1 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה וקובי שבתאי בהילולה בהר מירון
אמיר אוחנה וקובי שבתאי בהילולה בהר מירון
שבתאי לצד אוחנה בהילולה במירון. לא יתקוף חזיתית את השרים שכיהנו אז
(צילום: דוברות המשטרה)
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי גיבש את עיקרי עדותו בוועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון. המפכ"ל יאמר לוועדה שהמשטרה חזרה וביקשה לאורך השנים למנות לאירוע במירון מפיק שיישא באחריות, אבל ממשלות ישראל בחרו לא לעשות זאת. הוא יתאר את המצב העובדתי ואין לו כוונה לתקוף חזיתית את ממשלת נתניהו שכיהנה בעת האסון ואת השרים שכיהנו אז – השר לביטחון פנים אוחנה, שר הפנים דרעי ושר הדתות אביטן.
באירוע במירון, מהאסונות הגדולים שידעה המדינה, נהרגו 45 מתפללים. המפכ"ל לא מתכוון להפיל את פקודיו, או על המפכ"לים שקדמו לו. לשיטתו, למשטרה לא היה בסיס חוקי למנוע את האירוע או לסנן את הקהל שהגיע להילולה. ב-2020, בשיא הקורונה, הממשלה הוציאה תקנות שאפשרו למשטרה לסגור את האתר. ב־2021 הממשלה נמנעה מלהוציא תקנות: "אני לא יכול לפעול לא בסמכות", יאמר שבתאי, רק הדרג המדיני יכול לקבל החלטה על סגירת ההר.
הדיון והסערה במשטרה
(צילום: נוויל האריס)

הוא יסתמך על הדברים שאמר בדיון המשטרתי 11 יום לפני ההילולה שבו אושרו תוכניות המשטרה לאירוע. ציטוטים מפרוטוקול הדיון פורסמו ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet, בידיעה מאת אלי סניור שחוללה סערה בצמרת המשטרה. "אם ננסה לבדוק תו ירוק לעשרות אלפי חוגגים נחזור לאסון ערד", אמר שבתאי בדיון.
חברי הוועדה יבקשו ממנו להסביר מדוע המשטרה לא פעלה נגד הבנייה הבלתי-חוקית באתר. הוא יאמר לוועדה שהמשטרה יכולה לפתוח תיק ולבצע הריסה רק כאשר בעל הקרקע או הרשות המקומית מתלוננים. במירון לא היו תלונות. הוא יזכיר לוועדה שמונה למפכ"ל רק שלושה חודשים לפני האירוע, לאחר שנתיים שבהן לא מונה למשטרה מפכ"ל.
הם ישאלו אם נוכחותו במקום הופכת אותו למפקד האירוע. הוא יאמר שמפקד האירוע היה מפקד המחוז. הם ישאלו מדוע עזב באמצע. הוא יאמר שמרגע מסוים יש בנוכחות של אדם בדרגתו יותר נזק מתועלת. חברי הוועדה ישאלו אותו גם מה הוא מציע לעשות לקראת ההילולה הבאה. המפכ"ל יציע למנות אחראי לאירוע, לערוך שינויים הנדסיים בשטח, כולל גדר, ולנקוט אמצעים שיאפשרו לווסת את הקהל: חלוקת כרטיסים, למשל.
הטור המלא: היום ב"ידיעות אחרונות"