היעדר קביעת יעדים אסטרטגיים מצד הקבינט לעתידה של עזה לא גורם לבעיה להיפתר בקרוב, ובצה"ל משלימים עם העובדה שהאחריות הישראלית על החיים ברצועה תימשך ואף תתרחב בשנים הקרובות. אתמול (רביעי) מונה לראשונה קצין בכיר בדרגת תת-אלוף ל"תכלול הסיוע ההומניטרי" לשני מיליון הפלסטינים שחיים תחת כיבוש ישראלי קרוב ל-11 חודשים. מעין "קצין עזה ראשי".
לעדכונים שוטפים מהמלחמה - לחצו כאן
תיעוד מפעילות הכוחות ומהשמדת תוואי תת קרקעי במרכז רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

הגדרת תפקיד מדויקת כראש חטיבת מטה עדיין אין לקצין אלעד גורן, ש"גדל" במפקדת תיאום פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) - אך הוא יהיה הראשון שיישא בהמשך בתפקיד שמקביל לראש המנהל האזרחי בשטחי יהודה ושומרון, שאותו ממלא כיום תת-אלוף הישאם איברהים.
"זה לא פרויקטור, זה תפקיד שיהיה איתנו בשנים הקרובות, ממש שנים קדימה", אמר ל-ynet גורם ביטחוני בכיר. "כל מי שחושב שהשליטה והמעורבות הישראלית ברצועת עזה תיגמר בקרוב עם או בלי קצב הלחימה שידעך או יגבר, עסקת חטופים או לא - טועה".
3 צפייה בגלריה
תא"ל אלעד גורן
תא"ל אלעד גורן
"לא פרויקטור, תפקיד לשנים קדימה". תא"ל אלעד גורן
(צילום: תקשורת שר הביטחון)
בעוד ראש מנהלת התיאום והקישור לעזה, קצין בדרגת אלוף-משנה שמטפל וימשיך לטפל בסוגיות טקטיות יומיות כהעברת סיוע הומניטרי במעברים ובצירים ברצועה, תיקון תשתיות מקומיות שנהרסו בלחימה וקשר קבוע עם ארגוני הסיוע הזרים - תא"ל גורן צפוי להוביל מהלכים אסטרטגיים אזרחיים לטווח הרחוק יותר על-מנת להמשיך לרכוש לגיטימציה בינלאומית להמשיך להילחם בעזה, מבלי שזו תחווה משבר הומניטרי או רעב, כפי שלא קרה מאז פרוץ המהלך הקרקעי הגדול של צה"ל בעזה.
גורן, ששימש כראש המחלקה האזרחית במתפ"ש בתפקידו האחרון ולאורך הלחימה בדרום, יהיה הקצין השני שבעטיה של המלחמה, צרכיה ואילוציה, יישא בתפקיד שמתמנה בדרגה הבכירה. תת-אלוף רוני קציר, שמשמש כראש המחלקה לדין בינלאומי בפרקליטות הצבאית, עשה זאת לפני המלחמה כאלוף-משנה, אך בשל הצרכים הגוברים שהגדילו את המחלקה היא גדלה לחטיבה בראשות קצין בדרגה בכירה יותר.
3 צפייה בגלריה
מאות אלפי עקורים מדיר אל-בלח ועשרות מרכזי מקלט יצאו משירות
מאות אלפי עקורים מדיר אל-בלח ועשרות מרכזי מקלט יצאו משירות
על הפרק: מבצעי פינוי חולים, חיסון פוליו המוני ומיזמי שיקום. עקורים בדיר אל-בלח
על הפרק של היחידה החדשה במתפ"ש: מבצעים גדולים שכבר החלו להוצאת אזרחים פצועים קשה וחולים לטיפול רפואי בבתי חולים בירדן, מצרים או האמירויות, הכנות הרצועה לחורף הבא ברקע תשתיות עצומות שנחרבו, תיאום המהלך הגדול לחיסון נגד פוליו ליותר ממיליון עזתים, רתימת הקהילה הבינלאומית ותיאום עימה לשיקום מערכים אזרחיים שלמים שקרסו ברצועת עזה ועוד. רק הערב הודיעה לשכת ראש הממשלה, למשל, כי יוקצו ברצועת עזה מקומות מסוימים לטובת מתן חיסוני פוליו לאוכלוסייה, "בתמיכת גורמי המקצוע".
תא"ל גורן צפוי לקחת חלק מרכזי גם במהלך אזרחי-מבצעי ענק שייצא בקרוב אל הפועל, אם תיסגר עסקת החטופים: חזרה מסתמנת של כמיליון עזתים לבתיהם בצפון רצועת עזה, תחת פיקוח בפרוזדור נצרים, לאחר המנוסה מבתיהם למחנות העקורים בדרום הרצועה בהוראת צה"ל לפני כ-10 חודשים.
גם סוגיית מעבר רפיח וקיום המנגנון שינהל אותו במקום צה"ל וכחלק מעסקת חטופים יהיו לפתחו של הקצין הבכיר, שכן כעת מסתמן שאחד הפתרונות יהיה החזרת גופים בינלאומיים שישלטו במעבר כפי שהיה עד 2005, עם נוכחות פלסטינית מקומית במתחם שעל ציר פילדלפי.
ערימות זבל וביוב בעזה בצל המלחמה
(צילום: רויטרס)

