ראש הממשלה בנימין נתניהו סיפק הערב (שלישי) אישור ישראלי רשמי ראשון לחיסול של האשם ספי א-דין, מי שסומן כיורש של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. "חיסלנו אלפי מחבלים, כולל את נסראללה עצמו, את היורש של נסראללה, ואת היורש של היורש של נסראללה", אמר נתניהו. עם זאת, בהצהרה מאוחר יותר עדכן דובר צה"ל כי תוצאות התקיפה הזו "עדיין נבחנות". לדבריו, "חיזבאללה מנסה להסתיר את תוצאות התקיפה הזו, אך כשנדע - נעדכן את הציבור".
נתניהו טוען: חיסלנו את היורש של נסראללה, ואת היורש של היורש
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)

ספי א-דין הותקף בפגישה של בכירים בחיזבאללה ברובע הדאחייה ביום חמישי שעבר. במקום, לפי הדיווחים, היה גם ראש המודיעין בחיזבאללה, שכנראה חוסל יחד איתו. ספי א-דין, שעדיין לא התקבל אישור רשמי שחוסל, שימש כראש המועצה המבצעת בחיזבאללה, והיה בן דודו של נסראללה. זהות היורש של ספי א-דין, שלפי נתניהו חוסל גם כן, אינה ברורה לפי שעה.
מוקדם יותר היום גם שר הביטחון יואב גלנט רמז כי בסבירות גבוהה, ספי א-דין חוסל. "חיזבאללה זה ארגון בלי ראש", אמר בפיקוד הצפון, "נסראללה חוסל, גם מחליפו כנראה חוסל, לדבר הזה יש השפעה דרמטית על כל מה שקורה - אין מי שיקבל החלטות".
בסרטון שפרסם נתניהו הוא פנה לאזרחי לבנון באנגלית, ואמר בין השאר: "מה קרה ללבנון? כנופיה של רודנים ומחבלים הרסה אותה, זה מה שקרה. לבנון הייתה ידועה פעם בסובלנות שלה, ביופי שלה. היום היא מקום של כאוס, מקום של מלחמה. ישראל יצאה מלבנון לפני 25 שנה. אך המדינה שבפועל כבשה את לבנון לא הייתה ישראל, אלא איראן. איראן, מממנת ומחמשת את חיזבאללה כדי שזה ישרת את האינטרסים האיראניים - על חשבון לבנון. חיזבאללה הפך את לבנון למחסן נשק ותחמושת ולבסיס צבאי קדמי של איראן".
1 צפייה בגלריה
האשם ספי א-דין יורש, יורשו של נסראללה
האשם ספי א-דין יורש, יורשו של נסראללה
האשם ספי א-דין. גם היורש חוסל
(צילום: Khaled DESOUKI / AFP)
נתניהו הוסיף: "יום אחד בלבד לאחר טבח שבעה באוקטובר, לפני שנה, חיזבאללה הצטרף למלחמה נגד ישראל. הוא יצא במתקפת פתע על הערים והאזרחים שלנו. מאז, הוא שיגר יותר מ-8,000 טילים על ישראל, והרג אזרחים ללא אבחנה - יהודים, נוצרים, מוסלמים ודרוזים. ישראל החליטה לשים לזה סוף. החלטנו לעשות כל מה שנדרש כדי להחזיר את אזרחינו לבתיהם בבטחה. לישראל יש זכות להגן על עצמה. לישראל יש גם את הזכות לנצח, וישראל אכן תנצח".
לדברי ראש הממשלה, "היום חיזבאללה חלש יותר משהיה שנים רבות. עכשיו אתם, אזרחי לבנון, ניצבים על פרשת דרכים חשובה. הבחירה בידיים שלכם. אתם יכולים לקחת בחזרה את המדינה שלכם. אתם יכולים להחזיר אותה בחזרה למסלול של שלום ולשגשוג. אם לא תעשו זאת, חיזבאללה ימשיך לנסות להילחם בישראל מתוך אזורים מאוכלסים בצפיפות - על חשבונכם. לא אכפת לו אם לבנון תיגרר למלחמה רחבה יותר. כולם סובלים בגלל מלחמתו חסרת התוחלת של חיזבאללה בישראל".
נתניהו קרא ללבנונים "לזקוף את קומתם", ו"לקחת בחזרה את מדינתם": "קיימת דרך טובה יותר - טובה יותר עבור הילדים שלכם, עבור הערים שלכם, עבור הכפרים שלכם, עבור המדינה שלכם. מגיע לכם להשיב את לבנון לימים של שלווה. מגיעה לכם לבנון שונה. מדינה אחת-דגל אחד-עם אחד. עומדת בפניכם הזדמנות להציל את לבנון לפני שתיפול לתוך תהום של מלחמה ארוכה שתביא להרס וסבל בדומה למה שאנו רואים בעזה. שחררו את המדינה שלכם מחיזבאללה כדי שהמלחמה הזו תוכל להיגמר".
זו לא הפעם הראשונה שבה פונה נתניהו בסרטון לתושבי מדינות אחרות. בחודש שעבר פנה לתושבי לבנון ואמר כי המלחמה של ישראל היא בחיזבאללה, ש"הציב רקטות בחדרי מגורים שלכם וטילים במוסכים. הרקטות והטילים הללו מכוונים ישירות אל הערים שלנו. כדי להגן על עמנו מפני תקיפות חיזבאללה, עלינו להוציא (מכלל שימוש) את הנשק הזה". בשבוע שעבר פנה נתניהו לאזרחי איראן בסרטון באנגלית, שבו ביקש מהם למעשה למרוד. "לרודנים לא אכפת מכם", אמר בין השאר. "אל תיתנו לקבוצה של פנאטים להרוס את התקוות שלכם. מגיע לכם יותר, דמיינו אם כספי הגרעין היו מושקעים בחינוך". הוא גם איים על האייתוללות: "אין מקום שאנו לא יכולים להגיע אליו".
פורסם לראשונה: 19:32, 08.10.24