העתיד של מרצ, הפריימריז בליכוד ושאלת איזנקוט
(צילום: סטס קופולו)

קצת פחות מחודשיים למועד הגשת רשימות המועמדים הסופיות לכנסת ה-25, ו-105 ימים לבחירות, בוועדת הבחירות המרכזית כבר נערכים, כמו גם במפלגות השונות שעוסקות בסגירת הקצוות, בחיבורים, צירופים וגיבוש הקמפיין והמסרים המרכזיים.
14 צפייה בגלריה
(צילום: הדר יואביאן, אלי מנדלבאום, עמית שאבי, אלעד גרשגורן, דנה קופל, יאיר שגיא, שאול גולן )
ועדת הבחירות המרכזית מתמקדת בימים אלה בעיקר בניהול מכרזי כוח אדם, במציאת מבנים שישמשו את הוועדות האזוריות ובאיתור ספקים שונים. מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס, כך נראה, מודאגת בעיקר מסוגיית כוח האדם. אם בימים שבשגרה עובדים בוועדת הבחירות המרכזית 45 בני אדם, לוועדות האזוריות צריך לגייס עוד כ-1,100, וביום הבחירות עוד כ-60 אלף.
בוועדה אמנם מעדיפים להעסיק מחדש עובדים ותיקים, אבל רבים כבר הודיעו שלא ירצו לעבוד במערכת הבחירות הקרובה. גם הקורונה מהווה חשש בוועדה. במקביל, מתגבשת בימים אלה הצעת התקציב שיציגו לוועדת הכספים של הכנסת בסמוך למועד הבחירות. הצפי הוא לתקציב נמוך יותר מתקציב הבחירות לכנסת ה-24, מאחר שבבחירות הללו נוספו 237 מיליון שקל כחלק מההתאמות לקורונה. כמעט מחצית מהסכום הוחזר לבסוף לקופת המדינה.
ענייני כוח האדם והנציגים מעסיקים לא רק את ועדת הבחירות – אלא גם את המפלגות. 105 ימים לבחירות, המפלגות פועלות להסרת האבק ממטות הבחירות שפעלו במלוא המרץ רק לפני שנה, ונערכים להסתערות על המועמדים המרכזיים שיוכלו להביא איתם תוספת כוח. ynet עושה סדר בתמונת המצב הפוליטית.

הליכוד

המפלגה הגדולה בכנסת עדיין לא עוסקת באווירת הקמפיין, עד שתחלוף משוכת הפריימריז לרשימה לכנסת. מדובר באירוע טעון ממילא, שהסלים במוצאי שבת עם החלטת בית הדין של הליכוד לפיה מי שיבחר את נציגי המחוזות לרשימה אלה המתפקדים, ולא חברי המרכז כפי שהיה נהוג. ההחלטה עוררה זעם גדול בקרב חברי המרכז ובקרב חברי כנסת שעוצמתם במרכז גדולה.
14 צפייה בגלריה
חיים כץ
חיים כץ
חיים כץ. נתניהו רצה למנוע "סיעה בתוך סיעה"
(צילום: מוטי קמחי)
בליכוד הסבירו כי ראש התנועה בנימין נתניהו רצה למנוע מצב שבו מוקמת "סיעה בתוך סיעה" על ידי ח"כים חזקים, ומעדיף את האפשרות של המתפקדים. ביום רביעי יקיים בית הדין של הליכוד דיון מורחב ולאחר מכן תינתן האפשרות לפנות בנושא לבית המשפט המחוזי. רשימת המועמדים הסופית אמורה הייתה להיסגר ביום רביעי, אולם בשל האירועים האחרונים לא ברור אם תיסגר. אם המאבקים המשפטיים יימשכו גם תאריך הפריימריז – 3 באוגוסט – יעמוד בסימן שאלה.

יש עתיד

ליו"ר יש עתיד, ראש הממשלה יאיר לפיד, יש מה שנראה כמו צרות של עשירים. ביחס ל-17 המנדטים שיש לסיעתו בכנסת היוצאת, יש עתיד זוכה בסקרים ליותר מנדטים – ועל לפיד יהיה להציג ברשימה מועמדים חדשים, אטרקטיביים ומפתיעים כדי לצבור תאוצה לקראת הבחירות.
14 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לפיד. המטרה: למנוע מגנץ לדרוש את ראשות הממשלה
(צילום: רויטרס)
המטרה של לפיד בבחירות הללו היא להיות המפלגה הגדולה ביותר בגוש המרכז-שמאל. גורמים במחנה השינוי טוענים כי לפיד לא יחוס הפעם על מפלגות הלוויין בגוש, כמו מפלגת העבודה ומרצ, וינסה לשאוב מהן מנדטים בכל מחיר. לפיד רוצה שיש עתיד תהיה המפלגה הגדולה ביותר בפער גדול מכחול לבן-תקווה חדשה כדי למנוע דרישה של בני גנץ לכהן כראש הממשלה אם נתניהו לא יצליח להביא 61 מנדטים.
רשימת יש עתיד צפויה להיות זהה פחות או יותר לרשימה הנוכחית והיא תיקבע על-ידי לפיד עצמו. ה"אס" מבחינת לפיד יהיה הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שאם יצטרף ללפיד יהיה הדמות הביטחונית הבכירה ביותר ברשימה. אם יצטרף, צפוי איזנקוט להיות מספר 2 ברשימה.

ש"ס

מטרת העל של ש"ס בבחירות 2022 היא להחזיר הביתה את 36,834 הקולות שהלכו לאיבוד בין 2020 ל-2021, ואולי אף יותר מכך. עם קצב גידול מהיר יחסית של הבייס, ציבור חרדי, דתי ומסורתי, אין מבחינתה סיבה שלא לשבור שיא חדש במספר המצביעים ואולי אף להגיע לעשרה מנדטים.
14 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
דרעי עם נתניהו במליאה, ארכיון. יוקר המחיה נפל על ש"ס כפרי בשל
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ואכן, בימים האחרונים עסוק יו"ר ש"ס אריה דרעי בבניית הכוח הארגוני בשטח, וכבר כינס את נציגי התנועה בכנסת וברשויות המקומיות לישיבה בנושא. כל ח"כ הופקד על אזור אחר בארץ וקיבל משימה להיות בקשר הדוק עם הנציגים המקומיים ופעילי השטח על מנת להגיע פיזית לכל אדם שהצביע בעבר למפלגה ונמנע מכך בבחירות שעברו.
גל עליות המחירים נפל כפרי בשל לידי דרעי, ואנשי הקמפיין כבר מפגינים נוכחות ברשתות החברתיות בסדרה של סרטונים ומודעות בנושא. המסר המרכזי: יוקר המחייה כבר לא פוגע רק בחלשים אלא גם במעמד הביניים ולמעשה ברוב אזרחי ישראל.

כחול לבן-תקווה חדשה

במפלגה המאוחדת של בני גנץ וגדעון סער מרוצים מאוד ורואים בחיבור מכפיל כוח. הדבר המרכזי שעליו עובדות המפלגות בימים אלה הוא הלחמה טבעית של שתי המפלגות, שעד כה נשאו DNA שונה לחלוטין. צוות של המפלגה עוסק בגיבוש הקווים המשותפים לקראת הצגתם לציבור בקרוב תחת הכותרת: מפלגת מרכז ממלכתית.
14 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער
בני גנץ וגדעון סער
סער וגנץ. הדגש: ממלכתיות
(צילום: אלעד מלכה)
14 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט בכנס INSS
גדי איזנקוט בכנס INSS
מחוזר. איזנקוט
(צילום: יריב כץ)
בכחול לבן ערכו בתקופה האחרונה סקרים פנימיים שמהם עלה שהציבור הישראלי מעוניין יותר מכל באיחוד הקרעים בעם ובחזרה לממלכתיות ולכן נותנים דגש לקו הזה בפעילות המפלגה ובמסרים שיוצאים ממנה.
המרוץ אחר צירופים נמשך ביתר שאת במפלגה, מתוך הבנה שאפקט החיבור והצירוף יוצר בציבור ציפייה. הדמות המחוזרת ביותר כרגע היא הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט. יו"ר תקווה חדשה גדעון סער נפגש איתו ביום חמישי שעבר כדי לשכנעו, ובמפלגה מאמינים שהסיכויים לצרפו עדיין גבוהים. צירוף אפשרי נוסף שעומד על הפרק הוא של סגן השר מתן כהנא שמנהל שיחות עם בכירי המפלגה ועדיין שוקל את דרכו.

העבודה

מפלגת העבודה נמצאת בצומת דרכים ובין שתי מערכות בחירות פנימיות: היום יתקיימו הבחירות לראשות המפלגה, וב-9 באוגוסט יתקיימו פריימריז לרשימה לכנסת. אם היו"ר המכהנת מרב מיכאלי תנצח כצפוי את הבחירות היום, שבהם היא מתמודדת מול ערן חרמוני, היא תעשה היסטוריה ותהיה יושבת הראש הראשונה שנבחרה פעמיים ברציפות בפריימריז.
14 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
נגד איחוד עם מרצ. מיכאלי
(צילום: עמית שאבי )
מיכאלי מובילה את הקו המתנגד לאיחוד עם מרצ והיא טוענת כי אם תנצח לא תתפשר ותוביל את העבודה לבדה בבחירות. היא לא צפויה להתערב באופן פומבי בבחירת הרשימה לכנסת, אולם היא מעריכה כי כל הח"כים המכהנים ייבחרו גם הפעם במקום ריאלי ברשימה. למרות הירידה בסקרים, מיכאלי אופטימית ומזכירה כי לפני כשנה וחצי נבחרה לראשות המפלגה כאשר העבודה לא עברה את אחוז החסימה בסקרים והייתה בשפל של כל הזמנים.

ישראל ביתנו

אף שהמפלגה מאבדת מעט מכוחה בסקרים האחרונים, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מעריך כי קמפיין מוצלח יוכל להביא אותו לשמונה מנדטים. ליברמן צפוי להמשיך את הקמפיין האנטי-חרדי שלו ולהתחייב כי לא יצטרף לממשלה שבה שותפים חרדים וגם לא להיות חלק מממשלה יחד עם יו"ר הליכוד נתניהו.
14 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
רק אבידר עזב. ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם הרשימה של ליברמן צפויה להישאר עם אותו הרכב מועמדים, למעט הח"כ הסורר אלי אבידר. ליברמן כבר הבהיר כי אבידר לא יהיה חלק מרשימת ישראל ביתנו לכנסת. בישראל ביתנו אין פריימריז ורשימת המועמדים לכנסת נקבעת על-ידי ועדה מסדרת שממנה יו"ר המפלגה ליברמן.

יהדות התורה

כמו ש"ס, גם יהדות התורה שמה לעצמה למטרה להחזיר יותר מ-26 אלף קולות שהלכו לאיבוד בבחירות 2021. אבל המפלגה תצטרך גם לפקח על סכר אחר שמאיים להיפרץ – נטישת מצביעים מאוכזבים אל מפלגת הציונות הדתית, שקורצת לצעירי המגזר החרדי יותר מאשר משה גפני וחבריו הוותיקים.
14 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, משה גפני
יצחק גולדקנופף, משה גפני
גולדקנופף וגפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יהדות התורה, שבדרך כלל משיקה את קמפיין הבחירות שלה מאוחר יחסית, שבועות ספורים בלבד לפני יום הבוחר בידיעה שהבייס מצביע לה אוטומטית בהוראת הרבנים, שוקלת להקדים את הקמפיין וכבר ערכה בדיקות ראשוניות מול אנשי מקצוע.
המפלגה החרדית מתמודדת גם עם מתיחות פנימית לא רגילה ויחסים עכורים בין שני הזרמים המיוצגים בה, בעיקר סביב השאלה מי יוביל את הרשימה המשותפת והאם ח"כ גפני הליטאי יכבד את הסכם הרוטציה ויפנה את המקום ליצחק גולדקנופף, הנציג החסידי הבכיר ומחליפו של יעקב ליצמן. במצב הקיים, עד שתתקבל ההחלטה, מתקשים הצדדים לשתף פעולה באופן שיאפשר את פתיחת קמפיין הבחירות.

הציונות הדתית

למרות הצהרותיו של ח"כ איתמר בן גביר לפיהן יש לבנות רשימה משותפת עם הציונות הדתית והאיומים לפיהם ירוץ לבד, ההערכות הן שבסופו של דבר שתי הסיעות יחברו לכדי רשימה אחת וירוצו יחד. בן גביר, שמתבשם מהסקרים, מתעקש על חיבור הרשימה כבר עכשיו וטוען בצדק שהוא פונה לקהלים שונים. עיקר השאלה בחיבור נוגע לכמה מקומות ריאליים יקבל בן גביר.
14 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
ההערכות: ישתפו פעולה גם בכנסת הבאה
(צילום: עמית שאבי )
בציונות הדתית עמלים כרגע על קיום פריימריז גם לראשות המפלגה וגם לרשימה. בגזרת היו"ר לא צפויות הפתעות ובצלאל סמוטריץ' צפוי להישאר בהובלה. בגזרת הרשימה, מנגד, צפוי עניין רב: אתמול הודיע ארנון סגל, אחיו של עמית סגל ובנו של חגי סגל, כי בכוונתו להתמודד על מקום ברשימת המפלגה. "יש לנו חלום גדול. להשיב את הר הבית לתפארתו, לחזור לגוש קטיף, להחזיר את המדינה היקרה הזו לתיקונה", הוא אמר אתמול.
מלבד סגל יש כמה מתמודדים חדשים נוספים כמו משה סלומון, הרב יצחק זאגא וגם מועמד ישן-חדש - ח"כ לשעבר מוטי יוגב, שטרם הודיע אם יתמודד או לא. הפריימריז צפויים להיערך ב-23 באוגוסט.

מרצ

מרצ היא המפלגה שנמצאת במשבר הפוליטי הקשה ביותר בקרב מפלגות המרכז-שמאל. היו"ר ניצן הורוביץ הודיע כי לא יתמודד על ראשות המפלגה, השרים עיסאווי פריג' ותמר זנדברג פרשו והיו"ר לשעבר זהבה גלאון צפויה להצטרף למרוץ על ראשות המפלגה מול ח"כ יאיר גולן. המשבר הוא על רקע הסקרים האחרונים המראים כי מרצ נאבקת על אחוז החסימה – פעם מלמעלה ופעם מלמטה.
השר פריג': "גלאון מצטרפת למרוץ, אין לה ברירה. היא שם"
(צילום: אבי חי, סטס קופולו)

14 צפייה בגלריה
זהבה גלאון
זהבה גלאון
חוזרת? גלאון
(צילום: יואב דודקביץ)
היו"ר הורוביץ הודה לאחר פרישתו כי אחת הסיבות למשבר היא ההחלטה שלו לשריין במקום גבוה ברשימה את ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי, שמרדה במרצ ובקואליציה והייתה אחת הסיבות לנפילת הקואליציה. ועדת הבחירות של מרצ החליטה כי הבחירות לראשות המפלגה ולרשימה יתקיימו ב-23 באוגוסט וכי כל מי שרוצה להשתתף בבחירות חייב להתפקד למפלגה עד 31 ביולי.

ימינה

יו"ר ימינה איילת שקד, שקיבלה את הובלת המפלגה מנפתלי בנט, עסוקה בימים האחרונים בעיקר בניסיון לייצב את מה שנותר מהפלטפורמה הפוליטית הזו. שקד מנסה לצרף דמויות בעלות השפעה ולמנוע מצב שבו ימינה לא תעבור את אחוז החסימה בסקרים, מה שעלול להשפיע גם על המציאות.
14 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לא תפסול את נתניהו. שקד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בימים האחרונים עורכת שקד פגישות והתייעצויות רבות ומנסה לשפר את המצב בסקרים. פגישות התקיימו לאחרונה עם יועז הנדל וצביקה האוזר כדי לבחון חיבור אפשרי. עדיין לא ברור לגמרי לאן פניה של שקד אולם כן מובן שאין בכוונתה לפסול את נתניהו ואם תתמודד עד הסוף תבליט גם היא קמפיין ממלכתי שמבקש להשתחרר מפסילות אישיות.

הרשימה המשותפת

הרשימה שמורכבת משלוש מפלגנות שונות עדיין לא פתחה את קמפיין הבחירות שלה באופן רשמי. לא צפויים שינויים דרסטיים ברשימה. חד"ש, שבראשה עומד איימן עודה, צפויה לקיים פריימריז ב-13 באוגוסט. כפי שמסתמן כעת, עודה ימשיך להוביל את חד"ש ואת הרשימה המשותפת. על המקום השני צפוי קרב בין ראש מועצת כפר יאסיף שאדי שווירי לבין ח"כ עאידה תומא-סלימאן.
14 צפייה בגלריה
איימן עודה, אחמד טיבי וסאמי אבו שחאדה
איימן עודה, אחמד טיבי וסאמי אבו שחאדה
אבו-שחאדה, טיבי ועודה. לא צפויים שינויים מהותיים
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בתע"ל של אחמד טיבי לא צפויים שינויים, ובבל"ד שבראשה עומד ח"כ סאמי אבו שחאדה צפויים להתקיים פריימריז אולם לפי ההערכות הוא ימשיך לכהן כיו"ר.

רע"מ

אף שטרם התקיימו פריימריז, רע"מ כבר התחילה בקמפיין של שלטים ביישובי החברה הערבית שבמרכזו עומד יו"ר המפלגה ח"כ מנסור עבאס. עבאס עדיין מסתמן כמנהיג החזק ביותר במפלגה, והוא נחשב גם למקורבו של יו"ר התנועה האיסלאמית שייח ספוואת פריג' - שלו השפעה מרכזית על חברי התנועה.
14 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
במרכז הקמפיין. עבאס
(צילום: שאכר מואסי)
רע"מ שואפת להיות פופולרית בחברה הערבית כולה, ולכן היו"ר עבאס כבר הכריז על כוונתו לשלב מועמד דרוזי ונוצרי ברשימה. המטרה תהיה גם לגייס מועמד שיחליף את מאזן גנאים במשבצת של המועמד שאינו בן התנועה האיסלאמית.
פורסם לראשונה: 23:09, 17.07.22