חשיפת שב"כ אתמול (יום חמישי) אודות מעלליו של תושב אשקלון מוטי ממן, שגויס על-ידי איראן בניסיון לפגוע בבכירים ישראלים, מהווה נדבך נוסף ברצף הבלתי פוסק של ניסיונות איראן וחיזבאללה לגייס סוכנים לביצוע פעולות טרור בלב ישראל. למעשה, מדובר בניסיון השמיני של האיראנים וגורמי טרור שחשף שב"כ מאז תחילת המלחמה. לפי גורמי ביטחון, ישנו קשר כמעט ישיר בין העולם הפלילי לעולם הפחע"י (טרור), שאותו מנצלת טהרן, כשהפיתוי העיקרי הוא בעיקר בכסף מהברחות וממכירת אמצעי לחימה מסוגים שונים.
הגורם ה"אחראי" בחיזבאללה על תחום הפיגועים בשטח ישראל הוא יחידה 133, שהוקמה במקום יחידה 1800 שפעלה בארגון הטרור. התפקיד של יחידה 1800, שמפקדה המיתולוגי היה חאג' חליל חרב, התמקד בגיוס פלסטינים, הקמת תשתיות טרור והוצאה לפועל של פיגועים בשטח ישראל. אחרי פירוקה, הוקמה יחידה 133 על אותו הרעיון, עם סמכויות נרחבות יותר. היחידה החדשה שונה מקודמתה בכך שהיא פועלת גם לגיוס ברוב מדינות העולם, בעיקר במזרח ומערב אירופה.
האזינו: כך הזמין המפעיל האיראני צילום בית בעבור 100 דולר
(צילום: תקשורת שב"כ)

5 צפייה בגלריה
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
אמל"ח איראני שיועד ליו"ש והברחתו סוכלה
(צילום: תקשורת שב"כ)
לפי דיווחים ערביים, בראש יחידה 133 עומד מוחמד עטאיא, בכיר לשעבר ביחידה 1800. ייעודה של היחידה הוא כאמור לבצע פעולות טרור בישראל, אך גם במצרים וירדן. במסגרת פעילותה, היא נעזרת בסוחרי סמים לבנונים עם קשרים בישראל, ומנסה באמצעותם להעביר גם חומרי נפץ. משפחות הפשע בדרום לבנון קרובות לחיזבאללה, ומסייעות לארגון לפי הצורך.
מדובר ביחידה ששמה דגש על שימוש באנשים, לא רק שיעים, המגויסים בתהליך גיוס יחסית מהיר. אחרי הגיוס, הפעילים עוברים הכשרה, צבאית וביטחונית בנושאים שונים, כולל איסוף מידע, גיוס מקורות, הכנת סיפורי כיסוי ומעקב. התקשורת בין אנשי היחידה מתבצעת פעמים רבות במפגשים בסוריה ולבנון, אך גם באירופה, באסיה ובמקומות נוספים בעולם.
בישראל מעריכים כי היחידה עומדת מאחורי ניסיון הפיגוע האחרון של חיזבאללה נגד אישיות ביטחונית בכירה לשעבר; מאחורי ניסיון ההתנקשות בשר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון בספטמבר 2023, באמצעות ערבים-ישראלים שהטמינו מטען צד בפארק הירקון בתל אביב; ומאחורי הפיגוע באזור מגידו במרץ 2023.
5 צפייה בגלריה
צילומי מסך פלטפורמות פיקטיביות ששב"כ חשף
צילומי מסך פלטפורמות פיקטיביות ששב"כ חשף
פלטפורמות פיקטיביות ששב"כ חשף כי הופעלו ע"י גורמים איראנים
(צילום: תקשורת שב״כ)
5 צפייה בגלריה
צילומי מסך פלטפורמות פיקטיביות ששב"כ חשף
צילומי מסך פלטפורמות פיקטיביות ששב"כ חשף
(צילום: תקשורת שב״כ)
משלוח אמל"ח איראני שיועד ליו"ש וסוכל ע"י כוחות הביטחון
(צילום: דובר צה"ל )

