבור הילדים שחייבים חיים של שגרה. אנו גוזלים מהם ילדות, התפתחות, לימוד, ומעניקים להם פחדים, הפרעות נפשיות ורגרסיה". בסיום דבריה אף הוסיפה כי "מי שחש לא טוב שישהה בבית. כל השאר - שחררו לחופשי ופשוט תעשו דבר אחד - שימו מסכות".
במשרד בחרו לתקוף את מטות בחריפות אחרי פרסום הדברים. "בעוד מערכת הבריאות משקיעה מאמץ אדיר לשמירה על בריאות הציבור והצלת חיים, מתעוררים גורמים קולניים, לרבות רופאים, שמייצרים שיח חסר אחריות שמטרתו לכרסם באמון הציבור. גם במאבק בזן האומיקרון, משרד הבריאות נוהג במקצועיות ובשיקול דעת על מנת לשמור על בריאות הציבור, לצד השמירה על המשק, החינוך, התרבות וככל הניתן על שגרת חיים לצד הקורונה".
עוד כתבו כי "הצעתה של פרופ' מטות שלא לאמת חלק נרחב מן הנדבקים ובכך לאפשר התפשטות מהירה ונרחבת יותר של המחלה, אינה מקובלת על משרד הבריאות. המדיניות שמציעה פרופ׳ מטות עלולה להביא לפגיעה קשה בקבוצות שבסיכון, לעלייה במספר החולים הקשים ולתמותה. לצערנו, התנהלותה של פרופ' מטות, והשפה שבה בחרה להביע את הביקורת שלה, מעלים חשש שתאוות פרסום גוברת לעיתים על אחריות. בנוסף, יש לציין כי השימוש בעמוד הרשמי של בית חולים ממשלתי לטובת הבעת עמדה אישית - פסול ואסור. אנשי מערכת הבריאות בישראל פועלים ללא לאות מול גל התחלואה הקשה, בשיקול דעת ובאחריות, במאמץ לשמור על בריאות הציבור ועל פעילות המשק. מי שלא רוצה לסייע - שלא יפריע".
פרופ' רוני גמזו נגד מנכ"ל משרד הבריאות
(צילום: שחר גולדשטיין, משי בן עמי)

יצוין כי גם מנכ"ל בית החולים איכילוב, הפרויקטור לשעבר פרופ' רוני גמזו, יצא נגד מדיניות משרד הבריאות בריאיון לאולפן ynet. "רוב האנשים שמשתעלים ויש להם נזלת – אין להם אומיקרון ואין להם קורונה", אמר גמזו. "הם צריכים להיבדק ואם הם שליליים שימשיכו את החיים שלהם. אנחנו באובססיה". מנגד, פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, צייץ בעקבות דבריה: "כיוון שהכל נראה פנטסטי באיכילוב אשמח לקבל סיוע של כמה רופאים. ממש חסר לנו".

מאבקים גם בהסתדרות הרפואית: "הפסקת בידוד? לא מקובל"

זמן קצר לאחר הודעת הגינוי של משרד הבריאות לאיכילוב ופרופ' מטות, גם ההסתדרות הרפואית יצאה בהבהרה על דבריו של חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור שפועל תחת ההסתדרות, נגד מדיניות הבידודים. "ההודעה שנמסרה היום ונוגעת להפסקת מדיניות הבידודים נעשתה על דעתו בלבד, והיא לחלוטין אינה מקובלת על פורום מומחי הקורונה של ההסתדרות הרפואית. פורום המומחים של ההסתדרות הרפואית מביעים צער על ההודעה הנחפזת ומצפים מכלל הגורמים השונים להתנהל בשיקול דעת, בצנעה, ותוך תשומת לב לעמדת הרוב המוחלט בפורום המומחים".
גם פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא, אמרה כי איגוד רופאי בריאות הציבור קורא לפעולות שזמנן טרם הגיע. "אם נגיע למצב שחצי מהאוכלוסייה שנמצאת בבית החולים חיובית, אז כבר לא יהיה מה לבדוק", הסבירה רהב. "עם זאת, את האוכלוסייה של בתי האבות ומדוכאי החיסון – עליהם כן יש להגן, ולכן לאתר המגעים שלהם. אני עדיין בעד בדיקות כדי למנוע את ההדבקה של אלו שכן נמצאים בסיכון להדבקה קשה. לגבי ביטול בידוד לגמרי, אני לא חושבת שאנחנו שם", אמרה.
פורסם לראשונה: 20:57, 15.01.22