1 צפייה בגלריה
בני גנץ אבו מאזן
בני גנץ אבו מאזן
אבו מאזן וגנץ. פגישה חיובית באווירה טובה
(צילום:, רויטרס, אבי מועלם)
המפגש הלילי ברמאללה בין שר ישראלי ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לראשונה מאז 2010, הסתיים בשורת הקלות ישראליות שאישר שר הביטחון בני גנץ.
ישראל תאשר לרשות להסדיר מעמד לכ-3,000 פלסטינים שלא מחזיקים בתעודת זהות פלסטינית, ובהם תושבים שגרים במערות ובספר של יו"ש, עזתים שברחו לגדה לאחר שחמאס השתלט על הרצועה ב-2007 ופלסטינים שמתגוררים עשרות שנים בחו"ל ואיבדו את מעמדם. בנוסף, גנץ אישר תוכניות מתאר לבנייה פלסטינית בשטח c אך בעיקר בכפרים ויישובים פלסטינים קיימים.
ישראל גם תלווה כחצי מיליארד שקל לרשות, ולא בפעם הראשונה. זו תוחזר החל מחודש יוני 2022 מכספי הסילוקין שישראל גובה עבור הרשות. ישראל גם תאשר ל-15 אלף עובדים פלסטינים נוספים לעבוד בשטח ישראל, ותעביר את העסקים הפלסטיניים שעובדים עם ישראל לשיטת חשבונות דיגיטלית - באופן שיבטיח הכנסה ממיסים לרשות בהיקף של 10 מיליון שקלים בשנה.
הפגישה הוגדרה כחיובית והתנהלה באווירה טובה, מתוך הבנה כי אין סיכוי בטווח הנראה לעין לפרוץ למו"מ מדיני, ולכן נחוץ לנקוט צעדי בוני אמון לחיזוק הביטחון, היציבות והכלכלה ביו"ש.
"אמרתי לאבו מאזן, ואני אומר גם לכם, שלא אנחנו הולכים ולא הפלסטינים הולכים לשום מקום מחר בבוקר", אמר גנץ. "הגעתי לפגישה כדי לבנות אמון ולשמור על האינטרסים של מדינת ישראל, והקשרים החשובים שלנו עם הרשות הפלסטינית, שאני מאמין שצריך לחזק אותה". בנוגע לרצועת עזה הדגיש: "התקיפות שלנו פוגעות ברכיבי התעצמות שכואבים לחמאס".
"ככל שהרשות הפלסטינית תהיה חזקה יותר, חמאס יהיה חלש יותר", הדגיש השר שהיה הבכיר בממשלה הראשון שנפגש עם אבו מאזן ב-11 השנים האחרונות. "ככל שתהיה לרשות הפלסטינית יותר משילות, יהיה יותר ביטחון ואנחנו נצטרך לפעול פחות", הדגיש.
בנט וביידן בהצהרה משותפת: "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני לעולם"ככ
(צילום: רויטרס)

"אנחנו נערכים למצב שבו אנו נלחמים בשתי חזיתות – בצפון ובדרום", התריע גנץ וטען כי ההתנהלות מול הרצועה השתנתה "גם באופי התגובות שלנו ועוצמתן, גם בהעברת הכסף הקטארי שהמנגנון שלה שונה, וגם בנושאים האזרחיים והתלות של השיקום בשבויים והנעדרים כפי שאמרתי בסיום המערכה".
בדבריו התייחס גנץ גם לקשר עם ארצות הברית ולאופציות העומדות בפני ישראל בכל הנוגע לאיראן, ואמר כי "שיתוף הפעולה באזור הולך ומתחזק. אנחנו עובדים גם כדי להגדיר מה זה 'פלאן בי' ולראות שאם אין הסכם, יתחילו פעולות אחרות כפי שאמר הנשיא ביידן".
"אם איראן תגיע לסף גרעין, מדינות רבות ינסו גם הן לרכוש את היכולת הזו, וייווצר מרוץ חימוש שיסכן מדינות רבות בעולם", אמר. בהתייחס למצב בלבנון אמר כי הוא "מאוד מטריד, אבל גם ההתעצמות של חיזבאללה.