עוד ועוד חברים במפלגה הדמוקרטית משמיעים קולות מודאגים מהאפשרות שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ימשיך להתעקש - וירוץ בבחירות לנשיאות מול הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. אחרי הופעה, אותה כינה בכיר בקמפיין שלו "גרועה", במסיבת עיתונאים קריטית, הקולות הללו מתגברים. לפי הדיווחים בכלי תקשורת אמריקנים שונים, ב"ימים הקרובים" עשרות נציגים דמוקרטים נוספים יקראו לביידן לפרוש מהמרוץ, כדי שהמפלגה תוכל להעמיד במקומו "מועמד שינצח את טראמפ".
"זו לא הייתה הופעה טובה", אמר הבכיר בקמפיין ביידן, שדיבר בעילום שם עם סוכנות הידיעות רויטרס, "אבל זו גם לא הייתה הופעה מספיק גרועה כדי שינה את דעתו ויפרוש. אבל זה היה גרוע". לדברי אותו בכיר בקמפיין, "מסיבת העיתונאים כן נותנת לנו את האפשרות לגבות אותו פומבית, אך כן צריך להגיד לו בשיחות פרטיות שהוא לא יכול להמשיך".
הטעויות של ביידן, הלילה

5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, ברק אובמה, ננסי פלוסי
ג'ו ביידן, ברק אובמה, ננסי פלוסי
הביעו דאגה מסיכוייו לנצח את טראמפ. "אף אחד לא בטוח מה לעשות כעת"
(צילום: רויטרס, Mandel NGAN / AFP)
בינתיים, ברשת CNN דווח, זמן קצר לאחר מסיבת העיתונאים כי נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה ניהל שיחה פרטית, מאחורי גבו של מי שהיה סגנו במשך שמונה שנים, עם יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי - גם היא נחשבת לבעלת השפעה אישית על ביידן. לפי הדיווח, בשיחה בין השניים הם הביעו דאגה מסיכוייו לנצח במצבו הנוכחי את טראמפ. עם זאת, צוין בדיווח: "אף אחד לא בטוח מה צריך לעשות כעת".
מאחורי הקלעים, הדמוקרטים רוצים לקבל סיוע מאובמה ופלוסי. להערכת גורמים במפלגה הם עשויים לעזור לביידן להגיע להחלטה הנכונה מבחינתם - ולפרוש. בדיווח צוין כי במפלגה מודעים לכך שלביידן אין אמון במנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר, ועל כן הם לא מנסים להיעזר גם בו, למרות תפקידו הבכיר בהווה. במקום, הם מקווים שיוכלו להיעזר בבכירים לשעבר, דוגמת אובמה, שנחשבים לכאלה שעליהם ביידן סומך.
CNN שוחח עם יותר מ-12 חברי קונגרס, כמו גם עם פעילים ואנשים רבים במפלגה שנמצאים בקשר עם אובמה ופלוסי. כעת הם אומרים כי אם השניים מרגישים כמוהם, קרי, שביידן לא יכול לנצח את טראמפ בבחירות הקרובות שיתקיימו בעוד פחות מארבעה חודשים - עליהם להגיד את זה בבירור, בהקדם האפשרי, לפני שייגרם נזק אפילו גדול יותר.
5 צפייה בגלריה
פול האוס. הקונגרס בזמן נאום ביידן
פול האוס. הקונגרס בזמן נאום ביידן
הדמוקרטים חוששים מריצה של ביידן. הערכות: עשרות יקראו לו לפרוש ב"ימים הקרובים"
(צילום: רויטרס)
