מרקל: "הנושא הפלסטיני לא יעלם לטווח ארוך"
(צילום: INSS)

קנצלרית גרמניה היוצאת אנגלה מרקל נפגשה היום (שני) במסגרת ביקורה בישראל עם חוקרי המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), ודיברה על איראן, הסכסוך הישראלי-פלסטיני והסכמי אברהם. לדבריה, "הנושא הפלסטיני לא ייעלם לטווח ארוך גם אם יחסי ישראל עם מדינות ערב יהיו טובים יותר". בהתייחסות לתוכנית הגרעין האיראנית אמרה כי "אנו בנקודה מאוד קריטית במו"מ, וחייבים לעצור את העשרת האורניום ביחד עם ארה"ב, סין ורוסיה. איראן משחקת על הזמןממשיכה להעשיר אורניום הסכם הגרעין כבר לא מספיק כדי למנוע זאת".
3 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל בפגישה עם חוקרי INSS
אנגלה מרקל בפגישה עם חוקרי INSS
"ממשלת ישראל עושה צעדים מעניינים לטובת הפלסטינים". מרקל בפגישה עם חוקרי INSS
(צילום: INSS)
"הנושא הפלסטיני לא ייעלם לטווח ארוך גם אם היחסים של ישראל עם שכנותיה הערביות יהיו טובים יותר", אמרה מרקל שהתייחסה להסכמי אברהם. "אני תומכת בישראל דמוקרטית ויהודית אך המדינה צריכה להיות מוגנת באזור לטווח ארוך. וכשם שלישראל יש זכות למדינה משלה, גם לפלסטינים יש זכות לקבוע את חייהם. אנו צריכים לקחת בחשבון את ההתנחלויות שמקשות על ביצוע פתרון שתי המדינות לשני עמים. ממשלת ישראל עושה צעדים מאוד מעניינים לקראת פתרונות פרגמטיים לשיפור מצב החיים של הפלסטינים ואנו מהצד האירופי נתמוך בכך".
אנגלה מרקל בביקור ביד ושם
(צילום: אלי מנדלבאום, רויטרס)

3 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל בביקור ביד ושם
אנגלה מרקל בביקור ביד ושם
מרקל בביקור ביד ושם
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
טהרן פרלמנט איברהים ראיסי טקס השבעה ל נשיא איראן
טהרן פרלמנט איברהים ראיסי טקס השבעה ל נשיא איראן
"ממשיכים להעשיר". נשיא איראן ראיסי בטקס ההשבעה
(צילום: AFP)
עוד אמרה מרקל, כי גרמניה מחויבת בצורה מיוחדת לביטחון ישראל. "אני חוזרת על מה שאמרתי ב-2008 בפני הכנסת: אין מה לדון על ביטחון ישראל. זה חלק מ'מהות הקיום' של גרמניה ואנו צריכים לבסס את זה. אנו רואים את הבעיות הברורות: אציין את תכנית הגרעין של איראן. חשבתי שהסכם הגרעין זה מסגרת לא מושלמת, אבל שהייתה עוזרת. אך הממשל בארה"ב פקפק בכך וגם ממשלת ישראל תמכה בכך כי ראו את החולשות של ההסכם. אבל יש לנו עמדה משותפת - אנו צריכים למנוע מאיראן להגיע ליכולת גרעינית".
מרקל הוסיפה כי אנו נמצאים בנקודה קריטית ביותר במשא ומתן מול איראן וכי על מדינות אירופה למנוע את העשרת האורניום של איראן, ביחד עם ארה"ב, רוסיה וסין. "אנו כבר במקום הזה, בשלב מאוד קריטי ובעייתי. אני חושבת שיש לנו דעות שונות לגבי הסכם הגרעין, אבל נראה כי לעת עתה הוא לא מספיק על מנת למנוע את הגירעון של איראן".
ישיבת ממשלה בהשתתפות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
(צילום: לע"מ )
"תמכתי בהסכם הגרעין למרות שידעתי על החולשות שלו ועל כך שהוא תקף לזמן מוגבל", הסבירה הקנצלרית היוצאת. "האמנתי ואני עדיין מאמינה שזה הביא להישג ראשוני - שיצרנו מסגרת עם איראן שאפשר להרחיב אותה צעד אחר צעד. אבל השותפים למשא ומתן לא היו תמימי דעים במשך שנים והמדינה שסובלת הכי הרבה מהאגרסיה של איראן זאת ישראל - שאיראן מפקפקת בזכות הקיום שלה. אנו נמצאים במצב חמור. העולם המערבי חייב לחשוב מה לעשות עם איראן שמשחקת על הזמן וממשיכה להעשיר אורניום".
לדברי מרקל, היא שוחחה עם רה"מ בנט על ממדים נוספים בהקשר של איראן: הנוכחות האזורית של איראן, תכנית הטילים שלה והמל"טים. "זו חלק מהתפתחות שקשורה לנסיגת ארה"ב מסוריה. זה אפשר לרוסיה להיכנס לסוריה ואני לא הייתי עצובה לראות את המצב בו רה"מ נתניהו דיבר עם פוטין באופן סדיר כך שהאיראנים יוצאים צעד אחר צעד מהגולן והסדר האזורי השתנה.
"יש גם בשורה טובה: ארצות ערב נכנסו להסכם אברהם. זה קשור לנוכחות האיראנית. יש לנו קבוצה משותפת של ארצות שמוכנות לבלום את השאיפות של איראן וזאת בשורה טובה לישראל לדעתי. אבל עד עכשיו לא בתימן ולא בלבנון וגם לא בסוריה הצלחנו לבלום את השאיפות האזוריות של איראן. אנו צריכים לדבר עם רוסיה, שהיא שחקן מאוד חשוב. ישראל עושה את זה באופן תדיר וגם בנט יעשה זאת. צריך גם לשוחח עם מצרים וירדן ולשלב עוד כמה שיותר מדינות".