הרשויות בטקסס, ארצות הברית, הודיעו אחר הצהריים (יום ג') כי שלושה בני אדם נרצחו ושמונה נוספים נפצעו בעוד אירוע של ירי המוני, הפעם בתום פסטיבל בעיר פורט וורת'. האירוע הזה בא שעות אחרי שחמישה בני אדם נרצחו במסע ירי שאליו יצא חמוש ברחובות העיר פילדלפיה. שני מעשי הטבח אירעו בלילה שבו החלו לחגוג באמריקה את 4 ביולי – יום העצמאות של ארה"ב.
תיעוד: היורה מפילדלפיה צועד ברחוב ופותח באש

5 צפייה בגלריה
 ארה"ב מסע ירי פילדלפיה חמישה נרצחים ב רחוב
 ארה"ב מסע ירי פילדלפיה חמישה נרצחים ב רחוב
החמוש מפילדלפיה פותח באש ברחוב, בלילה האחרון
5 צפייה בגלריה
ארה"ב טבח ירי ב פילדלפיה
ארה"ב טבח ירי ב פילדלפיה
דיווח שנורו לפחות 50 קליעים. זירת הטבח בפנסילבניה
(צילום: EPA/TRACIE VAN AUKEN)
לפי הרשויות בטקסס, הירי בפורט וורת' אירע מעט לפני חצות (שעון מקומי) במגרש חניה. אדם אחד הוכרז מת בזירה ועוד שניים מתו בבית החולים. טרם נמסר מידע על מצבם של שמונת הפצועים. אירוע הירי התחולל בשכונת קוֹמוֹ שבפורט וורת', שעות אחרי שבשכונה הסתיים הפסטיבל השנתי ComoFest, שבו חוגגים את 4 ביולי. המניע לירי ומספר המעורבים בו עדיין אינם ידועים, ואיש לא נעצר.
התקרית הקטלנית בפורט וורת' באה בשעה שארה"ב מתמודדת עם גידול חד במספר האירועים של ירי המוני: לפי מידע שאוסף ארגון "ארכיון אלימות הנשק", מאז תחילת השנה נרשמו בה יותר מ-340 אירועים כאלה. הארגון מחשיב לאירוע ירי המוני כל מקרה שבו יש לפחות ארבעה נפגעים מלבד היורה.
הרצח המשולש בפורט וורת' דווח כאמור זמן קצר אחרי שגבר לבוש באפוד מגן פתח באש ברחובות פילדלפיה ורצח, כנראה באקראי, חמישה בני אדם. מסע ההרג של ערב יום העצמאות התנהל בכמה רחובות בשכונת קינגססינג שבדרום-מערב העיר, והחל בסביבות השעה 20:30 לפי השעון המקומי. שוטרים שהגיעו לזירה אחרי כעשר דקות ניהלו מרדף אחר החשוד, גבר כבן 40 ששמו טרם נחשף, ובאחת הסמטאות הצליחו להשתלט עליו ולעצור אותו.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב טבח ירי ב פילדלפיה
ארה"ב טבח ירי ב פילדלפיה
השוטרים דחקו את היורה לפינה והשתלטו עליו. פילדלפיה
(צילום: EPA/TRACIE VAN AUKEN)
5 צפייה בגלריה
ארה"ב טבח ירי ב פילדלפיה
ארה"ב טבח ירי ב פילדלפיה
(צילום: EPA/TRACIE VAN AUKEN)
לפי שעה המניע למסע הרצח בפילדלפיה עדיין אינו ידוע, אך נמסר כי ההרוגים הם נער בן 16 וארבעה גברים, המבוגר שבהם בן 59. קודם לכן היום דווח על ארבעה הרוגים, אבל שעות אחר כך, בשעת לילה מאוחרת לפי השעון המקומי, התברר שיש הרוג נוסף: תושב השכונה שחזר הביתה גילה את בנו, בן 31, מת בסלון כשעל גופו כמה פצעי ירי. מלבד הנרצחים גם נפצעו פעוט בן שנתיים ונער בן 13. מצבם מוגדר יציב.
בצילומי אבטחה שפורסמו מאזור הטבח בפילדלפיה נראה היורה צועד רגוע ברחוב ומחפש קורבנות. לפי עדויות הוא הספיק לירות יותר מ-30 קליעים, ועל פי אחד הדיווחים המשטרה מצאה בזירה לפחות 50 תרמילים.
שני אירועי הירי היום באים יומיים אחרי הירי ההמוני בבולטימור שבמרילנד, שם נהרגו שלשום שני בני אדם ועוד 28 נפצעו, כמחציתם ילדים, במהלך מסיבה. המשטרה מסרה כי היא מחפשת כמה וכמה חשודים במעורבות בירי הזה.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב כלי נשק רובים רובה NRA
ארה"ב כלי נשק רובים רובה NRA
יותר מעשי טבח, יותר הרוגים. ארה"ב מדממת
(צילום: shutterstock)
הקלות שבה יכולים אמריקנים להשיג נשק נמצאת כידוע במוקד של ויכוח ציבורי בארה"ב כבר עשרות שנים: בעוד הפוליטיקאים הרפובליקנים וחלק גדול מבוחריהם מתעקשים להגן על התיקון השני לחוקה, המעגן את זכותו של כל אזרח אמריקני לשאת נשק, במחנה הדמוקרטי דורשים להחריף דרמטית את ההגבלות על רכישת נשק ונשיאתו, וכך לסלק את רוב התחמושת מהרחובות ולהפחית את הסכנה הנשקפת לאזרחים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שב וקרא הערב לחברים הרפובליקנים בקונגרס לשבת לשולחן המשא ומתן כדי להעביר רפורמה בחוקי הנשק. "המגפה הזו של אלימות נשק קורעת את הקהילות שלנו", אמר ביידן.
בעשור האחרון הפכו אירועי הירי ההמוניים בארה"ב לתכופים יותר וקטלניים יותר, ובשנים האחרונות הם כללו רצח של 60 בני אדם בפסטיבל מוזיקה בנבאדה ב-2017, 49 איש במועדון גאה בפלורידה ב-2016, 32 קורבנות במכללת וירג'יניה טק ב-2007 ו-26 בכנסייה בטקסס ב-2017. גם מסעות הירי בבתי הספר נעשו רצחניים יותר, והם כללו את הטבח בשנה שעברה ביובלדי שבטקסס שבו נרצחו 19 ילדים ושתי מורות; את הטבח בבית הספר היסודי "סנדי הוק" בקונטיקט ב-2012, שבו רצח אדם לנזה 20 תלמידים ושישה מבוגרים; ואת הטבח בתיכון בפלורידה ב-2018 שבו רצח התלמיד לשעבר ניקולס קרוז 14 תלמידים ושלושה אנשי צוות.