הרשויות במוזמביק הודיעו הבוקר (יום ב') כי לפחות 96 בני אדם טבעו למוות בעקבות התהפכות סירת דיג שהוסבה באופן מאולתר ומסוכן למעבורת. על הסירה שהתהפכה היו לדברי הרשויות כ-130 בני אדם, ועד כה חולצו רק כחמישה בחיים. לפחות 20 מוגדרים נעדרים.
2 צפייה בגלריה
האי מוזמביק אתר מורשת עולמית
האי מוזמביק אתר מורשת עולמית
האי הקטן מוזמביק שאליו ניסו התושבים לברוח - וטבעו בדרך
(צילום: Shutterstock)
האסון התרחש אתמול סמוך לחוף במחוז נמפולה, בצפון-מזרח המדינה השוכנת בדרום יבשת אפריקה, ולפי הדיווחים בין ההרוגים יש ילדים רבים. בסרטונים לא-מאומתים שהופצו ברשתות החברתיות נראות גופות שמפוזרות על החוף, ואנשים שנושאים גופות ילדים.
לורנסו משדו, ראש סוכנות התעבורה הימית במדינה, אמר כי למפעילי הסירה לא היה אישור להעביר באמצעותה נוסעים, וכי היא הועמסה בצפיפות רבה. הוא העריך כי התהפכה בשל גלים עזים. בתקשורת המקומית דווח כי הנוסעים עלו לסירה בניסיון לברוח מהתפרצות כולרה באזור. מזכיר המדינה של מחוז נמפולה, ג'יימי נטו, טען כי הם ברחו בשל בהלה שפרצה בעקבות "דיס-אינפורמציה" שהופצה בנוגע להתפרצות.
מוזמביק, אחת המדינות העניות ביותר בעולם שבה כ-30 מיליון תושבים, מתמודדת לצד מדינות נוספות בדרום היבשת עם התפרצות של המחלה המועברת על ידי מים מזוהמים. מאז אוקטובר אשתקד אובחנו במוזמביק 15,000 חולים, ומחוז נמפולה נפגע בצורה הקשה ביותר – עם כשליש מהמקרים. המחוז הזה מתמודד גם עם המוני פליטים שבורחים אליו בעקבות מתקפות של מחבלים ג'יהאדיסטים במחוז צפוני יותר בשם כאבו דלגדו.
הרשויות הודיעו כי פתחו בחקירה לבירור נסיבות האסון, וציינו כי הסירה שטבעה שטה לעבר האי מוזמביק, אי קטנטן שעל שמו קרויה המדינה כולה. האי, שמוגדר כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו, שימש במשך 400 שנה כנמל חשוב עבור הפורטוגזים ששלטו באזור, וכבירה של המושבה שהקימו במזרח אפריקה. על האי, ששטחו 1.5 קמ"ר בלבד ומחובר ליבשה עם גשר שנבנה עוד בשנות ה-60 של המאה הקודמת – יש מצודה ומבנים היסטוריים נוספים. הוא נחשב ליעד תיירותי חשוב במדינה.
במוזמביק, שיצאה לעצמאות ב-1975, כשני שלישים מהאוכלוסייה חיים מתחת לקו העוני. ב-2010 התגלו בה מרבצי גז גדולים, אבל ניצולם מתעכב בשל מרד שבו פתחו ב-2017 הג'יהאדיסטים הקשורים לדאעש. יותר מ-5,000 בני אדם נהרגו מאז פרוץ הסכסוך, וכמיליון ברחו מבתיהם.