מכתב רבנים שפורסם בשבוע שעבר טרם ההצבעה על חוק הגיוס איים לעורר סערה של ממש. חתמו עליו 30 מבכירי הרבנים של הציונות הדתית - תחת הכותרת "הגיוס לצה"ל – פיקוח נפש לאומי" - בדרישה חד-משמעית מנבחרי הציבור להצביע נגד מתווה הממשלה וחוק הגיוס. שלושה שמות בלטו באותו נייר עמדה: הרבנים אליקים לבנון, דניאל שילה ויוחנן פריד, שנחשבים מקורבים ליו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. "לא מדובר רק ברב סתיו או בשי פירון החשודים המיידיים לחתימה על מכתב כזה", אומר לי בכיר בציונות הדתית. "לבנון, שילה ופריד מזוהים עם הזרם הימני שמרני, תומכים במפלגה והצביעו לה בבחירות האחרונות, בקיצור רבני מתנחלים הארדקור". אז האם סמוטריץ' וחברי מפלגתו הצביעו נגד דעת הרבנים כשהרימו יד בעד החוק?
"אתה יודע איך זה מכתבי רבנים", אומר לי הרב שילה, "אם היו מכניסים את כולם לאותו חדר, לא היו מצליחים להגיע לנוסח מוסכם, אז שולחים ברשת וכולם חותמים. אבל אני הוצאתי הבהרה בפייסבוק, יש לך את הפייסבוק שלי?"
"הממשלה תיפול, ניגרר לבחירות תוך כדי מלחמה, ייתכן שיבוא שלטון שייכנע לדרישה להפסקת המלחמה, ואותו שלטון ייכנע גם לדרישת החרדים, כי 'רק לא ביבי' גובר על כל שיקול אחר"
ואכן בעמוד הפייסבוק של הרב בן ה-86, בפוסט תחת הכותרת "להעמיד דבר על אמיתתו", כותב הרב: "החוק הבא לפטור כל תלמיד ישיבה מלצאת למלחמת מצווה, אין בו לא תורה ולא דרך ארץ. אין כל הלכה הפוטרת לומדי תורה ממלחמת מצווה", פוסק הרב בהחלטיות, אך אז ממהר לסייג, "יש להביא עוד דברים בחשבון. אי-הצבעה בעד החוק השקרי והמעוות הזה עלולה להביא לנזקים חמורים במערך הפוליטי. הממשלה תיפול, ניגרר לבחירות תוך כדי מלחמה, ייתכן שיבוא שלטון שייכנע לדרישה להפסקת המלחמה, ואותו שלטון ייכנע גם לדרישת החרדים, כי 'רק לא ביבי' גובר על כל שיקול אחר".
הרב שילה לא היה היחיד שהתקפל. "הוצאתי הבהרה, לא קראת?" שואל אותי בהפתעה הרב לבנון. "אני מסכים לכל מה שכתוב במכתב, חוץ מהסעיף שאמר לא לתמוך בחוק. מדובר בחוק רע שלא נותן שום מענה לצורכי הביטחון של ישראל ולא יגייס חרדי אחד". איך זה מסתדר, אתם שואלים? מדוע הציונות הדתית, שמשלמת בדם בניה את מחירה של המלחמה, נותנת ידה לעוול ההשתמטות המאורגנת מגיוס?
"כבר לפני 850 שנה הרמב"ם היה זה שפסק שבמצב מלחמה כולם חייבים להתגייס, על כל אדם מישראל להשתתף במלחמת עזרת ישראל מצר שבא עליהם, לרבות לומדי תורה ותלמידי חכמים", מצטט הרב לבנון מהלכות מלכים. "הרמב"ם בעצם אומר שאין פטורים לאף אחד, אבל מצד שני החוק הזה הוא הרע במיעוטו, שלא יבוא בית המשפט ויפרק את הכל. אני לא רואה סיבה לפרק ממשלה במלחמה, אחרי המלחמה נדון על דברים אחרים. לפעמים אתה צריך לעשות משהו בגלל אילוצים. אז אילו הייתי חבר כנסת הייתי צריך בבכי להצביע בעד".
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
סמוטריץ' עצמו צייץ כבר בפברואר 2024: "הציבור החרדי יקר ואהוב ותורם רבות למדינת ישראל, וכעת חיוני שייקח חלק משמעותי יותר גם במשימת ההגנה והביטחון. הציונות הדתית מוכיחה שאפשר לשלב לימודי תורה ושמירה על מצוות יחד עם שירות צבאי בחזית. אחיי החרדים – אנחנו צריכים אתכם". החרדים, כבר הבנתם, לא התרשמו, וסמוטריץ' כמובן הצביע בסופו של דבר בעד החוק, באישור הרבנים. "החרדים העבירו מסר ברור לסמוטריץ' ולרבנים - אם לא תתמכו בנו עכשיו, עוד נסגור חשבון עם ההתיישבות", אומר לי פוליטיקאי חרדי בכיר, "מי שרוצה לעשות קונצים על הגיוס, יפגוש אותנו בפעם הבאה כשצריך יהיה לאשר תקציבים לכביש עוקף או התנחלות".
וזו כנראה גם הסיבה האמיתית לתמיכה של הרבנים בחוק: זהות האינטרסים בין הימין החרד"לי-משיחי לממשלת הימין של נתניהו. ממשלה שנותנת תמיכה חסרת תקדים למפעל ההתנחלויות ביו"ש, ממשלה שכל עוד היא קיימת ניתן לפנטז על החזרת ההתיישבות לעזה, מי יודע אפילו על טרנספר. וכאן כבר פחות חשובים ההלכה, המצווה, אפילו הרמב"ם, כמו שאמרו חכמים, הכל – רק לא ממשלת שמאל.