אף שהגיעו להסכמות וחתמו על הסכם קיבוצי, שוב מגיעים יחסי העבודה במשרד החוץ לנקודת רתיחה והעובדים מאיימים בצעדים ארגוניים. כזכור, בדצמבר האחרון חתם שר החוץ הקודם אלי כהן עם שר האוצר על הסכם קיבוצי (הסכם עקרונות), שלפיו יוקצו כ-55 מיליון שקל לעובדי משרד החוץ כדי לסיים את מצב סכסוך העבודה המתמשך במשרד החוץ ולאפשר המשך תפקוד תקין של המשרד.
עם כניסתו לתפקיד שר החוץ לפני חצי שנה, ישראל כ"ץ הדגיש את החשיבות שהוא רואה בביצוע ההסכם והתחייב לפעול כדי שההסכם ימומש. העובדים טוענים כי בחודשים הראשונים לכהונת כ"ץ אכן הייתה התקדמות במו"מ, אך מאז המו"מ נתקע ואין כל התקדמות.
2 צפייה בגלריה
שגרירות ישראל ב וושינגטון ארה"ב ארכיון
שגרירות ישראל ב וושינגטון ארה"ב ארכיון
שגרירות ישראל בוושינגטון. מאיימים בשיבושים
(צילום: DCStockPhotography / shutterstock)
בהודעה שהפיץ הוועד לכל עובדי משרד החוץ בעולם נכתב: "לאור נסיבות אלו וגרירת הרגליים הנמשכת מצד המדינה, אנו מתייעצים עם ההסתדרות וגורמים נוספים בדבר דרכי הפעולה. ייתכן ולא יהיה מנוס מצעדים ארגוניים. לא ייתכן כי דווקא בעת מלחמה, שבה עובדי משרד החוץ נדרשים לעבודה בלתי פוסקת, בעומסי עבודה מטורפים ותוך סיכון פיזי יומיומי של השליחים שלנו ובני משפחותיהם, נמשכת ההתעלמות מהסיכומים הכלכליים שהושגו לפני חצי שנה. כפי שעשינו בעבר, נעשה כל מה שצריך כדי להשיג את היעדים של עובדי משרד החוץ. אנו מבקשים לעשות זאת בהידברות, אך המשך משיכת הזמן תיענה כנדרש".
כדי לבצע את הסכם העקרונות שהושג בדצמבר נדרשת הסכמה של משרד האוצר ונציבות שירות המדינה. בוועד מעריכים שנציבות שירות המדינה מסכלת את ההסכם, ועל כן בוחנים אפשרות להפסיק את פעילות הנציגויות בחו"ל, למרות המלחמה. "אם הממשלה לא מתעניינת בשירות החוץ ובמצבה של ישראל בעולם, מה מצפים מאיתנו?", אומרים בוועד.
עובדים במשרד החוץ טוענים שהאחריות למשבר היא על ראש הממשלה, שנציבות שירות המדינה היא תחתיו. לטענתם, הנציב לא מעורב וההסכם תקוע על אף שהוקצה כסף לטובת הנושא.
2 צפייה בגלריה
הפגישה בהסתדרות בסיומה הגיעו הצדדים להבנות
הפגישה בהסתדרות בסיומה הגיעו הצדדים להבנות
הפגישה בהסתדרות שבסיומה הגיעו הצדדים להבנות בדצמבר 2023
בקבוצות הוואטסאפ של העובדים יש כעס רב על גרירת הרגליים, וגם האשמות כלפי ההנהלה והוועד. ישנן טענות שההסכם שעליו חתם כהן היה עמום, ולכן עכשיו הנציבות מתנערת ממנו. מנגד נשמעות דווקא מחמאות למשרד האוצר על כך שהוא מכבד את ההסכם.
מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "נציבות שירות המדינה היא זו שיזמה את ההסכם, והייתה מעוניינת לחתום על ההסכם כבר ב-12/2023. הנציבות מצירה על כך שיו"ר הוועד לא מחמיץ אף הזדמנות להחמיץ. לצערנו הרב, הוא מונע מעובדי המשרד את השדרוגים הרבים הצפויים לעובדים רבים במשרד החוץ - הן בשכר והן בתקינה - שדרוגים להם העובדים זכאים בזכות ולא בחסד, בייחוד כשמדובר בעובדים שעובדים ימים כלילות למען אזרחי ישראל ברחבי העולם כולו".