אוסאמה נבואני, תושב ג'וליס, החליט לפעול בעצמו לשדרוג תחנת האוטובוס במקום. אחרי שבשבוע שעבר הוא פרסם פוסט בפייסבוק והתלונן כי "התחנה קטנה, לא מותאמת לכמות האנשים, לא מוכנה לימים של גשם ולא מגינה מפני שמש הקיץ", הצהיר כי - "אם המועצה לא תעשה, אני אעשה - ותהיה פה תחנה ראויה", אתמול הוא העלה פוסט נוסף שבו נראתה התחנה הרצויה שהוא בנה . היוזמה והפוסטים תפסו תאוצה ברשת, אולם בקרב המועצה המקומית הוא עורר מחלוקת.
3 צפייה בגלריה
מאסף זגריזק
מאסף זגריזק
"אם המועצה לא עושה - אני אעשה". נבואני
(צילום: אוסמה נבואני)
"זו אחת מארבע תחנות שיש בג'וליס לקו תחבורה חיצוני", כתב נבואני בשבוע שעבר, "היא אולי נראית לכם עלובה, אבל היא הכי מפוארת בכפר, כי ביתר התחנות אין בכלל גגון או ספסל. אז זאת בעצם 'התחנה המרכזית' שלנו. ובתחנה המרכזית של ג'וליס יש הרבה אנשים - חיילים, אנשי כוחות ביטחון, סטודנטים, תלמידים, קשישים, נשים... הרבה אנשים שצריכים לצאת מהיישוב ואין להם רכב פרטי. אחד מהם הוא הבן שלי, שכל בוקר נוסע לבית הספר שלו בחיפה.
"התחנה קטנה, לא מותאמת לכמות האנשים שבה, לא מוכנה לימים של גשם, לא מגינה מפני השמש בקיץ", הוא המשיך, "אז הלכתי למועצה שלנו, דיברתי עם כמה גורמים, מנהל פה ואחראי כזה, ביקשתי שיתחשבו בציבור הנוסעים, בילדים שעומדים בגשם ושאחר כך הולכים יום שלם עם גרביים רטובים, בזקנות שצריכות להחזיק שני סלים ומטריה, שיתחשבו בכולם, ושיבנו תחנה ראויה לפי הצרכים. שמעתי קצת הבטחות, ובעיקר 'חרטוטים'. בשורה התחתונה, צריך תחנה - ואני אוהב מעשים ותוצאות ולא פרוצדורות, ובעיקר אני לא רוצה שהבן שלי, ועוד חיילים ותלמידים, יירטבו בגשם שבימים הקרובים עומד לחזור.
"אז אם המועצה לא תעשה, אני אעשה", הוא הכריז, "אני מודיע לכולם, וגם לכם במועצה - היום בעוד שבוע תהיה פה תחנת אוטובוס ראויה, שמכבדת את כל מי שמשתמש בה. או שאתם תבנו אותה, או שאני. המשך יבוא".
3 צפייה בגלריה
מאסף זגריזק
מאסף זגריזק
ה"תחנה" בג'וליס. המועצה: לא נסכים לפלישה
(צילום: אוסמה נבואני)
"המדינה מדברת על תחבורה ציבורית, אבל אף אחד לא משקיע בהמתנה נורמלית, אז כל הילדים רק מחכים להוציא רישיון נהיגה. חבל, במקום לתת שירות נעים ומכבד. תלמיד שקם כל כך מוקדם בבוקר ויוצא למסע של 12 שעות, שכולל נסיעות ולימודים, לא צריך להמתין בתחנות כאלה"
ואכן, אתמול נבואני פרסם פוסט עם תמונה של תחנה שהציב במקום בעצמו. "שישה ימים עברו מאז, הרשות המקומית לא הגיבה", הוא כתב, "אז היום קמתי בבוקר בהתרגשות רבה, ו... נא להכיר - ה'תחנה המרכזית' החדשה של ג'וליס, שמכפילה פי 3 את מקומות הישיבה, ויחד עם התחנה שהייתה היא תיתן בימי החורף הגשום מענה לנוסעי האוטובוס, שכידוע אחד מהם הוא בני".
הוא ציין גם כי רבים התנדבו לעזור, כל אחד בתחום התמחותו - צביעה, ריתוך, איטום, חיתוך עצים ועוד, וכתב עוד: "והמסר? פסיביות ו'התמסכנות' לא ישנו את המציאות."יוזמה ולקיחת אחריות - כן. זה לא צריך לעבוד ככה, אזרח לא צריך להקים תחנת אוטובוס, אבל לפעמים זו פשוט האופציה הפחות גרועה".
