אחרי שצרורות ירי נורו אחר הצהריים (רביעי) לעבר גן נר, היישוב הגדול בגלבוע, מפלס החרדה עלה בקרב התושבים. "התחושה היא של תסכול, כעס ועצב", חלקם אמרו.
תושבי גן נר מספרים על הירי והתחושות
(צילום: ישראל מושקוביץ )

"אני שמיניסטית, ממש לפני סוף שנת הלימודים, ועברנו לגור בגן נר, המקום הכי יפה וירוק ומוקף בטבע - ומצאנו את עצמנו תחת ירי בלתי פוסק", תיארה מעיין כהן בת ה-18, תלמידת י"ב בתיכון הרב-תחומי "עמל עמק חרוד". אביה טל כהן, חבר בכיתת הכוננות של גן נר, מוצא את עצמו בחודשים האחרונים מגויס לכיתת הכוננות של היישוב בהתנדבות, עובר בין השכונות שהותקפו.
אחרי הירי צה"ל פתח בסריקות באזור, ולפחות קליע אחד נמצא בתחומי היישוב. בהודעה שנמסרה לתושבים נאמר כי הירי בוצע מאזור קו התפר, סמוך לכפר ג'למה. "אין להגיע לגדר הדרומית בשום אופן", נאמר לתושבים.
הירי לגן נר

6 צפייה בגלריה
קליעים בגן נר
קליעים בגן נר
קליע שנמצא בגן נר
אף אחד בגן נר, היישוב הקהילתי היוקרתי הגדול בגלבוע, לא מאמין איך היישוב שמוקף ביער ירוק וממוקם בשטח ישראל, מצא את עצמו מותקף מכיוון ג'נין. ליד בתי היישוב ממקומות חממות פלסטיניות, וטל כהן אמר כי "משם הם יורים עלינו. הם יורים ביום ובורחים משם, לא סופרים אותנו ממטר. המרחק הוא 400 מטר בלבד, והם יורים עלינו עם רובי M-16 בלי שום מאמץ".
מאות משפחות בנו את בתיהן בגן נר, חלקן יוצאות קיבוצי ומושבי הגלבוע הוותיקים, שבחרו לגור ביישוב קהילתי חדש. אנדריי לוט, שגר עם בת הזוג שלו ברחוב הסביון, סיפר: "בחצר שלי יש מחסן שבתוכו מייבש כביסה. בשבת היה ירי והקליע פגע במייבש. אם בת הזוג שלי הייתה כאן היא הייתה עלולה להיפגע".
ראש המועצה האזורית הגלבוע, דני עטר, זועם על ההחלטה לשחרר מאות אנשי מילואים שאבטחו את היישובים מאז 7 באוקטובר. "תדירות וקצב הירי לעברנו מצביעים על הכוונות של ארגוני המחבלים. הם בודקים אותנו ובוחנים את התגובות שלנו. רק בנס האירועים האלה הסתיימו ללא נפגעים", הוא אמר.
6 צפייה בגלריה
אנדריי לוט, תושב גן נר שביתו נורה
אנדריי לוט, תושב גן נר שביתו נורה
המייבש של אנדריי שנפגע
6 צפייה בגלריה
דני עטר
דני עטר
"המחבלים בודקים אותנו ובוחנים את התגובות שלנו". ראש מועצת גלבוע, דני עטר
(צילום: אלעד גרשגורן)
הבוקר היה ירי גם לבת חפר, שבוצע מצידו המזרחי של קו התפר, סמוך לטול כרם - ואחר הצהריים כבר תועדו מסוקים באוויר. בסרטון שפרסם חמאס נראים המחבלים, עם סרט חמאס על הראש, נוסעים לכיוון קו התפר. הם נראו יוצאים מרכבם עם נשקים, מתקרבים לגדר, ופותחים באש.

"תמיד היה מפחיד, ומאז 7 באוקטובר זה גם מוחשי״

תושבי השרון שקרובים לקו התפר מודאגים כאמור וחוששים מהקרבה ליישובים הפלסטיניים, אך לא רק הם צריכים לחשוש, אלא גם הנוסעים בכביש 6 צריכים להיות מודאגים - בעיקר בקטע הכביש העובר סמוך לטול כרם. "מספיק מחבל אחד עם מאג על גג בבית כדי שיהיה טבח על הכביש", אמר תושב מושב ניצני עוז שנמצא מערבית לכביש 6.
כל מי שנוסע בכביש 6 לכיוון צפון או דרום לא יכול להתעלם מקטע הכביש העובר סמוך למחלף ניצני עוז, ומהבתים של טול כרם שנמצאים מזרחית לכביש וצופים עליו. רק כ-200 מטרים מפרידים בין הכביש לבתי טול כרם.
כביש 6 ליד קלקיליה וטול כרם
(צילום: יאיר שגיא )

6 צפייה בגלריה
כביש 6 מחלף חורשים ישובים באזור השרון חשופים לירי מקלקיליה וטול כרם
כביש 6 מחלף חורשים ישובים באזור השרון חשופים לירי מקלקיליה וטול כרם
"מספיק מחבל אחד עם מאג על גג בבית כדי שיהיה טבח על הכביש"
(צילום: יאיר שגיא )
6 צפייה בגלריה
כביש 6 מחלף חורשים ישובים באזור השרון חשופים לירי מקלקיליה וטול כרם
כביש 6 מחלף חורשים ישובים באזור השרון חשופים לירי מקלקיליה וטול כרם
(צילום: יאיר שגיא )
"יש חומה, אבל לא היא תמנע ממחבלים נחושים לחצות אותה ולהגיע לכביש 6, לחצות את השדות ולהגיע לבתי המושב ולבצע טבח", סיפר אותו תושב. "אם הם לא רוצים לחצות את החומה, מספיק שהם יעמדו בחלונות הבניינים או הגגות ויפתחו בירי מסיבי עם כלי ירייה כמו מאג, ויפגעו באוטובוסים או רכבים עמוסים בנוסעים. מה שיקרה זה טבח המוני של אזרחי ישראל. תמיד היה מפחיד, היום אחרי 7 באוקטובר זה יותר מפחיד ואפילו מוחשי יותר".
קטע נוסף בכביש 6 עובר ליד החומה שמפרידה את ישראל עם קלקיליה, סמוך לכפר סבא. החומה שם יותר גבוהה מאשר החומה בבת חפר או באזור טול כרם. לפני כמה שנים היו מקרים שאבנים ייודו מעל החומה ופגעו ברכבים שנסעו בכביש 6. קטע חדש של כביש 444 שנפתח לאחרונה מזרחית לכביש 6 צמוד יותר לחומה של קלקיליה, ורכבים שייסעו בו במקרה של יידויי אבנים עלולים להיפגע.