ישראל הסכימה בפסגת פריז לשחרר 404 אסירים ביטחוניים בתמורה לשחרורם של 40 חטופים לפי מפתחות שונים. הממוצע ביניהם עומד על 10 אסירים ביטחוניים - עבור כל חטוף שיוחזר.
על פי הצעת המתווכות, שטרם אושרה על ידי חמאס – עסקת החטופים ההומניטרית אמורה לכלול את שחרורן של שבע נשים שהיו כלולות בעסקת החטופים הראשונה תמורת 21 אסירים (3 אסירים על כל אישה לפי המפתח של העסקה הקודמת).
2 צפייה בגלריה
מחאה של משפחות החטופים בתל אביב
מחאה של משפחות החטופים בתל אביב
(צילום: טל שחר)
מלבד זאת, ישוחררו 15 גברים מעל גיל 50 תמורת 90 אסירים (6 אסירים על כל גבר מבוגר); 13 חולים תמורת 156 אסירים (12 אסירים על כל חטוף חולה שישוחרר); וחמש חיילות תמורת שחרור 90 אסירים - בהם 15 אסירים רוצחים שעליהם הוטלו עונשים כבדים. בין האסירים שישוחררו, לפי ההסכם, יהיו גם 47 אסירים ממשוחררי עסקת שליט שישראל עצרה מחדש בגין פעילות טרור.
הערב התייחס דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מת'יו מילר, למגעים לעסקת חטופים ואמר כי ארה"ב פועלת "לדחוף את העסקה מעבר לקו הסיום", ומאמינה שהדבר אפשרי - אך הדגיש כי בסופו של דבר חמאס צריך להגיד "כן" ולהסכים לכך.
"אנחנו קרובים יותר היום מאשר היינו אתמול (לעסקה). אנחנו מנסים לדחוף את זה מעבר לקו הסיום, אבל בסופו של דבר חמאס צריך להסכים. אנחנו מקווים שכן". מילר סירב לפרט על סמך מה קבע שיש התקרבות לעבר עסקה, אך הדגיש כי יש התקדמות במגעים.
מקורות בחמאס אמרו ל"א-שרק אל-אווסט" הסעודי כי ההצעה שהוצגה לתנועה לא מתקבלת על הדעת במתכונתה - וכי נדרשים בה תיקונים. לטענת המקורות, יש התקדמות - אך עדיין קיימים פערים. סוגיית האסירים ניתנת להסדרה, לפי המקורות, אלא שסוגיית הנסיגה מעזה וחזרת העזתים לצפון הרצועה מונעים הסכמה בשלב הראשון. המקורות טענו בפני העיתון כי לא יהיה הסכם בקרוב - אלא אם צה"ל ייסוג לחלוטין מלב עזה, יפנה את ציר נצרים שמבתר את צפון הרצועה מדרומה, ויאפשר את חזרת התושבים.
בישראל, לפי רויטרס, הסכימו גם להגדלה משמעותית של הסיוע ההומניטרי שייכנס לעזה - 500 משאיות מדי יום. ישראל גם תאפשר הכנסה של 200 אלף אוהלים למגורים זמניים לאוכלוסייה, ו-60 אלף בתים יבילים. מלבד זאת, יתאפשר לגורמים בינלאומיים לשקם מיידית בתי חולים בעזה ולאפשר הכנסת ציוד הכרחי. ישראל גם תאפשר הכנסת ציוד כבד לפינוי ההריסות ברצועה. בפריז הסכימה ישראל גם להפסיק את איסוף המודיעין האווירי מעל שמי הרצועה - ולאפשר חזרה מדורגת של אוכלוסייה לצפון עזה - לתושבים שאינם בגיל גיוס.

"פערים גדולים"

דברי מילר באים אחרי שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר הלילה כי הוא מקווה שתושג הפסקת אש ברצועת עזה עד יום שני הקרוב. לדברי ביידן, "היועץ שלי לביטחון לאומי אמר לי שאנחנו קרובים. אנחנו קרובים, אבל זה עוד לא נגמר".
ביידן: "אנחנו קרובים, אבל זה עוד לא נגמר"
(צילום: C-Span)

את הדברים אמר ביידן כשהוא אוחז בגביע גלידה ביציאה מאולפני רשת NBC בניו יורק, שם עשרות מפגינים פרו-פלסטינים חברי תנועת "הקול היהודי לשלום" השתלטו על לובי הבניין במשך דקות ארוכות - עד שכוחות המשטרה הוזעקו למקום. הם קראו לביידן להפסיק "לספק נשק לטבח עם" ו"להפסיק את המצור על עזה עכשיו".
ביידן גם אמר הלילה כי ישראל הסכימה לנצור את האש במהלך הרמדאן (בין 10 במרץ ל-9 באפריל), כדי שתוכל לשחרר חטופים מהשבי. לצד זאת, הוא נמנע מלקרוא להפסקת המלחמה, והותיר פתח לפעולה קרקעית ישראלית ברפיח - אך אמר כי ישראל התחייבה לפנות משם את העקורים לפני שתפעל.
גורם בחמאס הגיב הבוקר לדבריו של ביידן ואמר לרויטרס שההתבטאות הייתה מוקדמת מדי ולא תואמת את המצב בשטח. "יש עדיין פערים גדולים שצריך לגשר עליהם לפני שתהיה הפסקת אש", אמר. בכירים ישראלים אמרו הבוקר כי הם לא מבינים "על מה מבוססת האופטימיות" של הנשיא האמריקני. ברשת ABC האמריקנית אף דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "הופתע" מההצהרה.
2 צפייה בגלריה
סיוע הומניטרי מעל רפיח וחאן יונס
סיוע הומניטרי מעל רפיח וחאן יונס
סיוע הומניטרי מעל רפיח. ביידן מותיר פתח לפעולה שם
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
גורמים שמעורים בנושא אומרים שארה"ב עושה כל שביכולתה לעצור את המלחמה, ולנסות להגיע להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. החרפת המדיניות האמריקנית נגד ההתנחלויות - לרבות הסנקציות נגד מתנחלים קיצונים - נועדה גם להראות לסעודיה ולמדינות המתונות שארה"ב נלחמת בקיצונים ולא נותנת לישראל לעשות כרצונה. האמריקנים גם לוחצים שעסקת החטופים תיכנס לתוקף לפני הרמדאן, מחשש להסלמה בתקופה הזו ולהרחבת המלחמה לזירות נוספות.
האמריקנים רוצים להאריך את הפסקת האש מסיבות נוספות: הם רוצים לנצל את הרגיעה בעזה כדי לקדם את ההסדר המדיני שלהם בין ישראל ללבנון, ולמנוע מלחמה עם חיזבאללה. אולם, ישראל הודיעה שבזמן הפסקת אש בעזה היא לא תגביל את עצמה מלפעול נגד חיזבאללה, ונראה שהיא אף מגבירה את הלחץ על ארגון הטרור כדי לאלץ אותו להסכים להתרחק 10 ק"מ מהגבול.
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה