יומיים אחרי ניסיון החיסול של מוחמד דף, שלמרות ההערכות האופטימיות בישראל תוצאותיו עדיין לא ודאיות, מזכיר מחלקת המדינה האמריקנית אנתוני בלינקן נפגש אמש (שני) בבית הלבן עם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי - והביע "חששות רציניים" לגבי הרג האזרחים בתקיפה בחאן יונס.
האזור הסמוך למתחם שבו הותקף דף

4 צפייה בגלריה
הפגנה למען השבת החטופים מול מלון קמפינסקי בזמן פגישת בלינקן הרצוג בתל אביב
הפגנה למען השבת החטופים מול מלון קמפינסקי בזמן פגישת בלינקן הרצוג בתל אביב
בלינקן. "ממשיכים לראות יותר מידי הרוגים"
(צילום: תומר אפלבאום)
אחרי התקיפה בעזה דיווחו על עשרות הרוגים ופצועים וטענו כי זו כוונה לאוהלים של עקורים באל-מוואסי בחאן יונס. דובר מחלקת המדינה מת'יו מילר מסר אחרי הפגישה בבית הלבן כי "ישראל הבהירה שהיא תקפה חמושים שהיו באתר ויש לה את הזכות לעשות זאת, אבל זה לא מצדיק התקפה של אזרחים. לדף יש דם על הידיים, ולישראל יש את הזכות לתקוף אותו אבל צריך לעשות את זה בצורה שמצמצמת פגיעה באזרחים". הוא טען: "אנחנו לא רוצים לראות אף אזרח נהרג. ראינו את המספרים יורדים מהשיא של הלחימה אבל הם עדיין נותרו גבוהים בצורה בלתי מתקבלת. אנחנו ממשיכים לראות יותר מדי הרוגים, אנחנו רוצים לראות את זה מסתיים לחלוטין ולכן אנחנו דוחפים להפסקת אש".
קודם לכן התייחס מילר לדבריהם של שרים בממשלה שמתנגדים לעסקה או מערימים קשיים. "אנחנו נתקלים בהערות של שרים ישראלים שונים שלא משקפות את הדעה של הממשלה. החלפת אסירים זה משהו שנכלל בהפסקת האש הקודמת וזה משהו שכלול גם בעסקה שעל השולחן כעת".
כמו כן, ציין מילר כי אין התקדמות בשחרור משלוח הנשק של הפצצות הכבדות שעוכב, ואמר כי מחלקת המדינה "ממשיכה לפעול מול ממשלת ישראל לגבי צעדים שינקטו נגד גדוד נצח יהודה על הפרות של זכויות אדם שבוצעו על ידי חייליה בגדה המערבית".
4 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
"לא מצדיק פגיעה באזרחים". דף וזירת ניסיון החיסול
( צילום: Bashar TALEB / AFP)
4 צפייה בגלריה
צחי הנגבי , ורון דרמר
צחי הנגבי , ורון דרמר
צחי הנגבי , ורון דרמר
(צילום: דנה קופל, אמיל סלמן)
כמעט במקביל, שגריר ארצות הברית בישראל ג'ק לו אמר כי בבית הלבן מעולם לא קיבלו החלטה על מדיניות של עיכוב משלוחי נשק לישראל, שמדובר ב"מיתוס" ושהדיון הפומבי בעניין הוצא מפרופורציות והיה מיותר". במהלך שיחה מקוונת עם נציגי הקהילה היהודית בארצות הברית, שאורגנה על ידי הבית הלבן, אמר השגריר לו כי "יש בעיה לגבי תחמושת של פצצות 2,000 פאונד (במשקל כטונה, ד"א). כפי שהנשיא אמר בפומבי, אנחנו פשוט לא חושבים ששימוש בפצצות של 2,000 פאונד באזורים עירוניים מאוכלסים בצפיפות היא הדרך המתאימה, אבל אנחנו ממשיכים לספק אמצעי לחימה מדויקים".
לו התייחס גם לניסיון החיסול של דף, ואמר למשתתפים כי הוא לא יכול לספר להם יותר מהדברים שעליהם שמעו בתקשורת. "ברור שתקיפה הייתה נגד אחד היעדים בעלי הערך הגבוה ביותר, עם מידע מודיעיני ממוקד. יש הרבה שאלות לגבי מה בדיוק היו התוצאות, אני לא יכול לאשר אם המטרה הושגה, בהחלט יש אינדיקציות שאולי כן, אבל זה בידי צה"ל וממשלת ישראל לקבוע ולהחליט". לו הוסיף: "מה שאני כן יכול לומר, כי זה היה מידע ציבורי, שמחנה הפליטים לא היה היעד. זה היה מתחם שהיה באמת צבאי, שממנו פעלו מנהיגי חמאס. זאת תמיד טרגדיה כשאזרחים חפים מפשע נהרגים, אבל זאת המציאות של המלחמה כשיש לך 'צבא' שמסתתר מאחורי אזרחים".
