רוב תושבי קריית שמונה כבר עזבו את העיר ועוד מאות מילאו טופס בקשת עזיבה וממתינים לפינוי. "כולם מסויטים, יש פחד שמה שקרה בדרום יקרה גם פה בצפון", אמר אייל וקראט שעזב עם משפחתו. עם זאת, יש לא מעט תושבים שמסרבים לעזוב. "אני נשאר כאן", הצהיר משה אוחנה, "אני סומך על צה"ל, על הממשלה ועל המדינה. פה ביתי, לא אתן לאף ארגון טרור לגרום לי לעזוב את העיר".
תושבי קריית שמונה מתפנים מהעיר
(צילום: אביהו שפירא)
הכותרת
בין ישראל, איראן והפלסטינים: הדילמה של מדינות ערב
30:45
קריית שמונה נראית היום כמו בסיס צבאי סגור. טנקים, נגמ"שים ואלפי חיילים וכוחות אבטחה ממלאים את רחובות העיר שספגה בעבר את מרבית מטחי הקטיושות. לפי הערכות, כ-17 אלף מתוך 23 אלף תושבי העיר עזבו בימים האחרונים והם שוהים בבתי מלון באזור טבריה ובמרכז הארץ.
הזליגות מלבנון, החשש מחדירת מחבלים והמראות הקשים מהדרום הובילו משפחות רבות לעזוב עוד לפני החלטת צה"ל בשבוע שעבר על פינוי העיר. מרבית העוזבים הם משפחות עם ילדים ובעיר נשארו בעיקר מבוגרים. תחילה התפנו העוזבים לעין גב שבכינרת ולאחר מכן למקומות סמוכים, העיקר "לברוח מרעשי הפיצוצים והמסוקים הבלתי פוסקים ולתת קצת שקט לנפש מהפחד מחדירת מחבלים", סיפרה ורד, תושבת העיר.
בקריית שמונה יש 243 מקלטים משותפים עבור מי שאין לו ממ"ד בבית. בשנתיים האחרונות שופצו המקלטים באמצעות תרומות ותקציבים שהוקצו לכך, ובשבוע האחרון הותקנו בהם חיבורים לאינטרנט אלחוטי. בהמשך צפויים להתקין במקלטים גם מסכי טלוויזיה ומקררים שניתנו בתרומה.
4 צפייה בגלריה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
"הילדים בחרדות ואין מנוס מלברוח מפה". תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
4 צפייה בגלריה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
בעירייה סיפרו כי "פיננו אוכלוסיות מיוחדות, קשישים בלי עורף משפחתי, לפי קריטריונים של הממשלה. יש החלטה עקרונית לפנות את כלל התושבים אבל אין כרגע פקודה לפנות ואנחנו ממתינים לצה"ל".
משפחת וקראט לא עמדה בלחץ הנפשי והמראות הקשים מהטבח בדרום גרמו לה לארוז מזוודה ולעזוב כבר בשבוע שעבר. "אחרי שראינו מה שקרה בדרום וההתחממות בצפון, לא נותרה לנו ברירה אלה לברוח מפה", סיפר האב אייל. "לא הצלחנו לעצום עין בלילה, כולם מסויטים, יש פחד שמה שקרה שם יקרה גם פה בצפון. אף אחד לא רוצה מלחמה וכולם רוצים שקט ושלווה, אך אם לא יהיה פה טיפול שורש אנחנו נראה תרחיש דומה וגרוע יותר בצפון בעתיד".
"הפקירו אותנו" מאשימה יעל יששכר, תושבת העיר שמנסה להבין מאז יום שישי בבוקר להיכן היא תיקח את בני משפחתה. בעלה עובד חיוני במועצה האזורית גליל עליון והיא מהמעטים בעיר שנמסר להם לאיזה בית הארחה עליהם להתפנות אך היא אומרת כי הוא אינו מתאים כלל לצרכים שלהם. "שלחו אותנו למתחם קמפינג בדואי ליד ערד. ביום חמישי כשנרשמנו כבר כתבנו שאנחנו צריכים מלון עם אוכל כשר ונגישות והילדים שלי אסמטים ובעלי אלרגיות ולא יכולים להיות במקום עם אבק אבל אין עם מי לדבר, גם אני לא יכולה לשנות את השיבוץ וגם לא ללכת לשם כי החדר לא נשמר לנו ואנחנו כמו רבים מתושבי העיר אבודים".
