בסוף השבוע הראשון מאז שהכריז הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, על מבצע חיצי הצפון, בצה"ל מזהים מאמץ גובר של חיזבאללה לקלוט אמצעי לחימה חדשים למלאים שהושמדו בתקיפות הרבות בצירי הברחות מכיוון סוריה, עיראק ואיראן.
2 צפייה בגלריה
תקיפה של חיל האוויר סמוך לעיר צור
תקיפה של חיל האוויר סמוך לעיר צור
תקיפות חיל האוויר סמוך לצור. יותר מ-200 יעדים הותקפו, האש עוד צפויה להסלים
(צילום: Amr Abdallah Dalsh, Reuters)
יותר מ-200 יעדים הותקפו רק אתמול (חמישי), מתוך כ-3,000 שהותקפו מתחילת הפעולה הנרחבת של ישראל בתחילת השבוע. ארבעה מעברי גבול בלבנון הותקפו אתמול על ידי מטוסי קרב של חיל האוויר, שצפוי להסלים בימים הקרובים את האש נגד צירי ההברחה לחיזבאללה ברחבי המזרח התיכון. זאת, מחשש שבחיזבאללה יפנו לסיוע מטהרן בהתחמשות מחדש.
מסיכום ביניים של צה"ל עולה כי מהלומת הפתיחה, שפגעה קשות בעשרות מפקדים בחיזבאללה ובהם בכירים שחוסלו, היא הסיבה העיקרית לכך שצבא הטרור השיעי מתקשה לממש את תוכניות המגירה שהכין, הכוללות ירי של אלפי רקטות וטילים מדויקים לצד כטב"מים, במטחים משולבים מדי יום, לעבר יעדים רבים בישראל ובעיקר בגוש דן.
ההלם הראשוני של חיזבאללה מחיסול בכיריו, האחרון שבהם מפקד היחידה האווירית של ארגון הטרור, עדיין מקשה עליו לבצע הערכות מצב כדי לגבש את פעולתו להמשך. ועדיין, גם בצה"ל מודים שלא לחצו על דוושת הגז בכל הכוח: "ברגע שנראה בניינים קורסים בביירות (כמו ב"אפקט הדאחייה" ב-2006, י"ז) או את כוחות פיקוד הצפון נכנסים לתמרון קרקעי, אז יבינו שאנחנו מפעילים את שיא הכוח שלנו. אנחנו עדיין לא שם".
בצבא מעריכים כי השבוע האחרון מוכיח שחיזבאללה יצא משיווי משקל מבצעי, אך הוא עדיין מחזיק ביכולות גדולות לבצע תקיפות משמעותיות גם בעומק ישראל, ולכן נדרשים עוד ימים ארוכים של מהלומות - וייתכן שגם שבועות אחדים. בשלב זה צה"ל לא תוקף תשתיות דו-שימושיות בלבנון, כמו גשרים שיכולים לשמש גם את חיזבאללה - וזה אחד מהאלמנטים שעשויים להישמר למלחמה של ממש.
אחת ממטרות העל של ישראל במבצע היא לנתק את הזיקה בין לבנון לעזה, שכן נסראללה התחייב – ומימש את התחייבותו – לירות לעבר ישראל כל עוד נמשכת הלחימה הקרקעית ברצועה. בחודש האחרון, הלחימה היבשתית ברצועה צומצמה דרמטית למינימום כוחות שמחזיקים את פרוזדור הביתור נצרים ואת ציר פילדלפי, עם כמה מאות לוחמים בלבד וללא פשיטות קרקעיות נרחבות כפי שתוכנן להיות בשלב ג' של הלחימה ברצועה.
לצד אלו, הזיקה בין הזירות נמשכת מבחינת חיל האוויר: הטייסים שתקפו אתמול מאות מטרות נוספות בלבנון לקחו חלק גם בתקיפות אוויריות של יעדי חמאס המשתקם ברצועת עזה, כחלק מהסיוע לאוגדות שמחזיקות את הגנת גבול הרצועה ואת פילדלפי ונצרים - אוגדת עזה, 252 ו-162. בין הטייסים היו גם מפקד חיל האוויר בעצמו, אלוף תומר בר, שהשתתף בגיחה על מטוס קרב F-15 בז מבסיס תל נוף שעליו פיקד בעבר.
2 צפייה בגלריה
yk14095540
yk14095540
ההרס בדאחייה אחרי החיסול. "נפגעו תוכניות חיזבאללה שנבנו במשך שני עשורים"
(צילום: FADEL ITANI, AFP)
לחיזבאללה נותרו עוד עשרות אלפי רקטות לטווח קצר, כך מעריכים בצה"ל, לצד אלפי כטב"מים וטילים מדויקים, אך חיסול ראשי המערכים בימים האחרונים משבש את היכולת לפגוע בהם. בצה"ל יודעים שחיזבאללה עדיין לא השתמש בארסנל הכבד שלו, שחלקו הותקף: הטילים המדויקים, ולא רק טילי הקרקע-קרקע אלא גם טילי השיוט המתקדמים מסוג יאחונט מתוצרת רוסיה, שנמצאים בידי הצבא הסורי ובצה"ל הניחו לאורך השנים שהוא קיים גם בידי חיזבאללה.
היאחונט יכול לפגוע בכל מטרה בחופי ישראל בטווח של כ-300 ק"מ ובכך לשתק את נמלי חיפה ואשדוד ולסכן את אסדות הגז הישראליות. עם זאת, ניתן להניח שכדי להשתמש ביאחונט, חיזבאללה אמור לשלוף מהמסתורים השונים את רכיביו ולהרכיבם לטובת ירי - פעולה שבאופנים לא מעטים, על אמל"ח דומה של חיזבאללה, צה"ל זיהה התארגנות דומה בימים האחרונים - ותקף.
יעד נוסף שהפגיעה בו נצברת מיום ליום הוא מערך רדואן, אותו כוח מובחר של חיזבאללה שמונה אלפי מחבלים מיומנים המחולקים לגדודים (פוג'ים) וישראל עושה מאמץ גדול להרחיקם מדרום לבנון. שרשרת הפיקוד של רדואן נפגעה או חוסלה בימים האחרונים בתקיפות חיל האוויר, באופן שפגע, לפי הערכות בצה"ל, בתוכניות חיזבאללה לפלוש לגליל, אותן תוכניות שנבנו במשך שני עשורים והיו מקבילות לפלישת מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר.