מסמנים את האשם: יותר ויותר חברי כנסת בליכוד המזוהים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו מגבירים בימים האחרונים את הקריאות נגד שר הביטחון יואב גלנט וקוראים לפטרו. התזמון שבו הדברים נאמרים, מעלה שאלה אם מדובר במהלך יזום שהוא חלק מכוונה רחבה יותר של נתניהו, הבוחן אפשרות להזיז את גלנט מתפקידו לאור חילוקי הדעות והקו העצמאי שנוקט שר הביטחון.
גלנט קורא להקים ועדת חקירה שתבדוק אותו ואת נתניהו, אתמול
(צילום: דובר צה"ל)

1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט, אבי דיכטר
בנימין נתניהו, יואב גלנט, אבי דיכטר
נתניהו, גלנט ודיכטר
(צילום: אלכס קולומויסקי, שאול גולן, אבי מועלם)
בימים האחרונים נשמעים גם שרים וגם חברי כנסת מבקרים בחריפות את הקו של שר הביטחון, שקרא רק אתמול, בצל התחקיר על הקרב בבארי, להקים ועדת חקירה שתבדוק גם אותו ואת ראש הממשלה - וזכה לתשואות מהקהל בבה"ד 1.
בליכוד ישנם גורמים המעריכים כי הקריאות המתרבות נגד גלנט כעת לא מגיעות בחלל ריק, והן חלק מניסיונות של אנשי לשכת נתניהו לבדוק אפשרות להזיז את גלנט מתפקידו. בלשכת רה"מ מכחישים את הדיווחים, אולם יש הטוענים כי נתניהו שקל למנות דמות אחרת, שר החקלאות אבי דיכטר, לדוגמה, לתפקיד.
השבוע, בריאיון לפודקאסט הפוליטי "120 ואחת" התראיין שר התקשורת שלמה קרעי ותקף את גלנט בחריפות. הוא אמר כי גלנט צריך ללכת הביתה וכינה אותו "שר ביטחון כושל". קרעי טען כי גלנט לא התעלה לגודל השעה ולא יישר קו עם רוח הלחימה של החיילים האמיצים בשטח, אולם פטר את נתניהו מאחריות ואמר כי הוא סומך עליו שינהל את זה בדרך שלו.
120 ואחת
השר קרעי במתקפה חזיתית על גלנט: "צריך ללכת הביתה. כושל"
46:13
היום הצטרף חבר כנסת נוסף לקריאות הללו, אביחי בוארון, שהשמיע גם הוא ביקורת. "שר הביטחון הוא האיש היחיד שיש לו הסמכות החוקית לאשר או לשלול מינויים בצה"ל", כתב בוארון. "אם יואב גלנט, שר הביטחון, לא פועל מיידית לעקירת הקיבעון המחשבתי מצה"ל ומהפיקוד הבכיר במטכ"ל, אם הוא לא עושה הכול או לא מסוגל לאתחל את הצבא ולרענן אותו מהמסד עד הטפחות ועד בכלל, עליו להסיק מסקנות אישיות ולסיים את תפקידו. אם הוא לא עושה זאת בעצמו - חובת הממשלה והעומד בראשה למצוא לו מחליף".
בעבר קרא גם שר התפוצות עמיחי שיקלי למצוא לגלנט מחליף, וחברי כנסת חדשים יותר, דוגמת ניסים ואטורי ואושר שקלים, קראו לפטרו אחרי חוק הגיוס. בהצבעה על דין הרציפות שבה הצביע גלנט נגד עמדת הקואליציה, נשמע גם ראש הסגל של נתניהו צחי ברוורמן אומר על גלנט: "חצוף, צריך לפטר אותו".
בתוך כך, על רקע אי-ההסכמות סביב חוק גיוס החרדים לצה"ל, יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין התייחס לסוגיה במרומז, כשפרסם ציוץ על עלייתו לארץ. "היום לפני 37 שנים עליתי לישראל, לאחר שמונה שנים כמסורב עלייה ומתוכן שלוש שנים כאסיר ציון במחנות כפייה בגולאג הסובייטי, לשם נשלחתי לשם על פעילותי הציונית והיהודית. ניסו לשבור את גופי ואת רוחי בעשרות דרכים, אך מעולם לא נשברתי ומעולם לא ויתרתי", כתב.
"אני הולך בדרך שלי כבר עשרות שנים. אם מישהו חושב שיצליח להסיט אותי ממנה - טעות בידיו. רבים ניסו, אך אף אחד לא הצליח. לא צעקות, לא איומים ולא שיקולים זרים. צו מצפוני וטובת המדינה היו ויהיו השיקולים היחידים עבורי".