"עזה תעסיק אותנו המון בשנים הקרובות, אף יותר מהיום, והתפקיד יהיה להמשיך לתת אורך נשימה לכוחות להילחם כדי לעמוד במטרות המלחמה ולהוריד בהתאם את הביקורת הבינלאומית נגדנו", ציין הגורם הביטחוני.
בתוך כך, במערכת הביטחון מנסים למצוא בימים אלו בסדרה של דיונים פתרון לסוגיית המזון והדלק ההומניטרי שצה"ל מאפשר את הכנסתו מדי יום לרצועת עזה, בהוראת הקבינט: טונות מהמזון הזה מגיעים לחמאס ששולט במחסות העקורים, ובכך ישראל מאפשרת להזין את מחבלי ארגון הטרור. בישראל מנסים למצוא צירים עוקפים כדי למנוע את הפרדוקס.

רכב האו"ם ספג אש, ארגון המזון העולמי משעה פעילות

במקביל, אמש ספגה ישראל כותרות שליליות נוספות בעולם על רקע טענת ארגון המזון של האו"ם ולפיה רכב משוריין שלו ספג אש - כמה מטרים בלבד ממחסום של צה"ל באזור ציר נצרים במרכז הרצועה, בוואדי עזה. תוכנית המזון העולמית (WFP) הודיעה כי בעקבות התקרית, שבה ספג הרכב המשוריין 10 קליעים אך הצוות בתוכו לא נפגע, על השעיה זמנית של תזוזות אנשי הארגון ברחבי הרצועה.
בארגון המזון הבינלאומי טענו כי הרכב המשוריין היה אחד משניים שחזרו ממעבר כרם שלום, בשיירה שליוותה משאיות עם ציוד הומניטרי למרכז הרצועה. הרכב, כך נטען, ספג אש אף שסומן בצורה ברורה כרכב של האו"ם ולמרות שהצוות קיבל את כל האישורים הנדרשים מישראל. בהודעה נכתב כי הירי לעברו בוצע בשעה שנסע לעבר המחסום, אך לא נטען מפורשות שהירי בוצע על-ידי כוחות צה"ל. בצבא טרם הגיבו לטענות.
3 צפייה בגלריה
ירי לעבר רכב של תוכנית המזון של האו"ם ברצועת עזה
ירי לעבר רכב של תוכנית המזון של האו"ם ברצועת עזה
רכב האו"ם שנורה ליד מחסום צה"ל. תוכנית המזון השעתה את תזוזת אנשיה בכל הרצועה
בתוכנית המזון ציינו כי לא מדובר בתקרית הבטיחותית הראשונה שעימה מתמודדים אנשי הארגון ברצועה, אך לדבריהם מדובר בפעם הראשונה שבה רכב מסומן שלהם סופג אש באופן ישיר סמוך למחסום של צה"ל. "התקרית היא תזכורת למרחב ההומניטרי שהולך ומצטמצם באופן מהיר ביותר ברצועת עזה, שבה האלימות הגוברת מסכנת את יכולתנו לספק סיוע מציל חיים", מסרו ב-WFP – והזהירו כי התקרית מחמירה את המצב ההמוניטרי הקשה ממילא לדבריה, שבו פחות ופחות מזון מגיע לפלסטינים שזקוקים לו "נואשות".
עוד טענו בארגון כי הוראות פינוי תכופות של צה"ל במסגרת הקרבות לא גורמות רק לעקירת תושבים - אלא גם משבשות את הניסיונות לספק להם מזון. "בשבוע שעבר, WFP איבד גישה למחסן הפעיל השלישי והאחרון שלו במרכז הרצועה, וחמישה מטבחים קהילתיים פעילים של WFP נאלצו להתפנות. השבוע, ביום ראשון, הוראות הפינוי השפיעו על מרכז הפעילות המרכזי של WFP בדיר אל-בלח, ואילצו את הצוות שלנו לעבור למקום חדש בפעם השלישית מתחילת המלחמה".
מנכ"לית תוכנית המזון העולמית סינדי מקיין, אלמנתו של הסנאטור האמריקני ג'ון מקיין, מסרה אמש: "זה לחלוטין בלתי מתקבל על הדעת והאחרון בסדרה של תקריות בטיחותיות לא נחוצות שסיכנו את חייהם של צוותי WFP בעזה. כפי שאירועי הלילה שעבר מעידים, המערכת הנוכחית למניעת עימותים כושלת - ולא יכולה להימשך יותר. אני קוראת לרשויות הישראליות ולכל הצדדים בסכסוך לפעול מיד כדי להבטיח את בטיחותם וביטחונם של כל עובדי הסיוע בעזה".
הלילה התייחסו בצה"ל לדיווח, ודובר צה"ל מסר כי תחקיר האירוע נמשך. הוא הוסיף כי "צה"ל רואה חשיבות רבה במאמץ ההומניטרי ובהגנה על העובדים ההומניטריים ומדינת ישראל פועלת כל העת כדי לשפר את מנגנוני התיאום והביטחון מול ארגוני הסיוע על מנת להעביר סיוע הומניטרי בתוך רצועת עזה". עם זאת, נציין כי תיאום בקשות לתנועה בתוך שטחי הרצועה כרוך במורכבות הנגזרת מאופי הפעילות המבצעית של הכוחות, והבטחת בטיחות שיירות הסיוע מהווה אתגר משמעותי.
פורסם לראשונה: 22:03, 28.08.24