בג"ץ קבע אמש (שני) כי הממשלה פעלה בהתאם לחוק כשמינתה את ד"ר אודליה מינס לממלאת מקום יו"ר הרשות השנייה, ובכך דחה את עתירת התנועה לאיכות השלטון - והכשיר את החלטת שר התקשורת שלמה קרעי למנותה. בית המשפט דחה את חוות הדעת של היועמ"שית גלי בהרב-מיארה שקבעה כי המינוי אינו חוקי - וכתב כי היא "אינה מתיישבת ומעוררת קושי, לשון המעטה".
2 צפייה בגלריה
בהרב-מיארה וקרעי
בהרב-מיארה וקרעי
בהרב-מיארה וקרעי
(צילום: מוטי קמחי, דני שם טוב דוברות הכנסת)
השופטים קבעו בפסק הדין כי תנאי הכשירות בחוק הרשות אינם תקפים למינוי ממלא מקום ליו"ר הרשות, מינוי זמני מבין חברי המועצה המכהנים שנועד לאפשר לרשות את המשך תפקודה ולהימנע משיתוקה. השופטים כתבו כי טעתה היועמ"שית כשביקשה לפסול את המינוי בשל טענה לאי-עמידתה של ד"ר מינס בתנאי הכשירות.
השופט נעם סולברג, שכתב את חוות הדעת הראשית בפסק הדין, קבע כי "עמדתן הפרשנית של העותרת (התנועה לאיכות השלטון - נ"ב) והיועצת המשפטית לממשלה, אשר משליכות את כל יהבן על הצורך בעמידה בתנאי הכשירות - אינה מתיישבת עם איזון זה שבחוק; לא ניתן בגדרה כל משקל לפגיעה באינטרס הציבורי שעלולה להיגרם כתוצאה משיתוק פעולת המועצה".
השופטת גילה כנפי-שטייניץ הצטרפה לדעתו של השופט סולברג, אולם הזהירה כי "התעורר החשש שהועלה בעמדת היועצת המשפטית לממשלה ליצירת מסלול עוקף למסלול המינוי הרגיל, ולמינוי מועמדים שאינם בעלי כישורים מתאימים לתפקיד ב'ערוץ' מילוי המקום". השופט חאלד כבוב נותר בדעת מיעוט וקבע כי הליך המינוי התבצע בממשלה באופן פסול.
2 צפייה בגלריה
דיון בעליון: אומ"ץ נגד מתניהו אנגלמן בעניין מלחמת חרבות ברזל
דיון בעליון: אומ"ץ נגד מתניהו אנגלמן בעניין מלחמת חרבות ברזל
השופט סולברג. מתח ביקורת חריפה על היועמ"שית
(צילום: אלכס קולומויסקי )
השופט נעם סולברג גם מתח ביקורת חריפה וחריגה נגד היועמ"שית על כך שסירבה לאפשר לשר קרעי ייצוג נפרד בעתירה, כדי לפרוט בפני השופטים את טענותיו כמי שמינה את ד"ר מינס, וזאת לפיו על בסיס קריטריון משפטי שאינו קיים. סולברג כתב כי המשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון, דחה את בקשת השר על-פי קריטריון משפטי - אלא שהשופט כותב: "הפכתי והפכתי, ולא מצאתי בסיס משפטי איתן לקביעת הסטנדרט כאמור. במכתבו של המשנה ליועצת המשפטית בעניין זה, ביקש הוא להסתמך על שורת אסמכתאות ברם. לא שוכנעתי כי יש באסמכתאות אלה בסיס, או אף אזכור, לסטנדרט זה".
השופט נזף וכתב: "מקום בו עסקינן בסוגיה כה רגישה, סבורני כי מוטב לצעוד על קרקע מוצקה ככל הניתן. ואידך זיל גמור". השופטת כנפי-שטייניץ כתבה כי המקרה תואם למקרים בהם יש לאפשר ייצוג נפרד, אך יש לבחון בקשות אלה בקפידה נוכח התרבותן.
שר הפנים משה ארבל הגיב לפסק הדין ואמר: "אני קורא למוסד הייעוץ המשפטי לממשלה כולו לשבת שבעה נקיים וללמוד לעומק את החלטת בג״ץ מהערב בעניינה של הגברת מינס. קשה לצערי שלא לראות ניסיון השתלטות של עמדות לא מקצועיות מטעם מי שאמורים להיות חפים לחלוטין מאג׳נדה פוליטית".