100 ימים בשבי: ברחבי הארץ יציינו היום (ראשון) 100 ימים למתקפת 7 באוקטובר ותחילת המלחמה, ולהימצאותם בשבי של 136 ישראלים שחטופים בעזה. בכיכר החטופים בתל אביב נמשכת עצרת המחאה שהחלה אמש, שאליה הגיעו עשרות אלפי בני אדם, ותסתיים הערב ב-20:00. לקריאת נעילתה הערב ינאמו בה הנשיא יצחק הרצוג ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. מטה משפחות החטופים הזמין גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת חברי קבינט המלחמה לנאום. בני גנץ הגיע אמש לעצרת בתל אביב, אך לא נאם.
העצרת בכיכר החטופים (צילום: satview)

העצרת המשיכה הבוקר תחת גשם כבד, בשעה 06:29 ניגן ה-DJ ארטיפקס, שניגן בפסטיבל ברעים באותה שעה לפני 100 ימים, ובהמשך הזמרת שולה חן, שרה את השיר "בוא הביתה" בקריאה להשבת כל החטופים.
הבוקר, התקיים שיח פתוח עם הקהל. ניב כהן (22), אחד הצעירים שהשתתפו בפאנל, ניצל מפסטיבל המוזיקה ברעים וסיפר את סיפור ההישרדות שלו בפני כולם. ניב הוא חברם הטוב של אביתר דוד וגיא דלאל החטופים בעזה, ושל רון צרפתי ועידן הרמתי ז"ל, שנרצחו במסיבה.
ארטיפקס, שניגן בפסטיבל ברעים באותה שעה לפני 100 ימים

6 צפייה בגלריה
ארטיפקס
ארטיפקס
ארטיפקס בשעה 6:29 בכיכר החטופים
מתן עשת, בן דודו של אביתר דוד, נשאל לגבי ההתמודדות עם המצב ומהו הפחד הכי גדול עבורו, והשיב: "זה אינדיבידואלי וכל אדם חווה את זה ומתמודד עם זה בצורה שונה מאוד. אבל הפחד שלי הוא, שבעקבות עדויות של חטופים שחזרו וסיפרו על המלחמה הפסיכולוגית שהם עברו שם, אביתר עלול לחשוב שוויתרנו עליו ולכן אני מאמין שאין מחיר להחזרתם".
גבריאלה ליימברג, שנחטפה מקיבוץ ניר יצחק עם אחותה ובתה, סיפרה כי לפני 100 ימים, ב-7 באוטובר, "קיבלה הודעה מאחת מהשכנות שכתבה שמנסים להיכנס לביתה. שמענו יריות בחוץ ובתוך הבית - פחד מוות. הם הוציאו אותנו מהממ"ד העלו אותנו על טנדר, קודם את מיאה ואותי ואחר כך אספו את קלרה, פרננדו ולואיס". ליימברג שיתפה: "הימים היו נורא ארוכים, והיו המון הפצצות. זו רולטה רוסית. בלילות התחבקתי עם הכלבה שלנו בלה. הייתי נשארת ערה ומסתכלת כל הזמן מי נכנס מי יוצא, רציתי לשמור על בתי מאיה".
6 צפייה בגלריה
היום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים
היום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים
העצרת נמשכת תחת הגשם. המשתתפים בשעות הבוקר
(צילום: רועי רובינשטיין)
דריה גונן, אחותה הצעירה של רומי גונן שנחטפה מהמסיבה ברעים, סיפרה שהלילה היה "מלא ברגשות מעורבים. ראיתי איך עם ישראל מאוחד, כמות האנשים שהגיעה הפתיעה אותי והתרגשתי. מצד שני הגענו ליום ה-100 ואני לא רואה מישהו שאומר לי מתי הם חוזרים. זאת עצרת שמבחינתי יכולה להיות האחרונה, היא הייתה מספיק מרשימה ואני מקווה שבשבת הבאה היא כבר לא תתקיים".
היא הוסיפה כי המשתתפים בעצרת רקדו "לצלילי הדי ג׳יי האחרון שניגן להם" בפסטיבל "נובה". "רקדנו בשבילם, ניסיתי להתחבר לאחותי ולאנשים שרקדו ונרצחו או נחטפו. לאותם רגעים שהיו אנרגיות מדהימות לפני הגיהנום, אבל זה קשה. הגשם הוא לא פקטור, הוא רק מוסיף ולא יכניע אותנו". גונן הדגישה: "אנחנו נהיה פה כל היום ואני קוראת לכולם להגיע, כמו אתמול בלילה. אנחנו צריכים אחד את השני יותר מתמיד והלוואי וזה יהיה היום האחרון שנצטרך להיפגש ולצעוק".
רוני, אחותו של תמיר אדר שנחטף מקיבוץ ניר עוז ונרצח בשבי וגופתו עדיין מוחזקת בעזה, ונכדתה של יפה אדר שחזרה משבי חמאס, נשאלה אם הם מרגישים שהחיים חוזרים לעצמם. "אנשים קמים בבוקר לעבוד, איך אני יכולה? כולם חייבים להתעורר ולהבין שהחיים שלנו נעצרו ב-7.10. אם אנחנו בתור מדינה לא נתעורר ונבין את זה שזו לא מלחמה שלנו, בפעם הבאה זה יהיה תורו של מישהו אחר".
שולה חן שרה "בוא הביתה" בקריאה להשבת החטופים
(צילום: satview)

