היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, מסרה בצהריים (יום חמישי) לבג"ץ את תגובת המדינה לעתירה שהוגשה נגד אפליית זוגות להט"ב באימוץ ילדים. בתגובה כתבה היועצת כי שר המשפטים יריב לוין מעריך שאין היתכנות פוליטית לחקיקה בנושא, ושר הרווחה יעקב מרגי (ש"ס) מתנגד לשינוי החקיקה. עם זאת, לדברי בהרב-מיארה, ניתן לפעול כבר עתה לתיקון האפליה ללא צורך בתיקון חקיקה.
"שר המשפטים סבור ומעריך שבנסיבות הקיימות, אין היתכנות פוליטית בתקופה הקרובה לקידום חקיקה ממשלתית בנושא. כמו כן, נעדכן כי שר הרווחה הודיע כי הוא מתנגד לתיקון החוק כפי שהוצע", כתבה היועצת בתשובת המדינה. "בנסיבות אלו, ונוכח העובדה כי בעת הנוכחית אין היתכנות פוליטית לתיקון חוק האימוץ, עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא כי דרך המלך להסדרת הסוגיה בחקיקה נותרה בעינה וכי בסוגיה עקרונית ורגישה מעין זו, הטומנת בחובה שאלות חברתיות וערכיות מורכבות, גם עתה ראוי להמתין שהמחוקק יידרש לדברים".
2 צפייה בגלריה
מחאה עם שלטי "אמא ואמא" ו"אמא אין רק אחת" בתל אביב, ב-2017
מחאה עם שלטי "אמא ואמא" ו"אמא אין רק אחת" בתל אביב, ב-2017
מחאה עם שלטי "אמא ואמא" ו"אמא אין רק אחת" בתל אביב, ב-2017
(צילום: מוטי קמחי)
השר מרגי ב-2020: "ש"ס מאמינה בשיח של זכויות אדם"

עוד נכתב כי "בנסיבות אלו, וככל שבית המשפט ימצא שלא ניתן בעת הזו להמתין להבשלת ההליך החקיקתי, וכי בשלה העת להידרש לסוגיה הפרשנית בעת הנוכחית, הרי שלעמדת היועצת המשפטית לממשלה, ועל אף שמדובר במהלך מורכב שאינו חף מקשיים, קיים עוגן משפטי אפשרי לפרשנות מרחיבה של סעיף 3 לחוק האימוץ. עוגן משפטי זה יוכל לאפשר גם אימוץ של בני זוג מאותו המין כזוג, וזאת בהמשך לפרשנות שננקטה בשנת 2008 שאפשרה אימוץ של בני זוג מאותו המין כיחידים, ובהמשך לפרשנות שניתנה לסעיף בשנת 2017 ככזו המאפשרת אימוץ על ידי ידועים בציבור".
לתגובה צורפה גם עמדתו של שר הרווחה, שכאמור מתנגד לחקיקה בנושא. "הרני מתנגד לכל פרשנות שמאפשרת מסירת ילדים לאימוץ לזוגות חד מיניים, וזאת מטעמים של טובת הילד. ילד שנמסר לאימוץ נושא על גבו מורכבויות וקשיים, הן מעצם היותו מאומץ והן נוכח נסיבות חייו או הנסיבות שהביאו לאימוץ", כתב מרגי. "במצב דברים זה, העברתו למסגרת משפחתית חד מינית יש בה בכדי להוסיף לחייו מורכבות נוספת".
מרגי הוסיף כי "קיימת חשיבות רבה להעברת ילד למסגרת משפחתית הדומה ביותר לזו שממנה הגיע, לקטין שנמסר לאימוץ לא ניתנת האפשרות לשמר את זהות הוריו הביולוגים ולכן יש לעשות מאמץ לשמר עד כמה שניתן את אורח החיים והמסגרת המשפחתית שבה נולד. נוכח האמור, איני רואה מקום לפרשנות על החוק הקיים או לתיקון החוק כפי שהוצע".
2 צפייה בגלריה
יעקב מרגי בסקירה של נציג משרד העבודה אמיר מדינה דיון של ועדת החינוך בנושא יישום חוק פיקוח על מעונות יום לגיל הרך
יעקב מרגי בסקירה של נציג משרד העבודה אמיר מדינה דיון של ועדת החינוך בנושא יישום חוק פיקוח על מעונות יום לגיל הרך
"איני רואה מקום לפרשנות על החוק הקיים". מרגי
(צילום: אוהד צויגנברג)
בשנת 2020 מרגי התייחס לסוגיית הזכויות של קהילת הלט"ב ואמר בראיון לרועי כ"ץ ברדיו תל אביב כי "ש"ס מאמינה בשיח של זכויות אדם לכל אזרח בישראל". לדבריו, "יש בחברה הישראלית קבוצה גדולה, שאני מבחינה תורנית לא יכול לתמוך בה, אבל אני כן יכול להסתכל על חבר הקהילה כבן אנוש, כאדם שנברא בצלם, ואני צריך ומסוגל להסתכל עליו ככה. אני יכול לשאול כל מיני שאלות אבל זה לא אומר שאני צריך לגזול את זכויותיו". מרגי הוסיף אז כי "ש"ס לא תרים דגלים לתמיכה בקהילה הלהט"בית כי זה בניגוד לכללי ההלכה והאמונה".
