3 צפייה בגלריה
החותמות ששימשו לקעקוע המספרים על אסירי אושוויץ
החותמות ששימשו לקעקוע המספרים על אסירי אושוויץ
החותמות ששימשו לקעקוע המספרים על אסירי אושוויץ. "מקומן ביד ושם"
(צילום: צ'ולמנס)
בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא הבוקר (רביעי) צו מניעה זמני למכירת מערכת המחטים, "החותמות", ששימשו לקעקוע המספרים על זרועותיהם של יהודים במחנה ההשמדה אושוויץ שמועמדות למכירה פומבית הקבועה לעוד שבוע. "מקומו של החפץ במוסד לאומי להנצחת זכר השואה", נכתב בפנייה של מרכז הארגונים של ניצולי השואה שהוגשה אתמול. דיון בנושא נקבע ל-16 בנובמבר.
בית המשפט גם התבקש בעתירה שתיאסר כל פעולה קניינית, פיזית או חוזית באותו חפץ. את הבקשה הדחופה הגיש מרכז הארגונים של ניצולי השואה באמצעות, באמצעות עורכי הדין דוד פורר, לימור הלוי ואמיר אבני, והיא נגד המוכר האנונימי, בית המכירות הפומביות, אתר האינטרנט שבו הופיע הפריט, מדינת ישראל - האפוטרופוס הכללי והיועץ המשפטי לממשלה.
וכך כתבו בעתירה: "הסימון השטני הזה בוצע על ידי בני אדם באמצעות מכשירים, ובני אדם שעשו זאת הם פושעים נגד האנושות, והמכשירים שהם ביצעו את זממם הנורא הם חפצים ששימשו לדבר עבירה קשה, מרה וחולנית, אלא שיש מי שרואה כנראה את הדברים אחרת - שמדובר בחפץ מטבע עובר לסוחר בעל ערך כלכלי. הדעת אינה נותנת, ואין מנוח, לאור המחשבה שמישהו מוכן עבור בצע כסף לסחור בפריט היסטורי".
3 צפייה בגלריה
"אין מקומם של מכשירים אלה בידיים פרטיות". יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל קולט אביטל
"אין מקומם של מכשירים אלה בידיים פרטיות". יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל קולט אביטל
"אין מקומם של מכשירים אלה בידיים פרטיות". יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל קולט אביטל
"לניצולי השואה הזכות החוקית והמוסרית לטעון לבעלות באמצעי הזוועה ששימשו להשמדת בני עמם לעינויים והתעללות בהם. מקומו של החפץ הוא במוסד הלאומי להנצחת זכר השואה ומוראותיה, בבית הלאומי של העם היהודי. אפשר היה לצפות שמדינת ישראל תפעל במקרה הזה. מדובר בכלי משחית מארגז הכלים של השטן".
יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, חברת הכנסת לשעבר קולט אביטל, מסרה כי "מדובר באחד הפשעים האכזריים בהיסטוריה - כאשר הנאצים נטלו מהיהודים את זהותם וסימנו אותם כאילו היו בקר. המכשירים בהם בוצעו הפשעים שימשו לדבר עבירה. אין מקומם של מכשירים אלה בידיים פרטיות. הם חייבים להימצא ביד ושם למשמרת כעדות היסטורית לפשעי הנאצים. אנו פונים לבית המשפט ובהסתמך על תקדימים אנו מבקשים למנוע את המכירה". במרכז הארגונים חברים עדיין מספר ניצולי מחנה הריכוז אושוויץ הנושאים מספרים שקועקעו בזרועותיהם. גם שר החוץ יאיר לפיד הורה לקיים דיון דחוף במשרד החוץ כדי למצוא את הדרך לעצור את המכירה הפומבית.
לאחרונה פורסם שבית מכירות פומביות בירושלים מציע למכירה את מערכות המחטים ששימשו לקעקוע המספרים על זרועותיהם של אסירים יהודים במחנה ההשמדה אושוויץ. האוסף כולל שורה של חותמות מתכת, שאליהן מחוברות סדרות מחטים בצורת מספרים. סימני השימוש והשחיקה הרבים שעליהן מעידים על כמות הקעקועים הבלתי נתפסת שבוצעה בעזרתן. לאוסף מצורפת חוברת השיווק וההפעלה של חברת AESCULAP הגרמנית, שסיפקה אותן למחנה ההשמדה. בבית המכירות הפומביות "צולמנ'ס" ציינו כי מדובר ב"פריט מוזיאלי מזעזע ונדיר ביותר, שאין ערוך לחשיבותו ההיסטורית", ומעריכים שיימכר במחיר של 40-30 אלף דולר. עמלת בית המכירות היא 25%.
3 צפייה בגלריה
"אפשר היה לצפות שמדינת ישראל תפעל במקרה הזה". עורכי הדין פורר והלוי
"אפשר היה לצפות שמדינת ישראל תפעל במקרה הזה". עורכי הדין פורר והלוי
"אפשר היה לצפות שמדינת ישראל תפעל במקרה הזה". עורכי הדין פורר והלוי
(אסנת רום)
שיטת הסימון השטנית לזיהוי האסירים באמצעות קעקוע מספר על גופם נכנסה לשימוש באושוויץ ב-1941. הקעקוע נעשה על ידי שימוש בתבנית מתכת באורך של כסנטימטר וחצי, שבה סודרו מחטים בצורת מספרים. הנאצים הכניסו את התבניות לתוך ידית מעץ, ובאמצעותה לחצו את המחטים לתוך עורם של האסירים. מיד אחר כך נמרח דיו על החורים המדממים.
כל האסירים במחנה הריכוז אושוויץ קועקעו, למעט אסירים לא יהודים בעלי אזרחות גרמנית, ואסירים שהגיעו למקום לצורך "חינוך מחדש" או "חינוך לעבודה" והוחזקו במחנה נפרד. האסירים מוספרו בסדר עולה, לפי זמן הגעתם למחנה. תחילה קועקעו מספרים בלבד, אולם מ-13 במאי 1944, בעקבות ריבוי האסירים, הוסיפו גם אותיות למספרים. אסירים יהודים גברים קיבלו מספרי אסיר עם האות A, ועם סיום סדרה A החלו לקבל מספרים עם האות B. הכוונה המקורית הייתה להמשיך ולסמן אסירים בסדרות רציפות לפי סדר האותיות הלטיני, 20 אלף אסירים בכל סדרה. שחרור המחנה ב-27 בינואר 1945 ותבוסת גרמניה הביאו לכך סוף.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 07:05, 03.11.21