5 צפייה בגלריה
הפגנת נכים מול משרד ראש הממשלה בירושלים
הפגנת נכים מול משרד ראש הממשלה בירושלים
מחאת הנכים מתחדשת. ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מחאת הנכים מתחדשת: למעלה משנתיים אחרי שהסתיימה, מתכננים היום (ראשון) ארגוני הנכים להחזיר את המחאה לרחובות ולכבישים בטענה שהממשלה לא מכבדת את ההסכמים עימם. בהודעה שפרסמו אמש ארגוני הנכים הם מסרו כי בכוונתם לקיים הפגנות במוקדים רבים ברחבי הארץ, החל מהשעה 08:00 בבוקר ועד 20:00 בערב. בהודעתם ציינו כי לא ברור במדויק מתי יפגינו הפעילים בכל אחד מהמוקדים.
ארגוני הנכים הוסיפו כי ההפגנות הצפויות מחר הן "אות הזהרה למקבלי ההחלטות - כי מאסנו בסיפורים, טריקים ושטיקים. אנו דורשים במיידית להעביר את כל הכספים שאוצר המדינה חייב על פי חוק לכלל הנכים ולא מעביר אותם שנים רבות. אנו מצהירים כי ההפגנות ילכו ויתעצמו אם ממשלת ישראל, ראש הממשלה ושר האוצר לא ייענו לבקשתנו האחת - להעביר את כל הכספים שהנכים אמורים לקבל אותם על פי דין בלי שום קיזוזים שלא הוסכם עליהם מלכתחילה, ולכבד את כל ההסכמים שנחתמו בעבר אם מובילי המאבק. לא יהיו יותר פשרות, פתחנו במלחמת הקיום של כלל הנכים במדינה".
5 צפייה בגלריה
הפגנת נכים מול משרד ראש הממשלה בירושלים
הפגנת נכים מול משרד ראש הממשלה בירושלים
הפגנה מול משרד ראש הממשלה בתחילת החודש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
לביא נאור
לביא נאור
"נראה במדינה מראות שלא היו בעבר". לביא נאור
(באדיבות המשפחה)
אייל כהן, שמוביל את קבוצת "הנכים הופכים לפנתרים", מסר: "או שנקבל את הכסף או שהמדינה תבער, אין לנו דרך אחרת ליישם את הלחץ על מקבלי ההחלטות וזוהי רק ההתחלה. הדברים הבאים יהיו יותר מפלצתיים מחשבתם, תחשבו טוב אם זה כדאי". לביא נאור, דובר קבוצות המחאה, אמר כי "הגיע הזמן סוף כל סוף לשלם לנכים את מה שהחוק אומר ולכבד את כל ההסכמים, אחרת נראה במדינה מחאה של מראות שלא היו בעבר וחבל שזה יקרה, יפה שעה אחת קודם. הפעם זה יגיע למקומות שעדיף שהנכים לא יגיעו אליהם".