6 צפייה בגלריה
היום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים
היום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים
משפחות החטופים נושאות דברים בכיכר
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
נעם תיבון
נעם תיבון
נעם תיבון
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
היום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים
היום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים
(צילום: יריב כץ)
רותם קלדרון, בנו של עופר, שילדיו, ארז וסהר, שוחררו מהשבי, קרא: "100 ימים שאבא שלי בעזה, 100 ימים שההפקרות ממשיכה והאכזבות ממשיכות להגיע. נמאס לבכות, להתאכזב ולחכות. שמעתי במקרה את ביבי מדבר אתמול, סיפר על מטרות המלחמה ותמונת הניצחון. הסדר זעזע אותי, באיזה עולם אנחנו חיים שחיסול ונקמה בא לפני הצלת חיים?".
אסתר בוכשטב, אימו של יגב שנחטף עם אשתו מקיבוץ נירים, שיתפה בתחושות הקשות. "יום ראשון, 7 בבוקר, 100 ימים. בין החטופים הרבים היו בני יגב ואישתו רימון, שלשמחתנו שוחררה. אנחנו שומעים את העדויות של האנשים ששבו, על הרעב הקיצוני, ההתעללות המינית. האם יגב יודע שאנחנו עושים הכול? מדינה מוסרית צריכה להיות אחראית לשלום תושביה. אנחנו, תושבי העוטף, יודעים שצריך למוטט את החמאס, אנחנו צועקים את זה שנים. אין אמא שתחזור לגור בדרום בלי לדעת שידאגו לילדיה - ובלי החזרת החטופים לא נוכל לחזור".
ולרי דבורקין, עם אחיה ניב שליווה אותה בגיטרה, הקדישו את השיר "כדורגל" של חנן בן ארי לחברם הטוב - יובל סולומון, שנרצח בביתו בקיבוץ כפר עזה ב-7 באוקטובר. לאחר מכן, יחד עם הזמר חן אהרוני, הקדישו את השיר "חלליות" של ברי סחרוף לחברם דור שנרצח גם הוא באותה שבת.
השעה מתחלפת בכיכר החטופים - ומתחיל היום ה-100
אמש, במקביל לתחילת העצרת, ירדו עשרות מפגינים לאיילון דרום במחלף השלום וחסמו את הכביש. הם עשו זאת בתום הפגנה נגד הממשלה בכיכר הבימה בתל אביב - וקראו להדחתה ולעסקת חטופים חדשה. המשטרה מסרה כי שישה מפגינים שהפרו את הסדר נעצרו, והצירים נפתחו לתנועה. צעדת המחאה באיילון הייתה בהובלת כמה ממשפחות החטופים, בהן משפחות מצגר ומונדר. עם זאת, מטה משפחות החטופים הדגיש שלחסימות אין קשר אליו ולעצרת בכיכר החטופים.
במהלך הלילה נשארו בעצרת אלפי אנשים לתמוך במשפחות החטופים. באזור השעה 1:00 הגיע גם חבר קבינט המלחמה והשר גדי איזנקוט לפגוש משפחות בעצרת. כנסיית השכל, אסף אמדורסקי וטדי נגוסה היו מבין האמנים שעלו להופיע.
איתי רגב, שנחטף מפסטיבל המוזיקה ברעים ושוחרר משבי חמאס יחד עם אחותו מיה, סיפר: "עמדתי כאן מולכם לפני חודש בערך וקיוויתי שדברים ישתנו וייראו אחרת. לצערי אני עומד מולכם כאן חודש אחרי ועדיין יש 136 חטופים שמוחזקים בתנאים נוראים בשבי חמאס בלי אוכל אוויר ואור שמש. בשבי, הייתי ביחד עם עומר שם טוב והגעגוע אליו רודף אותי יום-יום. יום אחד שם, שרתי לו 'הכאב גדול ואין לאן לברוח, עשה שייגמר כי לא נותר בי כוח'. כשסיימתי לשיר, עומר אמר שלא ייגמר לנו הכוח ואנחנו נצא מכאן. עוד שבוע, הזמן של עומר בשבי מכפיל את הזמן שאני הייתי. חייבים להתעורר. כל דקה ושנייה קריטית ומחייבת עסקה עכשיו".
6 צפייה בגלריה
עצרת לשחרור חטופים בעזה
עצרת לשחרור חטופים בעזה
(צילום: REUTERS / Ronen Zvulun)

