המשטרה ושב"כ עדכנו הבוקר (חמישי) כי כתב אישום הוגש נגד מוחמד עזאם, רופא מתמחה בבית החולים סורוקה בבאר שבע, שנשבע אמונים לדאעש וצרך תכנים קשים ברשת. הרופא, בן 34 מבאר שבע שמוצאו מנצרת, נעצר כבר לפני כחודש לחקירת שב"כ, בחשד ל"פעילות ביטחונית בהשראת דאעש".
3 צפייה בגלריה
מוחמד עזאם, רופא מתמחה מבית החולים סורוקה אשר נשבע אמונים לדאעש
מוחמד עזאם, רופא מתמחה מבית החולים סורוקה אשר נשבע אמונים לדאעש
מוחמד עזאם
(צילום: הרצל יוסף)
בהודעה מטעם המשטרה ושירות הביטחון הכללי נכתב כי "במסגרת חקירתו בשב"כ וביחידה המרכזית של מרחב הנגב במחוז הדרומי עלה כי הצטרף לארגון הטרור דאעש כחבר, תוך מתן שבועת אמונים לארגון, זאת בנוסף לצריכה אינטנסיבית של תכני רשת קשים המזוהים עם דאעש על פני משך זמן ממושך".
עם תום חקירתו, פרקליטות מחוז דרום הגישה נגדו כתב אישום ב-8 באוגוסט. נמסר כי "שב"כ והמשטרה רואים בחומרה כל מעורבות או זיקה של אזרחים ישראלים לפעילות טרור, לרבות לארגון המדינה האיסלאמית (דאעש), וימשיכו לפעול לסיכול ומיצוי מלוא חומרת הדין עם המעורבים בעבירות אלה".
לפי כתב האישום שהוגש נגדו על-ידי פרקליטות דרום, משנת 2014 ועד למעצרו, עזאם התעניין בפעילות ארגון המדינה האיסלאמית וצפה בתדירות בתכנים הנוגעים לפעילות הארגון בזירות השונות בעולם. במכשירו הנייד נמצאו תכנים רבים שתיעדו הוצאות להורג, עריפות ראשים, גופות מרוטשות, וכן תיקייה בשם "ספרי חומרי נפץ" ותיקייה אחרת בשם "הכנת רעלים" עם קבצים כמו "ריצין", "רעל הבשר המקולקל" ועוד.
אחרי 7 באוקטובר, לפי האישום, החליט עזאם להצטרף לדאעש ונשבע אמונים לאבו חפס אל-האשמי אל-קורשי, החליף החדש של ארגון הטרור. במהלך מתקפת הפתע של חמאס, שלח הנאשם לחבריו תיעודים של הזוועות שאירעו, תוך שהוא משדר צחוק ושמחה לאיד. "תראה את בני הדודים שלנו מתחבאים בזבל", כתב לחבריו, "הייתה מסיבת סמים, נכנסו אליהם ואספו אותם חחח". הוא שלח להם סרטונים של מחבל חמאס חמוש לצד ישראלית שנחטפה, לינץ' בחיילים, גופות מרוטשות של חיילים, פשיטות לעוטף, החזקת חטופים ופלסטינים משתלטים על טנקים צבאיים.
לבקשת הפרקליטות, נעצר עזאם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו וציינה כי התנהלותו מעידה על מסוכנותו לציבור, במיוחד בתפקידו כרופא בבית חולים. בין היתר, צוין בכתב האישום כי ב-11 בדצמבר, כשהגיעו חיילי צה"ל פצועים לבית החולים שוחח עזאם עם חברו בוואטסאפ, שאמר לו שבאל-ג'זירה אמרו שהגיעו לסורוקה 27 חיילים פצועים. עזאם אישר את הדיווח, השיב לו כי בכל יום מגיעים מטוסים ופירט על סוגי הפציעות של חיילים. עזאם סיפר לו על מקרה ספציפי של פציעת חייל, ולאחר שחברו כתב לו "שאללה יכבה את האור שלו", השיב לו בתגובה "חחח אמן".
מדוברות בית החולים סורוקה נמסר כי "הנהלת בית החולים רואה בחומרה רבה ומזועזעת מההאשמות. המקרה נחקר ומטופל על ידי רשויות החוק האמונות על הנושא, ואנו סמוכים ובטוחים בטיפולן".
