סוכנות הידיעות AP חשפה אחר הצהריים (יום ב') כי ראיין ראות', המתנקש בן ה-58 שניסה אמש לרצוח את דונלד טראמפ, חיבר בעבר ספר שבו עודד את איראן להרוג את הנשיא לשעבר: "תרגישו חופשיים להתנקש בטראמפ", כתב בספר שיצא בהוצאה עצמית בשנת 2023, וזמין ב"אמזון". בספרו תיאר את טראמפ כ"שוטה" ו"מוקיון" בשל חלקו במהומות הקפיטול ב-2021 ובשל "הטעות הקשה" שעשה לדבריו כשפרש מהסכם הגרעין עם איראן ב-2018.
תיעוד ממעצרו של ראות'
(צילום: Martin County Sheriff's Office)

9 צפייה בגלריה
ארה"ב ראיין ווסלי ראות' האיש ש ניסה להתנקש ב טראמפ
ארה"ב ראיין ווסלי ראות' האיש ש ניסה להתנקש ב טראמפ
ראיין ראות'. "נמאס ששואלים אותי אם אני דמוקרט או רפובליקני"
(מתוך פייסבוק)
9 צפייה בגלריה
הפריטים שנתפסו בשיחים ליד מועדון הגולף של דונלד טראמפ בפלורידה: רובה, מצלמה ותיק
הפריטים שנתפסו בשיחים ליד מועדון הגולף של דונלד טראמפ בפלורידה: רובה, מצלמה ותיק
הרובה והתיקים שהשאיר אחריו ראות' בשיחים. כשנעצר "לא הפגין רגשות רבים"
9 צפייה בגלריה
החשוד שנעצר בפאלם ביץ' בארה"ב בעקבות ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
החשוד שנעצר בפאלם ביץ' בארה"ב בעקבות ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
ראות' בעת מעצרו במחוז הסמוך. עבר פלילי עשיר, אבל כמעט בלי עבירות חמורות
ניסיון ההתנקשות בטראמפ, השני זה חודשיים, אירע אמש במגרש גולף בבעלותו של הנשיא לשעבר בווסט פאלם ביץ' שבפלורידה. סוכני השירות החשאי זיהו שם את ראות' מחדיר קנה של רובה דרך הגדר ההיקפית של המגרש, כשטראמפ היה כ-400 מטרים ממנו. כשאנשי השירות פתחו באש לעבר ראות' הוא ברח והותיר אחריו בשיחים רובה סער דמוי קלצ'ניקוב AK-47, תיקים ומצלמת "גו פרו", שבה התכוון כנראה לתעד את מעשיו. ראות' נמלט ברכב אך נתפס בהמשך במחוז מרטין, ולפי השוטרים שלכדו אותו הוא לא "הפגין רגשות רבים" כשנעצר.
במהלך הלילה והבוקר נודעו פרטים חדשים על ראות': מתברר כי הוא תושב הוואי שבבחירות 2016 דווקא הצביע לטראמפ, אך בהמשך הכריז שהתאכזב ממנו, הצטרף למפלגה הדמוקרטית – והחל להימנות עם מבקריו החריפים. לפחות בחלק מהזמן הוא נמנה עם תומכיו של מנהיג המחנה הפרוגרסיבי במפלגה, ברני סנדרס, והתנגד לג'ו ביידן, שאותו כינה, בהשראת טראמפ, "ג'ו הישנוני".
לפי שלושה חשבונות שונים שלו ברשתות החברתיות, ראות' הוא אוהד אדוק של אוקראינה, שכתב דברים רבים בשבחה, וניסה לגייס את הציבור לתמוך בה ולסייע לה בעצמו במאמץ המלחמתי נגד רוסיה. בריאיון שהעניק בשנה שעברה ל"ניו יורק טיימס", לצורך כתבה שעסקה באמריקנים המתנדבים לסייע לאוקראינה, סיפר ראות' כי בשנת 2022 נסע למדינה וכי העביר שם כמה חודשים. לפי עדותו הוא ניסה לגייס חיילים אפגנים שברחו ממולדתם כדי לא להיתפס על-ידי הטליבאן, בתקווה שיצטרפו לצבא האוקראיני ויילחמו נגד רוסיה. עוד דווח כי עמד בראש ארגון המתנדבים הבינלאומי (IVC), שסייע בהפצת סיוע הומניטרי באוקראינה.
