4 צפייה בגלריה
שגריר ישראל ברומניה ראובן עזר נפגש עם נשיא מפלגת הימין הקיצוני AUR בבוקרשט
שגריר ישראל ברומניה ראובן עזר נפגש עם נשיא מפלגת הימין הקיצוני AUR בבוקרשט
שגריר ישראל ברומניה עם נשיא מפלגת הימין הקיצוני AUR, היום. למפלגה היסטוריה ארוכה של אנטישמיות והכחשת שואה
(צילום: AUR)
חרף היסטוריה ארוכה של שנאת מהגרים אנטישמיות והכחשת שואה, שגריר ישראל ברומניה ראובן עזר נפגש היום (שני) עם נשיא מפלגת הימין הקיצוני AUR ג'ורג' סימיון בפרלמנט הרומני בבוקרשט. זו הפעם הראשונה ששגריר ישראלי נפגש עם מנהיג המפלגה.
לאורך השנים, הביעו מנהיגי המפלגה, שמחזיקה כיום 12% מן המושבים בפרלמנט הרומני ונמצאת באופוזיציה, עמדות אנטישמיות מובהקות, לצד הכחשת שואה. בשנה שעברה אף הצהירה AUR כי שואת יהודי רומניה הייתה "אירוע מינורי" והביעה התנגדות לתוכנית לימודים בנושא בבתי ספר במדינה, בטענה כי מדובר ב"ניסוי אידיאולוגי" שיפגע במערכת החינוך הרומנית. AUR גם הצביעה בשנים האחרונות נגד החלטה של הפרלמנט הרומני לגינוי האנטישמיות ושיבחה מנהיגים פשיסטים ואנטישמים מן ההיסטוריה הרומנית, כולל מתקופת השואה.
4 צפייה בגלריה
אילוס יד ושם
אילוס יד ושם
"הודענו למשרד החוץ שלא מתקיימים התנאים לפגישה כזו". יד ושם, ארכיון
(צילום: AFP)
הפגישה הגיעה בהמשך להנחיית שר החוץ אלי כהן לשקול מחדש את המדיניות ולהפסיק להחרים את המפלגה הקיצונית, שמנהיגה מנסה בשנה האחרונה להתנער מתדמיתה האנטישמית באמצעות התקרבות לאנשי ימין בישראל. השינוי במדיניות נעשה בניגוד לעמדת הדרג המקצועי של משרד החוץ, ובניגוד לעמדת יד ושם, שם סברו שאין מקום להידברות עם המפלגה הזו בשל עברה הבעייתי.
בתגובה לפגישה, מסרו ביד ושם: "בחודש יולי הודענו למשרד החוץ שלדעתנו לא מתקיימים התנאים המצדיקים פגישה עם מפלגת AUR. יצוין כי בשבועות האחרונים משרד החוץ לא ביקש שוב את חוות דעתנו ולא עדכן אותנו בהתפתחויות, אם היו כאלו".
4 צפייה בגלריה
שגריר ישראל ברומניה ראובן עזר נפגש עם נשיא מפלגת הימין הקיצוני AUR בבוקרשט
שגריר ישראל ברומניה ראובן עזר נפגש עם נשיא מפלגת הימין הקיצוני AUR בבוקרשט
סימיון ועזר עם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן. האחרון יזם את שינוי המדיניות כלפי המפלגה, והזמין את מנהיגה לסיור בהתנחלויות
(צילום: AUR)
מנהיג המפלגה פרסם הודעה לאחר הפגישה עם השגריר הישראלי, שבה נכתב כי הוא "הכיר באחריותה של רומניה לשואת יהודי רומניה והביע את חרטתו העמוקה. זוועות כאלה לעולם לא יחזרו ליהודים, רומנים, צוענים או כל אומות העולם האחרות".
בהודעה אף נכתב כי "על כל מדינה, לרבות רומניה, ללמד את הדף החשוב הזה של העבר, על מנת לוודא שכל הדורות הבאים יידעו ויכירו את חוסר האנושיות של אותם זמנים ומדוע זה חיוני להימנע מזוועות כאלה". סימיון גינה בהודעה את האנטישמיות בחריפות, ואמר שלמפלגתו יש אפס סובלנות כלפיה.
גורמים במערכת הפוליטית זעמו על תגובת יד ושם לפגישה, ומסרו כי "במוזיאון היו מעודכנים במהלכים, כולל בימים האחרונים. הם ידעו מראש על ההצהרה של המפלגה הרומנית, שמבוססת ברובה על דרישות שיצאו מיד ושם. גם אתמול וגם היום גורם בכיר ביותר במוזיאון עודכן על הפגישה של השגריר ועל ההצהרה".
הגורמים הוסיפו כי "לא מדובר במפלגה אנטישמית, לומר עליה שיש לה עבר אנטישמי של הכחשת שואה זה מגוחך. המפלגה קיימת שלוש שנים, היא זוכה לפופולריות עצומה וצפויה להקים את הממשלה הבאה ברומניה על פי הסקרים. מנהיגיה הם ידידים גדולים של העם היהודי ושל מדינת ישראל, הנושא נבדק לעומק במשך למעלה מחצי שנה והדברים שנאמרו כלפיה הוכחו כהשמצות של יריבים פוליטיים בתוך רומניה.
"ההצהרה חסרת התקדים והגינוי שאינו משתמע לשתי פנים לכל סוג של אנטישמיות ולקיחת אחריות מלאה על חלקה של רומניה בשואה מוכיחות את זה. מדובר בצעד חשוב ליחסי החוץ של מדינת ישראל. תגובת יד ושם מצערת ותמוהה".
4 צפייה בגלריה
אלון מורה
אלון מורה
"הצדדים הסכימו גם לגבי זכותו ההיסטורית של העם היהודי לבנות ולגור בקהילות וערים ביו"ש". ההתנחלות אלון מורה
(צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)
מי שיזם את שינוי המדיניות כלפי AUR הוא ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שגם נכח בפגישה של עזר וסימיון. בהודעת מפלגת הימין הקיצוני אף נכתב כי "על מנת להמשיך ולבחון את שיתוף הפעולה והשיח", הזמין דגן את סימיון יחד עם משלחת ממפלגתו לביקור בהתנחלויות - וסימיון נענה להזמנה. עוד נמסר כי "הצדדים דנו והסכימו גם לגבי זכותו ההיסטורית של העם היהודי לבנות ולגור בקהילות וערים ביהודה ושומרון".
דגן מסר כי "המלחמה שלנו ברוחות ה-BDS והאנטישמיות תמשיך בכל מקום. אנחנו מודים לחברנו ג'ורג' סימיון, ששם לו למטרה להילחם באנטישמיות ולהיות חבר אסטרטגי של מדינת ישראל ושל יהודה ושומרון". לדבריו, "רומניה היא המדינה הראשונה באיחוד האירופי שייתכן ותהיה בה מפלגת שלטון שתשנה את המדיניות שלה בצורה ברורה לתמיכה רשמית בהתיישבות ובנייה ביהודה ושומרון ובאחיזתנו בארץ בירושלים. זאת התחלה של שינוי באיחוד האירופי.
"הדרך למיליון תושבים בשומרון עוברת דרך השגת תמיכה מול הלחץ הבינלאומי, קמפיין ה-BDS והטרור הפלסטיני. היא עוברת בהשגת לגיטימציה במלחמה על הצדק והאמת. חברותה של רומניה אסטרטגית עבורנו", הוא הוסיף.
משרד החוץ מסר: "שגריר ישראל ברומניה ראובן עזר נפגש היום עם מנהיג מפלגת AUR ג'ורג' סימיון כדי לפתוח בדיאלוג עם מפלגתו, לאחר שזו הסכימה לאמץ באופן פומבי את ארבעת העקרונות המרכזיים עבור מדינת ישראל - אחריות רומניה לשואת היהודים שהיו תחת שליטתה במהלך מלחמת העולם השנייה, גינוי האנטישמיות ואימוץ הגדרת האנטישמיות של הברית הבינלאומית להנצחת זכר השואה, איסור האדרה של פושעי מלחמה, בראשם יון אנטונסקו, ותמיכה בהכללת הנצחת זכר השואה במערכת החינוך הרומנית. מדובר בפגישה ראשונה עם נציגי המפלגה, והשיח עם המפלגה בהמשך יתבסס על התחייבותם בהצהרה זו. השניים דנו בחשיבות הנצחת זכר השואה והמאבק באנטישמיות, היחסים הבילטרליים ונושאים אזוריים".