רשימת מוקדי ההפגנות

אלו המוקדים שנטען כי יתקיימו בהם הפגנות היום, אך כאמור לא ברור מתי בדיוק: צומת מגידו - צפון; צומת קרית אתא מצפון; צומת הצ'ק פוסט צפון; צומת יוקנעם צפון; צומת גדרה; צומת גוש עציון; צומת העמקים (צומת ג'למה) צפון; צומת הדסים כביש מס' 4; צומת חדרה צפון כביש 4; צומת המוביל צפון; צומת חריש צפון; צומת השרון ( בית ליד); צומת עזריאלי תל אביב; צומת עזריאלי עכו כניסה לעיר; צומת צבר קרית ביאליק מוצקין - משעה 18.30; צומת חסידים בצפון; צומת התישבי בצפון; צומת כברי בצפון; צומת כרמיאל בצפון; צומת כפר מסריק בצפון
5 צפייה בגלריה
מחאת נכים וקשישים צומת עזריאלי
מחאת נכים וקשישים צומת עזריאלי
המחאה תגיע גם מחר לצומת עזריאלי. ארכיון
(צילום: יריב שחר )
צומת רעננה (כביש מס' 4); צומת ראש בניין; צומת ראש פינה; כיכר ראשית בכניסה לעיר קרית שמונה; צומת סגולה פתח תקווה; צומת שפרעם צפון; צומת סומך בצפון; צומת תל עכו וכניסה ראשית לעיר; צומת צריפין במרכז; צומת כפר סבא מזרח; צומת כפר תבור בצפון; צומת כינרת בצפון; צומת קרית חיים (צריף); צומת קסטינה דרום; צומת מגידו צפון; צומת מירון בכיכר; צומת מגדל בצפון; צומת אפק בצפון; צומת מודיעין בעליות לירושלים
צומת מורשה; צומת נהלל צפון; נצרת עילית בכניסה הראשית לעיר; צומת נתיבות; צומת אופקים; צומת פוריה בצפון; צומת וולקן צפון; צומת יגור צפון; צומת ירוחם בכניסה לעיר; צומת רמת ישי צפון; צומת יזראל צפון; צומת יוקנעם - עמידה על מדרכה בצד הדרך; צומת זכרון יעקוב צפון
מחלף אשדוד; מחלף עתלית; מחלף בן שמן; מחלף נתניה; מחלף קיסריה; מחלף גבעת שמואל; מחלף גלילות; מחלף הסירה; מחלף כפר סבא רעננה צפון; מחלף לגווארדיה תל אביב; מחלף לטרון כביש 1; מחלף מסובים; מחלף נס ציונה; מחלף אולגה; מחלף רמלוד; מחלף ראשון לציון דרום; מחלף ראש העין מזרח; רחבת קניון מרום נווה ברמת גן; אילת כניסה לעיר בכיכרות ובצמתים.

שנתיים עם הבטחות, אבל בלי תקציב

חידוש המחאה היום מגיע אחרי שהמשבר הפוליטי המתמשך, שהביא את מדינת ישראל להתקיים במשך שנתיים ללא תקציב מדינה, גרם לכך שמרבית ההתחייבויות שסוכמו ב-2018 עדיין לא יושמו בשטח. מעבר למשמעות הכלכלית שבכך, רבים בקרב הפעילים הרגישו מרומים.
5 צפייה בגלריה
שאול מרידור
שאול מרידור
מתחייבים שעם העברת התקציב הממשלה תעמוד בהתחייבויות. משרד האוצר
(צילום: עמית שאבי)
לטענת משרד האוצר, עם העברת תקציב המדינה, הממשלה תעמוד בכל ההתחייבויות מול ציבור הנכים. בארגוני הנכים טוענים לעומת זאת כי קיים פער משמעותי בסעיף תקדימי ושנוי במחלוקת העונה לשם "שינוי התנהגות" שיגרע עד חצי מיליארד שקלים מהתקציב המיועד ליישום חוק הנכים. בנוסף טוענים הארגונים כי כל התחשיבים שהוצגו להם מחושבים לפי ערכם היום, ולא לפי ערכם בסוף ינואר 2019, כך למעשה משרד האוצר מטיל "קנס ריבית" על ציבור הנכים בגין האיחור ביישום החוק.
בפברואר 2018, לאחר מאבק שנמשך כשנתיים וכלל מאות פעולות מחאה, בהן חסימות של צירים ראשיים למשך שעות רבות, אושר בכנסת החוק להגדלת קצבאות הנכות. חזרתה של מחאת הנכים מהווה חלק בלתי נפרד ממשמעויות הסחבת הפוליטית שאילצה את מדינת ישראל להתקיים במשך שנתיים ללא ממשלה מתפקדת ותקציב מדינה.
בשנתיים האחרונות קיימו ראשי המחאה שיחות רבות עם שרי הרווחה והאוצר המתחלפים וקיבלו אינספור הבטחות הנוגעות לקצבאות הנכות, אך אף אחד מהשרים לא התקדם מספיק בקדנציה שלו כדי לקיימן.
פורסם לראשונה: 23:45, 24.07.21