9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו האיש ש ניסה להתנקש ב דונלד טראמפ  ראיין ווסלי ראות'
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו האיש ש ניסה להתנקש ב דונלד טראמפ  ראיין ווסלי ראות'
פוטין והמתנקש ראות'. ניסה "לגייס אפגנים שברחו מהטליבאן"
(צילום: AP, מתוך הרשתות החברתיות)
9 צפייה בגלריה
ארה"ב האיש ש ניסה להתנקש ב טראמפ ראיין ווסלי ראות' עם דגל אוקראינה
ארה"ב האיש ש ניסה להתנקש ב טראמפ ראיין ווסלי ראות' עם דגל אוקראינה
ראות' עטוף בדגל אוקראינה באחת ההפגנות שלו בעד קייב
(צילום: X\@MrAndyNgo)
גורמי ביטחון באוקראינה ניסו היום להציג את ראות' כדמות זוטרה ומוזרה למדי, והבהירו שלפי רישומיהם ראות' מעולם לא שירת בצבא האוקראיני או עבד איתו. אולקסנדר שהורי מהמחלקה לתיאום מתגייסים זרים של הצבא האוקראיני סיפר כי ראות' רק יצר מעת לעת קשר עם לגיון הזרים של אוקראינה והעלה "רעיונות שטותיים" שלכל היותר אפשר לתארם כ"הזויים".
רוסיה מצדה מיהרה ללעוג היום לארה"ב על קשריו האוקראיניים של המתנקש, ודובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר: "כשמשחקים באש, יש לזה השלכות". כוונתו הייתה לסיוע העקבי שמגישה וושינגטון לאוקראינה במלחמה נגד מוסקבה, ולמסר שהדבר מעביר לאזרחים אמריקנים. החוקרים בארה"ב צפויים לבדוק אם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה הייתה מניע עיקרי לניסיון ההתנקשות שביצע ראות': טראמפ מוזכר כבר חודשים כמי שכדי להביא לסיום המלחמה באוקראינה מוכן לאלץ את קייב להניח את נשקה ולהיכנע.

יותר מ-100 אישומים, בלי יום אחד בכלא

על פי שורת פוסטים שלו ברשתות החברתיות וראיונות שהעניק לכלי תקשורת בעבר, ראות' הוא מתנגד חריף לא רק של רוסיה, אלא גם של ישראל. בין השאר האשים אותה ב"גניבת פלסטין", ובפוסט שפרסם בליווי מפת ארץ ישראל כתב: "לא ברור איזה חלק מישראל שבו החזיקו היהודים מבוסס על המפה ההיסטורית הזו: יהודה אולי? נראה שהיסטורית כולם פלסטינים".
9 צפייה בגלריה
שירותי הביטחון בארה"ב מציגים תצלום של הפריטים שנתפסו בשיחים ליד מועדון הגולף של דונלד טראמפ
שירותי הביטחון בארה"ב מציגים תצלום של הפריטים שנתפסו בשיחים ליד מועדון הגולף של דונלד טראמפ
כוחות הביטחון מציגים את התיעוד מהזירה, במסיבת עיתונאים בלילה האחרון
(צילום: Getty Images North America)
9 צפייה בגלריה
פוסט אנטי ישראלי שפרסם החשוד בניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
פוסט אנטי ישראלי שפרסם החשוד בניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
המפה שפרסם ראות' נגד ישראל: "יהודה אולי?"
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
ראות' היה פעיל גם בעניינים חברתיים ופוליטיים אחרים. בזמן מהומות ג'ורג' פלויד ב-2020, המהומות שפרצו בעקבות רצח העציר השחור ג'ורג' פלויד בידי שוטרים, פרסם ראות' הצהרות נגד המשטרה. בפוסטים אחרים הביע סנטימנטים אנטי-טראמפיסטיים חזקים, ותיאר אותו לעיתים קרובות כ"איום על הדמוקרטיה". בפוסטים שפרסם השנה כתב שטראמפ רוצה להפוך את האמריקנים "עבדים לאדון".
