פרס ביטחון ישראל: הצלחות שערבות לביטחון ישראל
(צילום: אבי קנר)

מערכת הגנה ייחודית בסייבר, פיתוח מערכת המאפשרת עליונות מודיעינית ומיזם לשמירה על יתרונו האיכותי של צה"ל: פרס ביטחון ישראל לשנת תשפ"ג, הפרס הביטחוני היוקרתי ביותר בישראל, הוענק היום (שלישי) לארבעה פרויקטים מצטיינים שהביאו תרומה משמעותית לביטחון המדינה ולשמירה על עוצמתה הטכנולוגית והמבצעית בשדה הקרב.
נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ומנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר העניקו למפתחי הפרויקטים את הפרס בטקס חגיגי שנערך בבית הנשיא בירושלים. בטקס השתתפו גם ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר, שהגיעו יחד עם עובדיהם שהיו בין הזוכים בפרס היוקרתי.
4 צפייה בגלריה
טקס  הענקת פרס ביטחון ישראל לשנת תשפ״ג
טקס  הענקת פרס ביטחון ישראל לשנת תשפ״ג
פרויקטים שנראים כמו מדע בדיוני. הוענק פרס ביטחון ישראל
(צילום: אגף דוברות במשרד הביטחון)
הפרויקטים שזכו: מערכת הגנה ייחודית בסייבר העושה שימוש פורץ דרך בטכנולוגיות המתקדמות בעולם כדי להבטיח לצה"ל ביטחון וחופש פעולה במרחב הדיגיטלי מול איומי סייבר מתקדמים ומתפתחים; מיזם פורץ דרך של שב"כ ויחידת 8200 באמ"ן, שמטרתו פיתוח והטמעה של מערכת טכנולוגית ייחודית המאפשרת עליונות מודיעינית וביטחונית בגזרות רבות; מיזם של המוסד ויחידת 8200 המגלם בתוכו חדשנות טכנולוגית ותעוזה מבצעית פורצת דרך ויוצאת דופן; ומיזם המשלב מספר פיתוחים טכנולוגיים חדשניים וייחודיים, שבמסגרתו הושגה יכולת מבצעית פורצת דרך, התורמת באופן ישיר לשמירה על יתרונו האיכותי של צה"ל וביטחונה של מדינת ישראל.
הנשיא הרצוג נשא דברים בטקס, ואמר לזוכים: "רק לפני חודש, במהלך מבצע 'מגן וחץ', ראינו שוב ושוב איך יצירתיות, מקצועיות, חדשנות ותבונה יכולות לדייק ולשכלל יכולות, להכריע מערכות ולהציל חיים. ההצלחות, ההמצאות, הפיתוחים וההישגים המפוארים שלכם, הם ערובה לביטחון ישראל, וליכולת שלנו להגן על עצמנו. יש שיגידו שהפרויקטים הזוכים נראים לעיתים כמדע בדיוני ופנטזיה, אבל אלה החיים האמיתיים".
4 צפייה בגלריה
טקס  הענקת פרס ביטחון ישראל לשנת תשפ״ג
טקס  הענקת פרס ביטחון ישראל לשנת תשפ״ג
טקס הענקת הפרסים בבית הנשיא
(צילום: אגף דוברות במשרד הביטחון)
שר הביטחון גלנט אמר: "ארבעת הפרויקטים מהווים הוכחה חד-משמעית ליתרונה האנושי של מערכת הביטחון. בזכות פרויקטים שכאלו, שכבר הצילו חיים ומנעו פיגועים, ובזכות יוזמות נוספות, מצליחה ישראל להתייצב פעם אחר פעם למול האתגרים הביטחוניים המשתנים. בזכות יכולות שכאלו יודעים אויבינו היטב: נוכל תמיד לכל איום ונקדים תמיד את הקמים נגדנו".
מנכ"ל משרד הביטחון זמיר הוסיף: "הפרסים שהוענקו היום, מאפשרים לגופי הביטחון עליונות מבצעית, מפתיעה ופורצת דרך בעולמות הלחימה, במודיעין, באוויר, בים ובסייבר. כדי להמשיך ולעמוד בחוד החנית של הטכנולוגיה, נדרשת השקעת משאבים רבה".
4 צפייה בגלריה
טקס  הענקת פרס ביטחון ישראל לשנת תשפ״ג
טקס  הענקת פרס ביטחון ישראל לשנת תשפ״ג
טקס הענקת הפרסים בבית הנשיא
(צילום: אגף דוברות במשרד הביטחון)
בשנה האחרונה הוקם מרכז סייבר טכנולוגי-מבצעי חדש בחטיבת ההגנה שמטרתו הגנה בסייבר על צה"ל. המרכז מוביל פעילויות סייבר אופרטיביות יומיומיות עם זרועות צה"ל לשמירה על חופש הפעולה שלהן. זאת בין היתר באמצעות שיפור התהליכים המבצעיים והפעלת צוותים מבצעיים להתערבות ומחקר נשק סייבר אויב.
