2 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
"אנשים לא קונים במכולת עם אחוזים". רן ארז
(צילום: נדב אבס)

יו"ר ארגון המורים רן ארז התייחס בריאיון ל-ynet radio לחידוש העיצומים בקרב מורי הארגון שבראשותו, ותקף את משרד האוצר: "הכרזנו על סכסוך עבודה באפריל 2022, ועד סוף השבוע האחרון לא זכינו אפילו לתגובה - והתגובה שקיבלנו משפילה ומבזה".
ביום שישי, לאחר אישור תקציב המדינה בישיבת הממשלה, ארגון המורים בראשותו של ארז הודיע על חידוש העיצומים החל מהיום, ומסר כי "הצעד הראשון במאבק הוא הנחייה למורים שלא לקיים שום פעילות עם תלמידים מחוץ לכותלי בית הספר ואי מתן ציונים".
מדוע הצעת האוצר לשכר המורים מבזה ומשפילה, להגדרתך? "מדובר בתוספת שכר למורים הוותיקים יותר, של שני אחוזים. הם רוצים שאנחנו נחתום על זה, כשלמעשה המשמעות היא הפחתת שכר ריאלית משום שהאינפלציה עומדת על 5.3%. לחתום על העלאה של שני אחוזים זה לגרום להורדה ריאלית של השכר. למורה מתחיל הציעו תוספת של בערך 1,200 שקלים לשכר. דרשנו לצעירים העלאה של 30%, והם הציעו 15%. וזה לא הכל - הם החליטו לפגוע ב-70% ממורי ישראל, המורות שיש להן שעות גיל או שעות טיפול בילדים עד גיל 14. זה ממש דבר שלא נוכל להסכים לו".
אתם למעשה מבקשים 30% תוספת בשכר גם למתחילים וגם לוותיקים? "לא נדבר באחוזים, כי אנשים לא קונים במכולת עם אחוזים. אנחנו רוצים תוספת אחידה של 3,000 שקלים בחודש. זה יוצא פחות משלושים אחוז למורים הוותיקים, אבל זה לא הולך ברגל. כך שהשכר יעמוד על 18-17 אלף שקלים למורה וותיק ולמורה צעיר כ-12,000. הארגון יסתפק בהעלאה הזו".
מה אומרים על ההצעה הזו באוצר? "צוחקים. אומרים שאני צריך ללכת להיבדק אצל מומחה כי זה מוגזם".
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
"רוצים לקחת הטבות ולפגוע בגמולים". שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אתה כבר וותיק בתפקיד שלך. ניהלת לא מעט משאים ומתנים עם שרי אוצר. קרה משהו יוצא דופן הפעם? ההודעה שפרסמת די חריפה, קראת להצעה "מבזה", אבל זה מו"מ רגיל שמתקיים עם כל שר אוצר, לא? "הפעם זה קצת אחרת, כי ברגע שאומרים לנו שתמורת תוספת שכר יחסית מזערית, אנחנו גם רוצים לקחת את ההטבות שיש למורות הצעירות והוותיקות ולפגוע בגמולי הבגרות - הם למעשה רוצים לקחת יותר ממה שהם נותנים. איך אפשר למשוך מורים עם שכר כזה? הרי מורה למתמטיקה יעדיף לעבוד בהייטק ולא ללמד בבית ספר תמורת 8,000 שקל ברוטו בחודש.
התברכנו בשנות ה-90 בעלייה גדולה מאוד של אקדמאים מרוסיה שהפכו למורים. היום הם פורשים לפנסיה, הם עוזבים את המערכת וחדשים לא מגיעים. צריך לשלם לאנשים כדי שיגיעו. יש מחסור של בערך 25% במורים. לא היה מצב כזה בעבר".
לאן המאבק הזה ילך? אתם תשבתו? "לא נסכים בשום פנים ואופן לפגיעה במורים, לא בצעירים ולא בוותיקים. נמשיך במאבק, ואם יהיה צורך נחריף אותו. סכסוך העבודה הוכרז עוד בחודש אפריל 2022. אנחנו מנסים מאז לנהל משא ומתן, ועד סוף השבוע לא זכינו אפילו לתגובה - והתגובה שקיבלנו משפילה ומבזה".
אם נותנים לך את מה שקיבלה מקבילתך יפה בן דוד בהסתדרות המורים אתה תהיה מרוצה מבחינת ההסכם? "לא. בחינוך על-יסודי עובדים הרבה יותר שעות מאשר בחינוך היסודי ולכן אין שום סיבה לתת אותו הדבר".