נשיא פרגוואי הנבחר, סנטיאגו פניה, נפגש עם שגריר ישראל באורווגאי יועד מגן שאחראי גם על פרגוואי - ואישר את כוונתו להעביר את השגרירות לירושלים מיד לאחר כניסתו לתפקיד בחודש אוגוסט. מדובר באחת מהבטחות הבחירות של הנשיא החדש.
לאחר הפגישה הדגיש השגריר יועד מגן: "היתה לי פגישה מצוינת עם הנשיא הנבחר, סנטיאגו פניה. דיברנו על כוונתו להעביר את שגרירות פרגוואי לבירתנו ירושלים וכן על פרויקטים של שיתוף פעולה שיחזקו את היחסים בין ישראל לפרגוואי".
1 צפייה בגלריה
סנטיאגו פניה נשיא פרגוואי
סנטיאגו פניה נשיא פרגוואי
סנטיאגו פניה נשיא פרגוואי
(צילום: AP)
שר האוצר לשעבר של פרגוואי, שניצח עם 42.7% מהקולות בבחירות שנערכו ב-30 באפריל, הצהיר במהלך קמפיין הבחירות שאם ינצח בבחירות יורה על העברת שגרירות פרגוואי לבירת ישראל. "אחת ההחלטות הראשונות שאני הולך לקבל היא החזרת השגרירות שלנו לירושלים", הוא אמר אז.
פניה הבטיח כי פרגוואי הכירה במדינת ישראל כבר ב-1948, ושאם ישראל אומרת שבירתה היא ירושלים, הוא לא יטיל ספק בכך. "אנחנו אומרים שהבירה שלנו היא אסונסיון, זה מה שהחלטנו; אז, אני לא מטיל ספק בריבונותה של ישראל כדי להגדיר את בירתה שלה", הוסיף.
לאחר הפגישה עם מגן התייחס הנשיא הנבחר ל"קשרים היסטוריים שמאחדים אותנו עם המדינה הזו, בנוסף לחשיבות של חיזוק שיתוף הפעולה בין עמינו".
פניה, כלכלן מבריק, ביקר לפני שנה וחצי בירושלים ונפגש כאן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. בחודש מאי 2018 העבירה פרגוואי את שגרירותה מתל-אביב לירושלים. השגרירות התמקמה בגן הטכנולוגי בשכונת מלחה בשכנות לשגרירות גוואטמלה בירושלים. היא היתה אז השגרירות השלישית שנפתחה בבירה אחרי ארה"ב וגוואטמלה.
נשיא פרגוואי דאז, הוראסיו קארטס, שהיה ידיד ישראל הגיע לירושלים לחנוך את השגרירות בטקס חגיגי ואף הוזמן שנה לאחר מכן על ידי נתניהו לטקס הדלקת המשואות בהר הרצל.
ב-2018: טקס חנוכת השגרירות בירושלים
(איוון אלכסייביץ')

ארבע חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2018, נשיאה החדש של פרגוואי אבדו בניטאס הפך את ההחלטה של קודמו והודיע על החזרת שגרירות פרגוואי להרצליה. ישראל זעמה אז על ההחלטה ונתניהו הינחה להשיב את שגריר ישראל באסונסיון בירת פרגוואי להתייעצויות, ואף לסגור את השגרירות הישראלית. מאז ספטמבר 2018 אין לישראל שגרירות באסונסיון.
כעת יש ציפייה בירושלים שלאחר כניסתו של פניה לתפקיד הוא יממש את הבטחת הבחירות שלו ויחזיר השגרירות לירושלים. בתמורה, יש להניח, שישראל תפתח מחדש השגרירות שלה באסונסיון. בכיר ישראלי אמר שהסיכוי שהשגרירות תחזור לבירת פרגוואי היא מעל 50%.
ביום שלישי האחרון התקשר ראש הממשלה נתניהו לפניה כדי לברך אותו על ניצחונו בבחירות. שני המנהיגים הביעו את מחויבותם לחיזוק היחסים הבילטרליים בין ישראל ופרגוואי וציינו כי הדבר יקדם יוזמות כלכליות, צמיחה ושגשוג עבור שתי המדינות. ראש הממשלה נתניהו בירך על כוונת הנשיא הנבחר פניה להחזיר את שגרירות פרגוואי לירושלים מיד לאחר השבעתו בחודש אוגוסט. שני המנהיגים סיכמו להיפגש בקרוב ולדון בשיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות.