הפיגוע בירושלים תנ"צ קובי יעקבי מחוז ירושלים
(צילום: טל שמעוני, שמוליק דודפור)

שינוי הכיוון של המשטרה: בתחילת גל הטרור בחודש מרץ נלקח נשקו של האזרח שנטרל את המחבל בפיגוע בבאר שבע, והעימות בינו לבין שוטר הוביל לסערה גדולה. אתמול, לאחר שצלם ynet משי בן עמי ירה במחבל בירושלים, נשקו לא נלקח ממנו.
בריאיון באולפן ynet הבוקר (רביעי) נשאל תנ"צ קובי יעקבי, מפקד מרחב ציון במזרח ירושלים, אם המשטרה מתייחסת כעת אחרת לאזרחים נושאי נשק, וענה: "המשטרה היא גוף שמפיק לקחים ולומד כל הזמן. הפקנו את הלקח בנושא הזה, אנחנו מעודדים אזרחים אחראים - כמובן אחרי שעברו את כל הבדיקות - שיחזיקו בנשק. אנחנו רואים לא פעם אזרחים אמיצים כמו הכתב אתמול שבאמת הוא גיבור ונחוש. לא לקחנו ממנו את הנשק, נבצע חקירה קטנה כשלאורך כל אורכה לרגע אחד לא ניקח ממנו את הנשק".
גיבור היום נטרל מחבל בזירת האירוע משי בן עמי
(צילום: אלכס גמבורג, שמוליק דודפור)

לדברי תנ"צ יעקבי, "אתמול קיבלנו תזכורת נוספת לאיומי הטרור שהמש"טרה בכלל ומחוז ירושלים בפרט צריכים להתמודד איתם. האירוע יכול היה להיות קטלני הרבה יותר לולא ערנותם של שני האזרחים שנתנו מענה מיידי וטוב לאירוע". הוא אמר כי "מחוז ירושלים דרוך, מחוז ירושלים בשנה האחרונה מנע לא מעט פיגועים גם בזכות הדריכות המבצעית וגם בזכות הפעילות המודיעינית המשמעותית שלנו ושל גופי הביטחון האחרים".
בתשובה לשאלה אם קיים חשש מגל טרור חדש לאחר הפיגוע שבו נפצע אזרח באורח בינוני, ענה: "אנחנו תמיד אחרי פיגוע אנחנו נערכים למה שאנחנו מכנים פיגועי חיקוי. בהערכת המצב לא עלתה מוטיבציה של אחרים ואין לנו התרעות ספציפיות, אבל המחוז מותח את אבריו כדי שבמרכז העיר ובמקומות החיכוך יהיו כמה שיותר שוטרים וכמה שיותר נוכחות".
2 צפייה בגלריה
משי בן עמי שניטרל את המחבל
משי בן עמי שניטרל את המחבל
משי בן עמי שנטרל את המחבל
(צילום: אלכס גמבורג)
משי בן עמי עצמו שחזר בריאיון לאולפן ynet את היום שעבר עליו: "הצלתי חיים. הייתי סוג של שליח. תכננתי יום כיף עם הילד ובסוף היה משהו אחר לגמרי. הגעתי לצומת והבחנתי באוטובוס עומד בצד הכביש. ואז ראיתי מישהו שוכב על מישהו ופשוט מכה אותו. לרגע חשבתי שזה אולי מכות, אבל כשראיתי אנשים בורחים מהמקום הבנתי שיש פה אירוע.
"עצרתי את הרכב בצד, יצאתי ממנו וראיתי אנשים מבוגרים וילדים בורחים. התקרבתי למקום, ראיתי אדם מלא בדם צועק 'הצילו' ואז מישהו דוקר אותו במברג. מישהו זרק עליו אבן ואז הוא קם והתקדם לכיוון שלי. זיהיתי את המברג ביד שלו, צעקתי לו 'עצור' כשהנשק דרוך ומפונה לכיוונו, והוא לא עוצר. כשהוא במרחק שני מטרים ממני אני מבין שאין לי אפשרות אחרת אלא לנטרל אותו כי יש פה סכנת חיים".
2 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים
(צילום: עמית שאבי )
על אופן פעולתו עם האקדח ענה: "ברגע שאתה נושא כלי ירייה אתה גם נושא אחריות גם לגביך וגם כלפי האזרחים שבעצם הם אזרחים תמימים, חסרי ישע. אתה נהפך לסוג מאבטח בעצם. ואז פשוט אתה פועל בשיקול דעת".
"כשישבתי בעדות במשטרה הם אמרו לי 'ספר בדיוק מה היה מתחילת היום עד שהגעת'. סיפרתי שיצאתי מהבית לריאיון עם ח"כ דוד ביטן ואחרי זה לעוד איזה אייטם בבית המשפט המחוזי בתל אביב", אמר. "אזרח נורמטיבי שקם בבוקר לעבודה לא מחפש סיטואציות כאלה. אנחנו לא בשיקגו, אנחנו לא במערבון של קלינט איסטווד. אנחנו אנשים נורמטיבים".