מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אישרה אמש (רביעי) ברוב גדול החלטה לנזוף באיראן – מכיוון שהיא לא מסרה מידע על שרידי אורניום שנמצאו בשלושה אתרי גרעין לא-מוכרזים. כך דיווחו לכלי תקשורת בינלאומיים דיפלומטים שהיו בדיונים של המועצה.
מועצת הנגידים של סבא"א מורכבת מ-35 מדינות. לפי הדיפלומטים שתי מדינות בלבד – רוסיה וסין – התנגדו להחלטה. 30 הצביעו בעד, ושלוש (הודו, לוב ופקיסטן) נמנעו. בהחלטה נאמר שהמועצה "מביעה דאגה עמוקה" מכך שאיראן לא שיתפה פעולה ולא סיפקה הסברים לשרידי האורניום באותם אתרי גרעין - שעליהם כלל לא דיווחה. המועצה קוראת לה לשתף פעולה עם סבא"א "ללא דיחוי".
4 צפייה בגלריה
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
ראש סבא"א, רפאל גרוסי, ומתקן הגרעין של איראן בנתנז
(צילום: AFP, EPA )
מאחורי ההחלטה לגעור באיראן על חוסר שיתוף הפעולה עומדות ארה"ב – שפרשה מהסכם הגרעין עם איראן – ושלוש המעצמות האירופיות שעדיין חתומות על ההסכם (בריטניה, גרמניה וצרפת). זו הפעם הראשונה שבה מאשרת סבא"א החלטה שכזאת מאז יוני 2020. ההחלטה אושרה על רקע המבוי הסתום בשיחות להצלת הסכם הגרעין, ובשעה שאיראן ממשיכה להפר סעיפים בהסכם.
אמש, אחרי הפרסומים על ההצבעה, מסרו ארה"ב ומעצמות אירופה בהצהרה משותפת: "אנחנו מפצירים באיראן להקשיב לקריאה של הקהילה הבינלאומית למלא את ההתחייבויות החוקיות שלה, ולשתף פעולה עם סבא"א - כדי להבהיר ולפתור את הסוגיות ללא דיחוי".
4 צפייה בגלריה
דגל איראן מול מטה סבא"א סוכנות הגרעין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב ווינה אוסטריה
דגל איראן מול מטה סבא"א סוכנות הגרעין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב ווינה אוסטריה
דגל איראן מחוץ למטה סבא"א בווינה
(צילום:AP)
לפי רויטרס, אתמול דיווחה סבא"א לחברות מועצת הנגידים שאיראן החלה להתקין אשכול של צנטריפוגות מתקדמות, מסוג IR-6, במתקן העשרת האורניום התת-קרקעי שלה בנתנז. איראן אמרה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שבכוונתה להתקין עוד שני אשכולות של צנטריפוגות IR-6, כאשר הסכם הגרעין מ-2015 מאפשר לה להתקין בנתנז רק צנטריפוגות מהדגם הישן, IR-1.
אתמול בבוקר הודיעה איראן שהיא כיבתה שתי מצלמות מעקב של סבא"א, שנועדו לפקח על הנעשה באחד ממתקני הגרעין. בדיווח בטלוויזיה האיראנית לא צוין שמו של אתר הגרעין. טהרן דיווחה על ניתוק המצלמות בעקבות הפרסום שארה"ב ושלוש המעצמות האירופיות הגישו את ההחלטה לגנות אותה. דובר משרד החוץ של איראן אמר אמש שהתגובה של ארצו למהלך של סבא"א היא "תקיפה ופרופורציונאלית", והוסיף שמי שיזמו את המהלך "אחראים להשלכות".
4 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מציג דגם של מצלמה שמותקנת ב מתקני גרעין של איראן
רפאל גרוסי ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מציג דגם של מצלמה שמותקנת ב מתקני גרעין של איראן
גרוסי מציג דגם של מצלמות המעקב שנמצאות במתקני הגרעין של איראן
(צילום:EPA)
בדיווח הבוקר על כיבוי המצלמות אמרה איראן: "עד עתה, סבא"א לא רק שהתנהגה בכפיות טובה אל מול שיתוף הפעולה הנרחב של איראן, אלא גם הגדירה זאת כחובתה. מהיום, הרשויות הרלוונטיות הורו לכבות את מצלמות המעקב".
הטלוויזיה האיראנית תיארה את שתי המצלמות כמפקחות בין היתר על רמות העשרת האורניום. מדובר במכשירי OLEM שהותקנו ב-2016 על ידי סבא"א ובאמצעותם ניתן לצפות בהעשרת האורניום במתקני ההעשרה. לאיראן כעת שני אתרים תת-קרקעיים שכאלו, בפורדו ובנתנז.
בארה"ב הגיבו לדיווח על המצלמות ואמרו שההחלטה מצערת מאוד. "הדיווחים שאיראן מתכננת לצמצם את השקיפות בתגובה להחלטה (של סבא"א) מצערים מאוד – אם הם מדויקים – ומחבלים בתוצאות הדיפלומטיות שאנחנו רוצים להשיג", נמסר מווושינגטון לקראת ההצבעה בסבא"א.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ורפאל גרוסי
נפתלי בנט ורפאל גרוסי
נפתלי בנט ורפאל גרוסי בפגישה החודש בישראל
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט אמר אמש שישראל מברכת על החלטת מועצת הנגידים של סבא"א. לפי בנט, "זוהי החלטה משמעותית אשר חושפת את פרצופה האמיתי של איראן". עוד אמר בנט: "המדינות הרבות שהצביעו בעד ההחלטה שיתפו פעולה יחד, במטרה לבלום ולמנוע את הגעתה של איראן לנשק גרעיני. ההצבעה היום בסבא"א מהווה תמרור אזהרה ברור לאיראן: אם איראן תמשיך בפעולותיה, על המדינות המובילות להביא את הסוגיה האיראנית בחזרה למועצת הביטחון".
פורסם לראשונה: 22:36, 08.06.22