3 צפייה בגלריה
מאסף זגריזק
מאסף זגריזק
"תלמיד קם ב-5 בבוקר ויוצא למסע של 12 שעות"
(צילום: אוסמה נבואני)
היוזמה היצירתית שצברה מאות שיתופים בפייסבוק התקבלה בספקנות במועצה. בג'וליס טוענים כי התחנה הוצבה על גבי מקום המיועד להורדת רמפה של אוטובוסים להעלאת אנשים עם מוגבלויות הנעזרים בכיסאות גלגלים, וכי להצבת תחנה יש תקנות שנקבעו על ידי משרד התחבורה לעניין המבנה, הנגשה לאנשים עם מוגבלויות וגם הגגון.
ואולם, מצב תחנות האוטובוס בישראל וביתר שאת בפריפריה - הוא עגום. תחנות רבות מוצבות ללא גגון, ללא מקום ישיבה, ובאופן שלא מכבד את משתמשי התחבורה הציבורית שנאלצים להירטב בימי הגשמים או להיצלות בימי שרב. בגוש דן החלו בהתקנת תחנות ראויות יותר במסגרת פרויקט "מהיר לעיר" לסלילת רשת של נתיבי תחבורה ציבורית, אך בערים אחרות וביתר שאת ביישובי החברה הערבית המצב גרוע. הממשלה אמנם הוסיפה תקציבים לשיפור התחבורה הציבורית ביישובי החברה הערבית, אבל הביצוע ייארך עוד שנים - והתקציב שאושר ככל הנראה לא יספיק לטיפול בכל הליקויים והפיגורים.

"תחנה יחידה עם חתיכת פח לישיבה"

נבואני, שהציב את התחנה, אמר ל-ynet כי קו 284 עובר רק בכל שעה מג'וליס לחיפה, אף שהוא מסיע בכל בוקר תלמידים, עובדים, ואנשים שזקוקים להגיע לעיר. "אלה ילדים שמתעוררים בשעה 05:30 בבוקר, ומטיסים אותם לתחנה היחידה שיש", הסביר, "לאורך הקו יש אמנם ארבע תחנות, אבל בכל שלושת התחנות האחרות יש רק עמוד ברזל עם מספר התחנה. זו התחנה היחידה שיש בה חתיכת פח לישיבה, שזו תחנת משרד התחבורה והיא בכניסה לכפר - שם כולם מתקבצים. כולל הבן שלי שלומד בחיפה".
הוא המשיך בביקורת: "המדינה מדברת על תחבורה ציבורית, אבל אף אחד לא משקיע בהמתנה נורמלית, אז כל הילדים רק מחכים להוציא רישיון נהיגה ולנהוג, וזה חבל - במקום לתת שירות נעים ומכבד. תלמיד שקם כל כך מוקדם בבוקר ויוצא למסע של 12 שעות, שכולל נסיעות ולימודים, לא צריך להמתין בתחנות כאלה. לכן החלטנו להקים תחנה מעץ".
על טענות המועצה אמר נבואני כי התחנה לא פוגעת באנשים עם מוגבלות, משום שעדיין יש מקום מסומן לכך. "אפשר להזיז את התחנה קצת אם היא מפריעה, אבל אני מצפה שבמקום לסרבל ולהלין - שהמועצה תברך. זו נחשבת פלישה? יש פה שטחי מסחר שפלשו למרחב הציבורי ואת זה לא אכפו, אז תחנת אוטובוס מכבדת - על זה נטפלים?"
מהמועצה המקומית ג'וליס נמסר: "הכפר הפסטורלי והיפה שלנו נמצא בעיצומה של התפתחות שלא נראתה כמותה עשרות שנים. היום הוא נחשב לאחד היישובים החזקים והמנוהלים בצורה מיטבית. עניין התחבורה הציבורית מטופל בכפר על ידי המועצה המקומית ומשרד התחבורה, לאחרונה הוספו 11 תחנות חדשות, ובקרוב יותקנו עוד תחנות רבות שנמצאות בהליך אישור של משרד התחבורה. זאת, לאחר ביצוע עבודות נרחבות להרחבת כבישים ביישוב ובמוקדים רבים.
"למרות היוזמה של התושב, ועל אף שהמועצה מעודדת רוח התנדבותית בקרב הקהילה, הרשות המקומית לא יכולה להסכים לפלישה לשטחי ציבור תוך פגיעה בקהילה ובבטיחות משתמשי התחבורה הציבורית", נמסר עוד, "במקום קיימת תחנה חדשה שמשרתת את התושבים ומונגשת לנכים. התחנה הפיראטית הוצבה על סימוני הנגישות של התחנה הקיימת, והיא מונעת מציבור הנכים להשתמש בתחבורה הציבורית, ולפיכך היא תוסר מהמקום. ככל שיתעורר צורך להרחבת התחנה הקיימת, המועצה תעשה זאת לרווחת התושבים".