ההתנקשות במנהיג חמאס איסמעיל הנייה מוקדם יותר השבוע התאפשרה לאחר שהמוסד שכר סוכני אבטחה איראניים כדי לשתול מטעני חבלה בשלושה חדרים נפרדים בבניין שבו שהה. כך דווח הלילה ב"טלגרף" הבריטי מפי גורמים איראניים ששוחחו עם העיתון.
3 צפייה בגלריה
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo )
לפי הדיווח, התכנון המקורי היה להתנקש בהנייה בחודש מאי, כאשר הגיע לאיראן להלווייתו של הנשיא הקודם, איברהים ראיסי, שנהרג באופן בלתי-צפוי בהתרסקות מסוק. עם זאת, התוכנית לא יצאה לפועל מאחר שקהל גדול גדש את הבניין שבו התארח, וכן עקב הסיכוי הגבוה לכישלון. כך אמרו לעיתון הבריטי שני גורמים איראניים בכירים.
במקום זאת, שני הסוכנים ששכר המוסד שתלו מטענים בשלושה חדרים בבניין ההארחה של משמרות המהפכה שבצפון טהרן, היכן שהנייה עשוי היה לשהות. הסוכנים תועדו במצלמות האבטחה במקום כשהם נעים במהירות ובחשאיות, בעודם נכנסים לחדרים ויוצאים מהם תוך דקות בודדות, לפי הגורמים שצפו בתיעוד. לאחר מכן הפעילים ברחו משטח איראן, אך שמרו על מקור מידע בשטחה. ביום רביעי לפנות בוקר, ממקום מושבם מחוץ לאיראן, הסוכנים פיצצו את המטען שהניחו בחדרו של הנייה, שהגיע למדינה עבור טקס ההשבעה של הנשיא החדש, מסעוד פזשכיאן.
הטסת גופתו של הנייה מאיראן לקטאר

"הם בטוחים עכשיו שהמוסד שכר את הסוכנים מבין אנשי יחידת האבטחה 'אנסר אל-מהדי' של משמרות המהפכה", אמר לטלגרף גורם בארגון השוהה בטהרן, בנוגע ליחידה האחראית לאבטחתם של גורמים בכירים באיראן. "חקירה נוספת העלתה שהם טמנו מטעני חבלה גם בשני חדרים נוספים", אמר.
גורם נוסף במשמרות המהפכה אמר כי "מדובר בהשפלה לאיראן ובפרצת אבטחה עצומה", וציין כי הוקם צוות שמטרתו להעלות רעיונות שיסייעו להציג את ההתנקשות בהנייה באופן שיסיט את תשומת הלב מפרצת האבטחה. "אנחנו עדיין מבררים איך הכל קרה. זה לא הגיוני עבורי, חייב להיות מישהו בדרגה גבוהה יותר (ששיתף פעולה עם ישראל) שאף אחד לא יודע עליו", הוסיף.
הגורם הראשון ששוחח עם הטלגרף תיאר כי כעת מתנהל משחק האשמות בתוך משמרות המהפכה, כאשר מדורים שונים בארגון מאשימים אחד את השני בכישלונות שהובילו להתנקשות בהנייה. מאז החיסול, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה איסמעיל קאאני זימן פעילים לצורך פיטורים, מעצרים - וייתכן שאף הוצאות להורג, לפי הגורם, שהדגיש כי "פרצת האבטחה השפילה את כולם".
על רקע היערכות ישראל וארה"ב לקראת תקיפת תגובה מצד איראן ושלוחיה, הגורם ששוחח עם הטלגרף אמר כי "המנהיג העליון עלי חמינאי זימן את כל המפקדים כבר כמה פעמים במהלך היומיים האחרונים. הוא רוצה תשובות. בשבילו, הטיפול בפרצת האבטחה חשוב יותר כרגע מאשר נקמה". בדיווח צוין שחיסולו של הנייה בבירת איראן הגביר את הפחדים ברפובליקה האיסלאמית מידה הארוכה של ישראל, ומהשפעתה בתחום המדינה.
3 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
"רוצה תשובות". חמינאי
(צילום: EPA/LEADER OFFICE HANDOUT )
בטלגרף הזכירו את דבריו של שר המודיעין האיראני לשעבר עלי יוניסי, שאמר בריאיון בשנת 2020 כי "כל הגורמים הבכירים באיראן צריכים לחשוש לחייהם. אם המשטר הציוני עדיין לא תקף את בעלי הסמכות הפוליטית ברפובליקה האיסלאמית, זה בגלל שהוא בחר שלא לעשות כן. הרשלנות הזו מול המוסד אפשרה לו להכות פעם אחר פעם ולאיים באופן גלוי על בכירים איראנים".