גם משפחת זכאי שכרה דירה במרכז הארץ ועזבה את העיר. "אי אפשר להישאר במצב הקיים, כל העיר טנקים ונגמ"שים, אתה מרגיש שאתה נמצא בבסיס צבאי", סיפרו במשפחה. "הילדים בחרדות ואין מנוס מלברוח מפה, ברור לכולם שאם תתחיל מערכה בגזרה הצפונית אז גם המרכז יספוג, אך זה יהיה 'טפטוף' של טילים לעומת ה'מבול' שיירד כאן".
אושרי אבן צור שעזב היום סיפר כי "אנחנו נוסעים לאילת ומקווים לימים שקטים יותר. זה נותן קצת תחושת ביטחון, קצת להוריד את הלחץ, להיות במקומות בטוחים יותר. אנחנו נותנים לצה"ל גיבוי מלא שיעשה ויצליח".
דני גבריאל סיפר כי הוא "מתפנה לכיוון תל אביב היום באוטובוס ומקווה לטוב. כל החיים שלנו סבלנו מקטיושות". גם יוסי פרטוק עזב לתל אביב: "ההרגשה מאוד לא טובה, ההתייחסות אלינו כמו אל פליטים. יכולתי להישאר בבית, יש ממ"ד. הפינוי גרוע, בטלפונים לא עונים, הארגון הגרוע ביותר שיכול להיות. הדבר היחיד שבסדר זה החיילים ששומרים".
4 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל על גבול הצפוני
חיילי צה"ל על גבול הצפוני
"אי אפשר להישאר במצב הקיים, כל העיר טנקים ונגמ"שים". חיילי צה"ל בגבול הצפון
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
4 צפייה בגלריה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
מי שכן מסתובב ברחובות העיר חש באווירת מלחמה. 90 אחוז מהעסקים בעיר סגורים ורק אלו שמוכרים מזון ממשיכים לעבוד. תומר לוונסה, הבעלים של "7 מרקט" בשכונת יובלים החדשה, סיפר כי "אנחנו נמצאים במצב מלחמה, מרבית העיר ריקה ואין עבודה. המדינה חייבת לדאוג לתושבי הצפון ובהקדם, הצ'קים יורדים ואין הכנסות כי אין תושבים, אין לקוחות. מיום ליום המצב נהיה גרוע יותר, כולם מגבים את צה"ל ומוכנים לעבור ימים לא פשוטים כדי להחזיר את השקט לצפון אך המדינה חייבת לדאוג לעסקים ולתושבים במהרה".
בקריית שמונה אין עדיין בית חולים, המרכז הרפואי בבנייה והפצועים מועברים לבית החולים זיו בצפת, שנמצא במרחק של כ-40 דקות נסיעה. בעיריית קריית שמונה מקווים שהמצב הקיים, החשש מפצועים רבים והקושי להעביר אותם לבית החולים בצפת יזרזו את בניית המרכז הרפואי.
דובר העירייה דורון שנפר מסר כי "זו ההוכחה למה חייבים מרכז רפואי בקריית שמונה. אם יש אירוע חירום, לאן מפנים את הפצועים? למה לנסוע 45 דקות לצפת באמצע הפגזות ולסכן את החולים? אולי כל דקה היא קריטית? אנשים ב-45 דקות עושים ניתוחים, מצילים חיים, זה זמן יקר שיעלה בחיי אדם. במלחמה הזו המדינה מוציאה מיליארדים, אז לא יקרה כלום אם ישקיעו חמישה מיליון למרכז רפואי בקריית שמונה, זה אפילו לא יום של פינוי תושבי הצפון והדרום, חמישה מיליון שקלים בשנה זו בדיחה".
בעיריית קריית שמונה הקימו חמ"ל מיוחד לפינוי המשפחות אך טוענים כי הסמכויות על שיבוץ המלונות ופיזור החדרים היא על משרד התיירות שלא היו מסוגלים לתת מענה מול כמות התושבים שהתבקשו להתפנות. מוקד הפינוי עבר הבוקר לפעילות חברת תיירות פרטית, אמסלם טורס, אך גם אלו קרסו ולא היו מסוגלים לתת שירות להמונים הכועסים. דוברות העירייה מסרה הבוקר לתושבים כי אלו שזכו לקבל שיבוץ למלון ברחבי המדינה יועמדו הסעות מרחבי העיר שאמורות לפזר אותם במלונות מטבריה ועד אילת. בהודעת העירייה נכתב כי "ברור לנו שתהיינה עוד שאלות רבות, מבקשים לנהוג באחריות וללא התלהמות. ישנו עומס רב על מוקד קריית שמונה ועל כן יש להימנע ככל שניתן מלהתקשר, או להמתין בסבלנות". בעירייה הבטיחו כי "חמ"ל הפינוי יעבוד עד שנפנה את אחרון התושבים".