בצל החשש בעקבות ניסיון החיסול, אמר השגריר כי הלוואי שהיה יכול לומר "שזה קורה ממש עכשיו, ואנחנו בנקודה שהיום או מחר יהיו תוצאות. אבל זה משא ומתן פעיל ומתמשך, וזה משהו שאנחנו לא מתכוונים לוותר עליו, אנחנו הולכים ללחוץ ככל שהנוכל על כל המעורבים". לדבריו, "אנחנו נמצאים ברגע שבו כל הצדדים באמת רוצים שזה יצליח אבל יש פער די גדול בין הרצון שזה יצליח לבין היכולת להגיע להסכמות בנושאים רבים - אבל יש מסגרת, ולא הייתה אחת כזו לפני 10 ימים".
בשבוע הבא ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לנאום בפני הקונגרס. "אין לי שום ידע מוקדם לגבי התוכן המדויק של הנאום, אבל אני יכול להגיד שבכל פגישה שיש לו, הוא אומר לאנשים שהוא רוצה שזה יהיה נאום מאחד, נאום של תודה, נאום שמתמקד בנושאים האסטרטגיים הגדולים שלפנינו". השגריר האמריקני הדגיש כי הוא מקווה שאכן זה יהיה סגנון הנאום. "חשוב שישראל תישאר נושא דו-מפלגתי בארצות הברית. זה תמיד היה חשוב, אבל זה אפילו יותר חשוב בתקופה שבה יש בשני הצדדים קבוצה שולית, אבל לא מבוטלת, שלא ידידותית כלפי ישראל".
4 צפייה בגלריה
ג'ק לו
ג'ק לו
השגריר ג'ק לו
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
כמו כן, התייחס לו ללחימה בגבול הצפון וחזר על האמירה לפיה יהיה קשה להגיע לפתרון דיפלומטי ללא הסכם להפסקת אש ברצועה. "היו סבבים של דיפלומטיה בראשות עמוס הוכשטיין (שליחו המיוחד של ביידן, ד"א), אבל לא נדע לאן זה יכול להוביל עד שתהיה תקופה של שקט בעזה", הסביר. "שני הצדדים באמת היו רוצים שהדרך הדיפלומטית תעבוד, זה עדיף לישראל, זה בהחלט עדיף ללבנון, אבל כשזה מגיע לסוף המלחמה, 'ביום שאחרי', היו הרבה דיונים על איך לבנות מחדש סביבה בטוחה מספיק כדי לאפשר לממשל אזרחי לחזור לעזה ולא להיות מובל על ידי חמאס. זה הולך להיות קשה".
לדבריו, ישראל צריכה להיות יותר מודאגת לגבי מלחמה עם חיזבאללה. "זה כוח צבאי רציני מאוד, הרבה יותר מתוחכם מחמאס. יש לו הרבה יותר במאגרי התחמושת, כולל טילים מונחים מדויקים. אז כל מי שחושב שצריך להקל ראש במלחמה עם חיזבאללה מתעלם מהנזק הרציני שיכול להיעשות במדינה", אמר השגריר למשתתפים. "אני לא חושב שיש פתרון קל מנקודת המבט של ישראל. דעתה היא שאנשים צריכים להיות מסוגלים לחזור הביתה לצפון, וזה לא יכול לקרות אלא אם כן יש הסכם במשא ומתן עם מנגנון פיקוח כלשהו כדי לגרום לאנשים להרגיש בטוחים".
השגריר לו התייחס בשיחה עם גם למאמצי הסיוע ההומניטרי לרצועה, וסיפר כי היה לי קשה מאוד בהתחלה לשכנע ישראלים שחוו את הטראומה של 7 באוקטובר כי מדובר באחריות שלהם. "אבל מה שהם כן הבינו זה שכדאי לשמור על פתח אסטרטגי כדי שארצות הברית תוכל להמשיך לתמוך בדרך שבה תמכנו, בין אם הם מרגישים בנוח לגבי זה או לא. אמרתי להם אז ואני אומר להם גם עכשיו: כשההיסטוריה של כל זה תיכתב, זה לא יהיה הערך האסטרטגי שייזכר. זה יהיה הערך ההומניטרי שישראל סיפקה".
פורסם לראשונה: 23:17, 15.07.24