החקירה באיראן וגל המעצרים

ב"ניו יורק טיימס" דווח הלילה כי אחרי פרצת האבטחה המשפילה עצרה איראן יותר מ-24 בני אדם, כולל קציני מודיעין בכירים, פקידי צבא ועובדי מטה בבית הארחה שבו חוסל הנייה. בדיווח, שמיוחס לשני גורמים איראנים שמכירים את פרטי החקירה, צוין כי יחידת המודיעין המיוחדת של משמרות המהפכה לריגול השתלטה על החקירה ועל ציד החשודים, שהיא מקווה שיובילו אותה לצוות המתנקשים שתכננו, סייעו וביצעו את החיסול.
ב"טיימס" ציינו את ההשפלה שבעובדה שישראל - כפי שמייחסים לה איראן וחמאס - הצליחה לחסל את הנייה שהיה אורח כבוד של טהרן, שעות אחרי שנפגש עם המנהיג העליון עלי חמינאי. באיראן חוששים מהמשמעות של פרצת אבטחה כזו, ובהלווייתו של הנייה בטהרן ביום חמישי חמינאי היה מוקף במעגל צפוף מהרגיל של שומרי ראש. לאחר מכן הוא עזב מיד, ועצר רק לרגע כדי לברך את בנו של הנייה.
שני הגורמים האיראנים ששוחחו עם העיתון ציינו כי לאחר החיסול, סוכני ביטחון פשטו על מתחם בית הארחה ששייך כאמור למשמרות המהפכה - והכניסו את כל אנשי הצוות בו להסגר. חלקם נעצרו, והמכשירים האלקטרוניים שלהם נלקחו - כולל טלפוניהם האישיים. בנפרד, צוות אחר חקר בכירי צבא ומודיעין בעלי תפקידי מפתח בשמירה על הבירה האיראנית, וכמה נעצרו עד לתום החקירה.
"סוכני האבטחה סרקו כל סנטימטר במתחם ובחנו מצלמות מעקב שתיעדו גם חודשים ארוכים אחורה, וגם את רשימת האורחים", נכתב ב"טיימס". "הם בדקו את הגעתם והליכתם של אנשי הצוות, שנבדקים בקפדנות לפני העסקתם ונלקחים בין היתר מכוחות הבסיג'". החקירה מתמקדת גם בשדות התעופה הבינלאומיים והפנימיים של טהרן, שם גורמי החקירה בוחנים צילומים מהגעתם ועזיבתם של נוסעים בשורת טיסות.
בינתיים, כצעד זהירות, איראן שינתה את פרטי אבטחתם של בכירים בשורותיה, והחליפה בין היתר את הטלפונים הניידים שלהם כצעד של זהירות.
3 צפייה בגלריה
מסעוד פזשכיאן נשיא איראן ה חדש
מסעוד פזשכיאן נשיא איראן ה חדש
בנו טען שהוא לא רוצה מלחמה עם ישראל. הנשיא פזשכיאן
(צילום: Hossein Sepahvand/Office of the Iranian President via Getty Images)
ישראל, כך נכתב, הצליחה לנצל פרצה בהגנה האיראנית, שלדברי גורמים בטהרן הייתה "כישלון מודיעיני ואבטחתי קטסטרופלי עבור איראן", ואף "מבוכה למשמרות המהפכה", שמשתמשים במתחם לפגישות סודיות ואירוח מנהיגים, כמו הנייה. אחד מגורמי המודיעין ששוחח עם ה"טיימס" הסביר כי תכנון ההתנקשות בהנייה ארך חודשים, ודרש מעקב נרחב אחר מתקן האירוח השמור היטב של משמרות המהפכה.
עוד נחשף ב-ynet כי בלילה שבין שלישי לרביעי, בשעה 01:14 שעון ישראל, שהיא 01:44 שעון טהרן - ניתן האות. שניות ספורות לאחר מכן התפוצץ מטען החבלה בחדרו של הנייה במעון האירוח הרשמי והמוגן היטב של משמרות המהפכה, מתקן נשאט.

"מלחמה עם ישראל? הכל בגלל משמרות המהפכה"

כאמור, חיסולו של מנהיג חמאס הנייה התרחש ביומו הראשון בתפקיד של הנשיא החדש פזשכיאן, שבמהלך קמפיין הבחירות שלו הרחיק את עצמו מהמדיניות הפרובוקטיבית של קודמו, והבטיח לשקם את מעמדה של איראן על הבמה העולמית באמצעות דיאלוג עם הקהילה הבינלאומית. כך, אחד מעוזריו הקרובים של פזשכיאן אמר לטלגרף כי ייתכן שפרצת האבטחה הייתה מהלך מכוון של משמרות המהפכה, שנועד לפגוע במוניטין של הנשיא הרפורמיסט.
העוזר, שעבד בין היתר גם במסע הבחירות של פזשכיאן, טען כי משמרות המהפכה מתנגדים לדעותיו בנוגע לדיפלומטיה בינלאומית ולהיבטים אחרים של משנתו הרפורמיסטית. "אף אדם עם מוח מתפקד לא יכול לקבל את הטענה שמדובר בצירוף מקרים, במיוחד ביום הראשון של פזשכיאן בתפקיד. כעת הוא עשוי לצאת למלחמה נגד ישראל בימים הראשונים שלו כנשיא, והכל בגלל משמרות המהפכה".
חרף טענתו של העוזר, בנו של הנשיא, יוסף פזשכיאן, אמר אתמול כי העדיפות של איראן היא "לא מלחמה עם ישראל". "עוני, שחיתות, אפליה, אי-שוויון, סיעות פוליטיות בזבזניות ואי-הסכמות הם החזיתות האמיתיות שבהן אזרחי איראן נלחמים", אמר. "רפורמות חברתית וקדמה באיראן הן מתקפות-הנגד הטובות יותר שאנו יכולים לכוון נגד ישראל".