סא"ל א' מחטיבת הספקטרום וההגנה בסייבר, שקיבלה את הפרס, אמר: "ממד הסייבר גועש, גם כששורר שקט בממדים הפיזיים. זה תחום מרתק עם מורכבות גדולה, המגן צריך לחסום את כל הפרצות, בזמן שלתוקף מספיקה פרצה אחת כדי להצליח. בפרויקט הצלחנו ליצור תפיסות וכלים להתמודדות עם התוקפים המתקדמים ביותר, באמצעות מחקר ופיתוח שנמשך שנים".
4 צפייה בגלריה
הימני, סא"ל א', מחטיבת ההגנה בסייבר, ממפתחי המערכת  והשמאלי, סא"ל י', מפקד מרכז הסייבר בחטיבת ההגנה באגף התקשוב וההגנה בסייבר
הימני, סא"ל א', מחטיבת ההגנה בסייבר, ממפתחי המערכת  והשמאלי, סא"ל י', מפקד מרכז הסייבר בחטיבת ההגנה באגף התקשוב וההגנה בסייבר
הזוכים בפרס סא"ל א' וסא"ל י'
(צילום: דובר צה''ל)
נ', ראש צוות המודיעין של הפרויקט המשותף של 8200 ושב"כ, נאמה בטקס כנציגתם של הזוכים. לדבריה, "הילדים שלי תמיד אומרים 'בעבודה של אמא תופסים אנשים רעים ומצילים אנשים טובים'. ארבעת הפרסים הניתנים פה היום, ניתנים לפרויקטים אדירים. פרויקטים שתופסים אנשים רעים. שמצילים אנשים טובים. כל טכנולוגיה הראויה לפרס ביטחון ישראל היא טכנולוגיה מרשימה, פורצת דרך. כזו שאנו חיים ביום-יום, אך נתפסת מבחוץ כבלתי אפשרית".
היא הוסיפה: "מאחורי טכנולוגיה בלתי אפשרית עומדת נשמה. נשמה של נשים וגברים רבים מספור, שנותנים את כל כולם לאורך שנים, ימים ולילות, חגים ושבתות. לאורך הדרך זכיתי לעבוד עם אנשים מדהימים, מטובי המוחות, הנבדלים זה מזה בגילם, בהכשרתם, בסטטוס המשפחתי שלהם, במגדר, באזור הגאוגרפי שבו בחרו לחיות את חייהם. בדבר אחד הם לא נבדלים. המטרה של כולנו היא אחת - לשמור על הבית".
לדבריה, "נפלה בחלקנו זכות גדולה להיות חלק מהשליחות הזו. כאמא, וכאשה, שבחרה וממשיכה לבחור לשרת שנים ארוכות בשירות הביטחון, על אף המחיר האישי, לצד רבים ורבות כמותי - אני שמחה וגאה על מעורבותנו בפרויקטים האדירים שהבאנו לכאן. מלאכה רבה עוד לפנינו. לא עוצרים בפרס. נמשיך לעבוד על הטכנולוגיה הבלתי אפשרית הבאה שתאפשר הישגים מבצעיים מדהימים נוספים בשטח".
גורם בכיר באגף המודיעין אמר בטקס כי "מאחורי הפרסים למבצעים שחולקו היום, עומדים חבורת אנשים שעובדים יום יום במטרה להגן על מדינת ישראל. אגף המודיעין משיג עליונות מודיעינית ייחודית בכל האמצעים העומדים לרשותו בזכות האנשים המקדישים את חייהם לעבודה המאתגרת הזו".
על הענקת פרס ביטחון ישראל החליט ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון, דוד בן גוריון, שרצה להעניק ביטוי לתרומת אנשי המחקר והפיתוח לביטחון מדינת ישראל. הפרס נקרא על שמו של אליהו גולומב, המפקד הבלתי מוכתר של ארגון "ההגנה".
בין הפרויקטים שזכו בפרס ביטחון ישראל בעבר, ניתן לציין את העוזי, הגליל, מטוס הכפיר, טיל הגבריאל, טיל הפופאי, טנק מרכבה סימן 3, משפחת טילי אוויר של רפאל, החל משפריר בשנות ה-60 וכלה בפיתון 4 בשנות ה-90, מערכות ההגנה מפני טילים - ה"חץ", מיירט ה"חץ 3", "כיפת ברזל", מערכת "מעיל רוח" להגנה אקטיבית על טנקים ונגמ"שים מפני ירי טילי נ"ט, מערכת צי"ד, פרויקט גילוי המנהרות, הפריצה לארכיון הגרעין האירני ויוזמות והמצאות נוספות.