אחרי הסנקציות האמריקניות, הבריטיות והצרפתיות: ניו זילנד הודיעה הלילה (בין רביעי לחמישי) על איסור כניסה של מתנחלים ישראלים "קיצונים", שלדבריה "ביצעו התקפות אלימות נגד פלסטינים בגדה המערבית". בהצהרה משותפת של ראש ממשלת ניו זילנד כריסטופר לקסון ושר החוץ וינסטון פיטרס, השניים לא ציינו את שמות המתנחלים שעליהם הוטלו הסנקציות.
2 צפייה בגלריה
נוער הגבעות
נוער הגבעות
נערי גבעות. ארכיון
(צילום: AFP)
לקסון ציין כי הוא "מודאג מאוד מהעלייה המשמעותית באלימות הקיצונית שבוצעה על ידי מתנחלים ישראלים" נגד פלסטינים בחודשים האחרונים. "זה מערער במיוחד את המצב, שגם כך כבר נמצא במשבר גדול", אמר.
לקסון הוסיף כי מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר "הייתה אכזרית, וגינינו אותה באופן חד משמעי". עם זאת, אמר, "ניו זילנד מבקשת להבהיר כי פעולות הטרור של חמאס אינן משקפות את העם הפלסטיני ברצועת עזה וברחבי העולם".
לאחר מכן, השניים הכריזו על הגדרת חמאס כישות טרור. פיטרס ציין כי ולינגטון הגדירה את הזרוע הצבאית של חמאס כישות טרור מאז 2010, "אבל לאחר מתקפת 7 באוקטובר כבר אי-אפשר להבחין בין הזרוע הצבאית והמדינית של חמאס. הארגון בכללותו נושא באחריות למתקפות הטרור האיומות הללו".
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ניו זילנד כריסטופר לקסון
ראש ממשלת ניו זילנד כריסטופר לקסון
"מודאג מאוד מהעלייה המשמעותית באלימות הקיצונית של מתנחלים נגד פלסטינים". לקסון
(צילום: Hagen Hopkins/Getty Images)
לקסון ופיטרס הודיעו על סנקציות שיושתו על ארגון הטרור, בהן הקפאת נכסי חמאס בניו זילנד ואיסור "לספק לו תמיכה או סיוע חומרי".
לצד זאת, הם הסבירו כי הצעד "לא ימנע מוולינגטון להעניק סיוע הומניטרי ופיתוח עתידי עבור תושבי רצועת עזה, וכן לספק תמיכה קונסולרית לאזרחי ניו זילנד או לתושבי קבע באזור הסכסוך".
ניו זילנד עקבית בעמדתה לאורך השנים כי ההתנחלויות בשטחי יהודה ושומרון מהוות הפרה של החוק הבינלאומי. הממשלה הבהירה כי היא "תמשיך לתמוך במדינה פלסטינית עתידית כחלק מפתרון שתי המדינות, תוך דחיפה להפסקת הסכסוך הנוכחי ולהתחלה מחודשת ומיידית של תהליך השלום במזרח התיכון.
כאמור, הודעתה של ניו זילנד מגיעה לאחר הודעות דומות של צרפת, בריטניה וארה"ב. בתחילת החודש הודיע הממשל האמריקני על הוצאת צו נגד מתנחלים שתקפו פלסטינים ביהודה ושומרון. מהממשל נמסר כי הצעד הוחל על "ארבעה אנשים המעורבים במעשים המאיימים על היציבות, השלום והביטחון באזור" - דוד חי חסדאי, עינן טנג'יל, שלום זיכרמן וינון לוי - פעילי גבעות מוכרים.