בניגוד לדבריו של מרגי, מטעם גורמי המקצוע במשרד הרווחה נמסר לבג"ץ כי העמדה המקצועית של השירות למען הילד היא "למצוא לילד את המשפחה המתאימה ביותר לגידולו". זאת, לאחר בחינת יציבות התא המשפחתי - ש"התאמתו לאימוץ נבחנת ללא קשר לסוג הזוגיות או הנטייה המינית של בני הזוג".
עם זאת, גם אנשי המקצוע מודים שאמנם אימוץ ילד מצד בני זוג מאותו המין מתאפשרת גם היום, אך יש עדיפות למועמדים שהם גבר ואישה נשואים או ידועים בציבור. לפי אנשי המקצוע, בפועל מדובר בילדים בגילים מבוגרים יחסית, וכן בילדים מרקע מורכב או בעלי צרכים מיוחדים. בנוסף לכל זה מציינים אנשי המקצוע כי היום ישנם יותר מועמדים לאמץ במאגר השירות למען הילדים מאשר ילדים הממתינים לאימוץ.
באיגוד הפסיכיאטריה בישראל ציינו בעבר מחקרים שנערכו בעשורים האחרונים, שהראו באופן חד משמעי כי ילדים הגדלים במשפחות להט"ביות הינם ילדים בריאים, מאושרים ומוצלחים בדיוק כמו ילדים הגדלים במשפחות הטרוסקסואליות. "לנטייה המינית של ההורים אין כל השפעה על יכולתם לתפקד כהורים, ולמעשה היא כלל אינה רלוונטית לתפקוד שלהם כהורים", צוין בעמדה שהועברה לממשלה בעבר בנושא זה.
"לאור העובדה שהוכח מעל ומעבר לכל ספק שהורים להט"בים הם הורים מצוינים ומיטיבים בדיוק כמו הורים הטרוסקסואלים במחקרים רבים לאורך שנים ארוכות, אנו קוראים לשירות למען הילד ולמשרד הרווחה הממונה עליו לאפשר לזוגות להט"בים לאמץ ילדים במדינת ישראל", הם קבעו. "הקריטריונים שצריכים לעמוד לנגד עיני הרשויות הינם טובת הילד והכישורים של המבקשים לאמץ לתפקד כהורים ולא נטייתם המינית".
ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר בתגובה לדבריו של השר מרגי: "זאת אמירה חשוכה ומכאיבה של שר הרווחה. הורות טובה לא קשורה בנטייה מינית. משפחה היא משפחה ואהבה היא אהבה".
יו"ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר אמרה: "אין דוגמא מובהקת יותר לחשיבותו של בית משפט עצמאי שיגן על זכויות הקהילה הגאה. מול העמדה המבישה וההומופובית של שר הרווחה, אנחנו שוב רואים כי רק בג"ץ יכול לפעול למען שוויון זכויות. בזמן שהממשלה אומרת בגלוי שהיא מונעת מאיתנו זכויות בסיסיות, אנחנו מצפים מבג"ץ לבטל את האפליה הזו אחת ולתמיד - כפי שהבטיחה שהמדינה כבר לפני 6 שנים ולא קיימה".
עו"ד ריקי שפירא רוזנברג מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה אמרה: "אנו מברכות על עמדת המדינה שמבהירה את הצורך בתיקון האפליה על מנת לפעול לאימוץ ילדים בהתאם לטובת הילד, ללא קשר לנטייה המינית של ההורים המאמצים. אנו מקוות שבית המשפט יאמץ עמדה זו המשותפת לעותרים ולמדינה, שכן לא ניתן עוד להשלים עם הפלייה כה קשה וארוכת שנים של זוגות להט"ב הפוגעת אנושות בזכותן להורות ולמשפחה".
המועצה לשלום הילד מסרה כי "בחינת טובת הילד צריכה להיעשות באופן אינדיבידואלי-פרטני במטרה לאתר עבורו את המשפחה המתאימה ביותר לצרכיו, היציבה ביותר והמסורה ביותר, וזאת בוודאי ללא כל קשר לנטייה מינית של ההורים המיועדים. זו גם העמדה המקצועית של השירות למען הילד במשרד הרווחה, כפי שפורסמה. לילדים בכלל ולילדים בסיכון בפרט יש זכות ליציבות, להגנה ולהתפתחות ואלה אינן תלויות בשום צורה בנטיה המינית של ההורים המיועדים או בסוג הזוגיות שלהם".