שביתה בת 100 דקות, טקסים וצעדות

היום יושבת המשק ל-100 דקות כאות הזדהות. השביתה, שהראשונה להכריז עליה הייתה ההסתדרות, כוללת את החברות הגדולות בארץ, בהן מטא ישראל, קבוצת פז, הסוכנות היהודית, בתי חולים, חברות ביטוח ופיננסים, מכוני מחקר ועמותות שונות. רשת "ביג" הודיעה גם היא על הצטרפותה לשביתה, וכלל עובדי הרשת ילבשו חולצות צהובות להזדהות. מנכ"ל הרשת קרא לחברות המחזיקות בחנויות במתחמי ביג להצטרף גם הן לשביתה.
על לוחות הזמנים ברכבת ובאוטובוסים יופיע מספר החטופים העדכני. בשורת היעד יהיה כתוב: "מעזה לישראל", ובתזמון: "עכשיו". חברת אל על תשנה את מספר טיסת הדגל שלה לניו יורק, LY001, ל-LY100, לציון מניין הימים. הטיסה תתבצע במטוס "ירושלים של זהב", הנושא גם את הכיתוב STAND WITH ISRAEL. בנוסף, ברחבי הארץ ניתן יהיה לראות את מיצבי הסרט הצהוב המזוהה עם המאבק להשבת החטופים. במיצב ניתן יהיה לראות סרט ענק שיעטוף מבני ציבור מרכזיים, דוגמת כנסת ישראל ומכון ויצמן למדע.
במוסדות אקדמיים רבים ייעצרו הלימודים גם כן ל-100 דקות, כשבחלק מהאוניברסיטאות אף צפויים טקסים והפגנות. באוניברסיטת רייכמן, שבה מתארחים במעונות חלק מתושבי כפר עזה, ייערך טקס בשעות הצהריים. באוניברסיטת תל אביב צפוי להתקיים טקס במוזיאון "אנו" - מוזיאון העם היהודי, ולאחר מכן הפגנה וצעדה לכיכר החטופים.
ארגון המורים הכריז על הצטרפות המורים בתיכונים לעצירה ל-100 דקות, ומהשעה 11 בצהריים הם יעצרו את הפעילות השגרתית בבתי הספר, ויעסקו במשך שעה ו-40 דקות בפעילות חינוך והסברה על החטופים והקניית עקרונות וערכים הומניטריים בנוגע למצב החמור של שהייה בשבי.