עוד התברר כי לראות' יש עבר פלילי עשיר, הכולל שמונה מעצרים קודמים. רובם היו בשל עבירות קלות, אך בשנת 2002 הורשע גם בעבירת נשק חמורה, לאחר שנעצר בתום עימות בן שלוש שעות עם המשטרה כשברשותו מכונת ירייה אוטומטית. נוסף על כך נעצר בגין תאונת פגע וברח, נהיגה בתקופת שלילה והחזקת רכוש גנוב. במהלך השנים הוגשו נגדו במצטבר יותר מ-100 סעיפי אישום, אך על פי הרישומים הוא מעולם לא נשלח לכלא, אלא לכל היותר נידון למאסר על תנאי או שרישיון הנהיגה שלו הושעה. לא ברור כיצד הצליח להשיג נשק לצורך הירי בטראמפ: ברוב מדינות ארה"ב חל באופן כללי איסור על אדם שהורשע בעבירות מסוימות, בהן כאלה שהוא הורשע בהן, לרכוש נשק ולהחזיק תחמושת.
9 צפייה בגלריה
ההודעה הראשונה שהוציא טראמפ באתר שלו
ההודעה הראשונה שהוציא טראמפ באתר שלו
ההצהרה שפרסם טראמפ מעט אחרי ניסיון ההתנקשות הנוסף. "אני בטוח ובסדר, ואף אחד לא נפגע. תודה לאל!"
לראות' יש לפחות בן אחד, אוראן שמו, ובריאיון הלילה ל"דיילי מייל" אמר שאביו אינו אדם אלים, ושככל הידוע לו כלל לא היה לו נשק בבעלותו: "הוא אבא שלי, וכל מה שהיה לו לו זה כמה קנסות על נהיגה, ככל הידוע לי. זה משוגע. אני מכיר את אבא שלי ואוהב אותו, זה כל כך לא מתאים לו. הוא לא אדם אלים. הוא אדם שעובד קשה ואבא נהדר. הוא בחור מצוין, איש נחמד, ועבד כל חייו".
אחר הצהריים חשפה כאמור AP כי ראות' פרסם אשתקד ספר שבו שטח את עמדותיו הפוליטיות. בספר, הנושא את הכותרת "המלחמה הבלתי אפשרית לניצחון של אוקראינה", הוא כתב בין השאר כי הצביע פעם אחת לטראמפ, וכי הוא חייב להכיר בחלק שלו באשמה בכך ש"בחרנו לנשיא ילד שהתברר כחסר מוח". עוד כתב: "נמאס לי כל כך שאנשים שואלים אותי אם אני דמוקרט או רפובליקני. אני מסרב להיות מתויג". בספר כתב עוד כי העולם היה טוב יותר אילו נשים היו מנהלות אותו, והאשים את הגברים בחוסר ביטחון ובאינטליגנציה של ילדים.
9 צפייה בגלריה
מועדון הגולף הבינלאומי בווסט פאלם ביץ' שבפלורידה, ארה"ב
מועדון הגולף הבינלאומי בווסט פאלם ביץ' שבפלורידה, ארה"ב
מועדון הגולף בווסט פאלם ביץ'. הקנה חדר דרך הגדר
(צילום: AP / Alex Brandon)
באמצעות עיון ביותר מ-500 הציוצים שפרסם ראות' בחשבונו ברשת X (לשעבר טוויטר) במהלך השנים אפשר לראות כיצד הפך בהדרגה מתומך של טראמפ לתומך של ביידן והאריס. "הדמוקרטיה נמצאת על פתקי ההצבעה, ואסור לנו להפסיד", כתב באפריל השנה בציוץ שבו הביע תמיכה בביידן. בחודש יולי, אחרי ניסיון ההתנקשות הקודם בטראמפ, פרסם ציוץ שבו פנה לביידן והאריס וקרא להם לבקר את פצועי אירועי הירי ההוא ולהשתתף בהלוויית הכבאי שנהרג בו: "טראמפ לעולם לא יעשה משהו למענם. תראו לעולם שחמלה ואנושיות הן כל העניין".