מיצג הנצחה לזכרם של לוחמי גדוד נשר: גדוד 414 של חיל האיסוף הקרבי ספג אבדות קשות בבוקר השבת השחורה, כאשר 7 לוחמים ממוצבים ארז ונחל עוז נהרגו – סמ"ר אור מזרחי ז"ל, סמ"ר מקס רבינוב ז"ל, סמ"ר דניאל שפרבר ז"ל, רב"ט שמעון לוגסי ז"ל, סמל אמיר איל ז"ל, סמ"ר אלרואי בן שטרית ז"ל וסמ"ר נטע ברעם ז"ל.
לזכרם, הוקם מיצג הנצחה בפארק הלאומי ברמת גן, במרכזו הוצב בלון תצפית הזהה לבלון התצפית אותו הפעילו הלוחמים בשטח. מסביבו – הוצגו תמונותיהם של הנופלים וסיפור חייהם.
טקס הנצחה ללוחמי הבלון שנפלו
( צילום: אורי חבושי )

יוזמת מיצג ההנצחה היא תושבת ר"ג מיכל מזרחי, אמו של סמ"ר אור מזרחי ז"ל וזאת בשיתוף עיריית ר"ג והמשפחות השכולות. אור שירת בחיל האיסוף הקרבי בגדוד 414, כבלונאי תצפית במוצב ארז, אליו הגיע חודשיים לפני פרוץ המלחמה ממוצב נחל עוז.
בשבת של השביעי באוקטובר היו במוצב 4 בלונאים. מיד עם תחילת הירי הרקטי בבוקר ה-7.10, אור ושלושת חבריו מיהרו לתפוס מחסה במיגונית. משהבינו שהאזעקות אינן פוסקות והירי מתרחב – ניסו אור וחבריו לעבור לממ"ד, שלמרבה הצער גילו כי היה נעול. כשניסו להגיע לחמ"ל, בתקווה ששם ירגישו מוגנים – אור לא הצליח להיכנס ונפגע מירי המחבלים שחדרו למוצב. "בדיעבד הבנו שהממ"דים שאמורים היו לשמש עבור מיגון לחיילים במוצב – הפכו למשרדים ומחסנים. לכן באותה השבת הם היו נעולים. אור נהרג ממש בסמוך לכניסה לחמ"ל, אם לא היה מבזבז את זמנו בניסיון להיכנס לממ"ד – היה סיכוי לו סיכוי להינצל", שיתפה מיכל בכאב.
4 צפייה בגלריה
 לוחמי בלון התצפית שנפלו בשעה באוטובר
 לוחמי בלון התצפית שנפלו בשעה באוטובר
בלון להנצחת הבלונאים שנפלו בקרב
4 צפייה בגלריה
 לוחמי בלון התצפית שנפלו בשעה באוטובר
 לוחמי בלון התצפית שנפלו בשעה באוטובר
המיצג עם שמו של אמיר איל ז"ל
השיחה האחרונה של מיכל ואור התקיימה בשעה 6:39. "שלחתי לו הודעה, רק לבדוק אם הוא בסדר, הוא השיב בחיוב. אבל מאותו רגע הקשר איתו נותק", שיתפה מיכל. "בהתחלה לא דאגתי, חשבתי שהוא לא בזמינות כי הוא עמוס ועסוק. אבל בראשון כבר הבנתי שמשהו רע קרה, הנחתי שהוא נחטף. רב"ט ניק בייזר ז״ל, סמל רון שרמן ז"ל ורב"ט תמיר נמרודי נחטפו בסמוך אליו. אז קיוויתי", הוסיפה.
בליל יום רביעי ה-11 באוקטובר, המשפחה קיבלה את הבשורה המרה על מותו של אור. "אור היה ילד שכולו אור, בדיוק כמו השם שלו. מוצלח ומצטיין בלימודים, אבל תמיד צנוע וענו בנוגע להישגיו. מאוד אהב את המשפחה, לטייל יחד כולנו בכל שבת. הוא הבן הבכור שלי, אח לרון שתכף מתגייס לצה"ל ולרואי בן ה-13, שמאוד מתגעגעים אליו. הגעגוע הוא ההתמודדות הכי קשה באובדן של אור שלי", שיתפה מיכל.
הרעיון ליצירת מיצג לזכרם עלה מתוך הבקשה של מיכל לשתף על משמעות תפקיד הבלונאים וחשיבותו. "צורם לי שאנשים לא מכירים את הפעילות של הלוחמים בגדוד, שעושים עבודה חשובה כל כך. אור הרגיש משמעותי בתפקיד שלו, הבין את חשיבות העשייה. דרישות התפקיד מאתגרות, זו פעילות סביב השעון עם המון אחריות. בזכות המיזם אני מקווה שאנשים יתעניינו בתפקיד, בפעילות של הלוחמים בגדוד שממלאים תפקיד קריטי בשגרה ובחירום", סיפרה מיכל.
היא יצרה קשר עם חברת rt שנרתמו לבקשתה ליצור בלון הזהה במראהו לזה המשמש את לוחמי גדוד האיסוף הקרבי. הבלון, שהוצב במרכז המיזם, מוקף סביבו בתמונותיהם וסיפוריהם של שבעת הלוחמים שנהרגו בשבת השחורה.
4 צפייה בגלריה
 לוחמי בלון התצפית שנפלו בשבעה באוטובר
 לוחמי בלון התצפית שנפלו בשבעה באוטובר
לוחמי בלון התצפית שנפלו בשביעי באוקטובר
(צילום: דובר צה"ל, באדיבות המשפחה)
4 צפייה בגלריה
 לוחמי בלון התצפית שנפלו בשעה באוטובר
 לוחמי בלון התצפית שנפלו בשעה באוטובר
המיצג עם סיפורי החיים של הנופלים
(צילום: אילן ספירא)
בטקס השתתפו המשפחות השכולות, נציגי צה"ל וראש העיר רמת גן כרמל שאמה הכהן. "אני מגיעה לטקס עם תחושות מעורבות. מצד אחד המון כאב, עצב וגעגוע, אבל מצד שני התרגשות, שהצלחנו לגרום לזה לקרות ושהמיזם שיוצג יוכל לספר את סיפורם של הלוחמים שלא נפלו לשווא", אמרה מיכל.
המיזם יוצג לציבור בעשרת הימים הקרובים בפארק הלאומי ברמת גן. כרמל שאמה הכהן אמר: "כשהמשפחות השכולות פנו אלינו עם היוזמה המרגשת להנצחת שבעת הבלונאים - נענינו מיד. הנצחת לוחמינו, ובוודאי לוחמי הבלון שמתו מות גיבורים כשהם נלחמים מעטים מול רבים - מהווה עבורינו צו מוסרי ראשון במעלה. אנחנו מחבקים את המשפחות השכולות וממשיכים ללוות אותן יום יום, שעה שעה. אני מזמין את הציבור הרחב להגיע לפארק הלאומי במהלך החג וחול המועד סוכות, להתרשם מהמיצג, ללמוד אודות הלוחמים הגיבורים שלנו ולהוקיר להם כבוד".