חומרים שנתפסו ברשות החשוד והסבר להכנת מטענים
(צילום: דוברות המשטרה)

חשד נגד בן 16: ניסה לגייס את חבריו לדאעש

מלבד האישום שהוגש נגד המתמחה בסורוקה, סוכלה גם פעילות טרור של פעיל דאעש אחר - תלמיד בן 16 בבית ספר במזרח ירושלים. לפי המשטרה, החשוד ניסה לגייס את חבריו ללימודים לארגון הטרור כדי לקדם פעילות טרור, ובשל כך נעצר מעצרו הוארך, והוגשה נגדו הצהרת תובע לקראת הגשת כתב אישום.
החשוד, תושב הצפון במקור המתגורר כעת עם הוריו בשכונת הגבעה הצרפתית, נעצר בתחילת החודש בחשד לחברות בדאעש וגיוס לארגון טרור. לפי החשד, התלמיד שיבח את ארגון הטרור, פעיליו והאידיאולוגיה שלו, והזדהה כחבר בשורותיו וכתומך נלהב שלו. הוא אף דיבר על רצונו להגיע לעיראק ולפעול בשורותיו.
3 צפייה בגלריה
היחידה המרכזית במשטרת מחוז ירושלים, חשפה וסיכלה פעילות טרור של פעיל דאעש - תלמיד בית ספר במזרח ירושלים
היחידה המרכזית במשטרת מחוז ירושלים, חשפה וסיכלה פעילות טרור של פעיל דאעש - תלמיד בית ספר במזרח ירושלים
חומרי דאעש שנתפסו ברשות החשוד
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
היחידה המרכזית במשטרת מחוז ירושלים, חשפה וסיכלה פעילות טרור של פעיל דאעש - תלמיד בית ספר במזרח ירושלים
היחידה המרכזית במשטרת מחוז ירושלים, חשפה וסיכלה פעילות טרור של פעיל דאעש - תלמיד בית ספר במזרח ירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)
מחקירת המשטרה עולה כי בן ה-16 למד בבית ספר במגמת אלקטרוניקה ופיזיקה וניסה ניסה להפיץ את אידאולוגיית דאעש במוסד שבו למד. לפי המשטרה, כינויו ברשתות חברתיות היה על שם אחד ממנהיגי ארגון הטרור בעבר. במכשיר הטלפון שלו מצאו החוקרים ממצאים שונים המחזקים את החשדות נגדו, ובהם תכני טרור ואלימות רבים - החל מתכני דאעש, ועד לסרטון הסברה להכנת מטעני נפץ וחבלה. כמו כן, חשפו החוקרים קבצים שהיו ברשותו ובהם נוסחאות להכנת מטעני נפץ ואופן רכישת החומרים, וכן קבצים ובהם הלכות דתיות באיסלאם בנושא פיגועי התאבדות, רצח חפים מפשע וכיוצא בזה.
מעדויות שמסרו חבריו של החשוד עולה כי הוא ניסה לגייסם שוב ושוב לדאעש, ואף איים על אותם אלו שיבחרו שלא להצטרף לשורות ארגון הטרור שמחבליו יהרגו אותם יום אחד. לחלקם אף מסר החשוד שהוא רוצה לבצע פיגוע במתווה של מכונית תופת, או באמצעות חומרי נפיץ, ולמות "חליפה" (תואר של מנהיג מוסלמי, ל"ת). עוד עולה בחקירה כי חלק מהמורים בבית הספר שבו למד היו מודעים לכך, ואף קראו לו "דעדוש". במקביל לחקירה, דיווח של בית הספר בנושא יועבר למשרד החינוך.
רס"ב כאמל פלאח, ראש צוות החקירה מהיחידה המרכזית במחוז ירושלים, ציין כי "ממצאי החקירה והעדויות השונות לא מותירים מקום לספק להיותו של החשוד פעיל טרור בשירות דאעש. העובדה שהוא ניצל את היותו תלמיד בית ספר ואת בית הספר כדי להפיץ את אידאולוגיית ארגון הטרור ולגייס לשירותיו אנשים היא חמורה. מדאיגה גם העובדה שרבים בבית הספר - כולל מספר מורים - ידעו על כך ולא נקטו אצבע ודיווחו לרשויות".