לפי מרכז עלמא לחקר אתגרי הביטחון בצפון, כלל לא בטוח כי מוחמד עטאיא הוא מפקדה הנוכחי של היחידה, וקיימת אפשרות כי חאג' חליל חרב "נקרא לדגל", הצטרף ל-133 ואף מונה לעמוד בראשה. לפי המרכז, מטרת היחידה בשנים האחרונות היא לשקם ולחזק את תשתית הטרור של משתפי הפעולה וסייעני חיזבאללה בתוך שטח ישראל, בין היתר באמצעות שיקום תשתית הברחות הנשק והסמים בגבול עם ישראל בשיתוף פעולה עם משפחות הפשע בדרום לבנון. כאן נכנס לתמונה היתרון של חאג' חליל חרב - בזכות היכרותו עם המשפחות מימיו ביחידה הקודמת.
יחידה 1800 הוקמה בשנות ה-90. היא פורקה כתוצאה משינוי ארגוני במערך המבצעי של חיזבאללה בשנים שאחרי מלחמת לבנון השנייה, ובמקומה החלה כאמור לפעול יחידה 133 עם הסמכויות הרחבות יותר, שכוללות גם את טורקיה ואירופה. לפי מרכז עלמא, אחרי פירוק 1800 הקים חרב את יחידה 3800, האחראית על אימון וחניכת מיליציות שיעיות בעיראק ותימן. היחידה פועלת מטעם חיזבאללה בתימן ותומכת במיליציית החות'ים.

מטענים, מוקשי נ"ט וכספי טרור - האירועים שחשף שב"כ

ב-21 בדצמבר שירות הביטחון הכללי חשף כי סיכל מזימה איראנית לגיוס ישראלים לטרור. באמצעות פרופילים פיקטיביים, חלקם של נשים, הזמינו מפעילים איראנים צילומי בתים, ביקשו לברר פרטים על כתובות - ותכננו פיגוע במסווה של מעשה פלילי.
5 צפייה בגלריה
גלגל האבל שהגיע למשפחת אלבג
גלגל האבל שהגיע למשפחת אלבג
הפתק שצורף לזר הפרחים שנשלח למשפחתה של לירי אלבג. החשד: האיראנים מאחורי המשלוח
5 צפייה בגלריה
דוגמא למודעה שהמגויסים הישראלים התבקשו לתלות ברחובות על ידי גורמים איראניים
דוגמא למודעה שהמגויסים הישראלים התבקשו לתלות ברחובות על ידי גורמים איראניים
מודעות שישראלים שגויסו ע"י האיראנים התבקשו לתלות
זירת פיצוץ מטען החבלה בפארק הירקון בתל אביב
(צילום: נדב אבס)

שלושה שבועות מאוחר יותר, שב"כ חשף כמה פלטפורמות ברשת שעל-פי החשד מופעלות על-ידי גורמי ביטחון איראנים, שנהגו להפעיל אזרחים לטובת משימות כמו שליחת זרי פרחים למשפחות חטופים, צילום בתים של אנשי מערכת הביטחון ועוד. זאת במטרה לזרוע כאוס ולעורר את המחלוקות בתוך הציבור הישראלי.
אלא שזה לא נעצר רק בסוכנים. כאמור, האיראנים מנסים גם באמצעות הברחת אמל"ח לערער את המצב הביטחוני בישראל בכלל וביהודה ושומרון בפרט. ב-25 במרץ השנה, שב"כ וצה"ל סיכלו הברחת אמצעי לחימה מתקדמים שמקורם באיראן, שיועדו לשטחי איו"ש, בהם מטענים ומוקשי נ"ט איראניים. גורמי הביטחון האיראנים האחראים לניסיון ההברחה הם אגף המבצעים המיוחדים של משמרות המהפכה, שבראשו עומד ג'ואד עפארי, מפקד כוח קודס בסוריה לשעבר. שבועיים לאחר מכן, התגלה חשד כי מאחורי משלוח זר הפרחים לבית משפחת החטופה לירי אלבג עומדים גורמים איראנים.
כמה חודשים לאחר מכן, ב-16 ביולי, שב"כ והמשטרה עצרו שלושה חרדים, אזרחים ישראלים, בחשד לביצוע פעילות ביטחונית בהנחיית גורמי המודיעין האיראנים. נגד אחד מהם הוגש כתב אישום. כשלושה שבועות לאחר מכן, בתחילת אוגוסט, שב"כ חשף פרופילים פיקטיביים שבהם משתמשים גורמי המודיעין האיראנים לטובת ניסיונות לגיוס ישראלים. לאחר מכן נעצר תושב רמת גן שנגדו הוגש כתב אישום בגין מגע עם סוכן איראני עבור ביצוע משימות בתשלום. בנוסף, כאמור, אתמול נחשף כי חיזבאללה תכנן לפגוע באמצעות מטען כלימגור איראני תקני בשר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון, בפארק הירקון בתל אביב בערב ראש השנה שעברה, ב-15 בספטמבר.
למעשה, מאז תחילת המלחמה וככל שהיא נמשכת, מזהים גורמי ביטחון מגמת החרפה במוטיבציה של איראן לקדם פיגועים, בדגש על התנקשות בכירים בעת האחרונה, והיא פועלת להנעת הטרור באמצעות זרועותיה השונות - אמל"ח, כספים, גיוס והפעלה, הסתה ברשתות וסייבר.
פורסם לראשונה: 23:05, 19.09.24