שלשום פלוסי, חברת בית הנבחרים הדמוקרטית, רמזה השבוע לראשונה באופן גלוי שלדעתה ביידן צריך לשקול מחדש את החלטתו אם להתמודד בבחירות - וסירבה לומר בצורה נחרצת מה עמדתה בנושא. "אני רוצה שהוא יעשה כל מה שהוא יחליט לעשות", אמרה בריאיון לרשת MSNBC. "כולנו מעודדים אותו לקבל את ההחלטה הזו כי הזמן אוזל". רבים מעמיתיה של פלוסי מקווים שהיא תוכל לשים קץ למסע הבחירות המאתגר למדי של ביידן עד כה.
החלטתו של אובמה לא להגיב באופן פומבי במשך שבועיים לעימות הטלוויזיוני הכושל מבחינת ביידן הותירה בקרב מספר דמוקרטים בכירים את התחושה שהוא משאיר אותם לבד. לאחר אותו עימות, הוא פרסם ברשת החברתית X כי "עימותים גרועים קורים. תאמינו לי, אני יודע", אך הסתפק באמירה הזו בלבד. גם אותה, לפי דיווחים, פרסם לבקשת צוותו של ביידן.
אבל הספקנות של אובמה לגבי יכולתו של סגנו לשעבר לנצח שוב את טראמפ הוגדרה ב-CNN כ"אחד הסודות השמורים ביותר בוושינגטון". גורמים שמעורים בפרטים אמרו לרשת האמריקנית כי "כשתיכתב ההיסטוריה של התקופה יוצאת הדופן הזו, של שבועיים של פוליטיקה אמריקנית מאז העימות, טביעות האצבעות של אובמה ופלוסי יהיו ברורות הרבה יותר ממה שאנחנו יודעים לספר היום".
מחוקק דמוקרטי ותיק הוסיף: "הם מחכים שהנשיא ביידן יגיע להחלטה בעצמו". בקמפיין של ביידן סירבו להגיב על הדיווח.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות פלורידה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת בחירות פלורידה ארה"ב
"צריך מועמד שינצח אותו". טראמפ, יחזור לבית הלבן?
(צילום:REUTERS/Brian Snyder)
בשיחות עם מספר חברים במפלגה הדמוקרטית במהלך השבועיים האחרונים, אובמה ביטל את הרעיון שהוא יכול לדחוף את ביידן לכיוון זה או אחר, גם אם ירצה בכך.
נשיא ארה"ב המכהן התייצב הלילה למסיבת עיתונאים ראשונה מאז אותה מפלה בעימות מול טראמפ. עוד לפני שעלה לבמה במסיבת העיתונאים, באיחור משמעותי של שעה, הספיק ביידן לטעות בשמו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, וכינה אותו "הנשיא פוטין", במסגרת פסגת נאט"ו שנערכה בוושינגטון. מיד לאחר מכן ביידן תיקן את עצמו, ואמר: "הנשיא זלנסקי, הוא הולך להביס את פוטין. אני ממוקד בלנצח את פוטין".
במהלך מסיבת העיתונאים, שנמשכה 55 דקות ובמהלכה השיב הנשיא האמריקני על שאלות כתבים, נשאל ביידן על הבלבול בין זלנסקי לפוטין, התחמק - ואמר כי פסגת נאט"ו שאירח בוושינגטון הייתה מוצלחת. כשנשאל במסיבת העיתונאים על האפשרות שסגניתו קמלה האריס תחליף אותו, התבלבל שוב וכינה אותה "סגנית הנשיא טראמפ". עם זאת, הוא לא שלל לחלוטין את האפשרות שהיא תחליף אותו במרוץ לנשיאות, חרף הצהרותיו כי הוא מתכוון להמשיך במרוץ.
לדבריו, "לא הייתי בוחר בסגנית הנשיא טראמפ (הכוונה להאריס) אם לא הייתי חושב שהיא יכולה להיות נשיאה בעצמה".

הלעג ברוסיה, התגובה של טראמפ

טראמפ לעג לביידן על הטעות במסיבת העיתונאים ברשתות החברתיות, וכתב: "עבודה טובה, ג'ו". בתום האירוע השיב ביידן על דבריו של הנשיא לשעבר וכתב כי הוא יודע מה ההבדל בינו לבין סגניתו האריס: "אחת היא תובעת (האריס כיהנה בעבר כתובעת הכללית של קליפורניה), והשני עבריין מורשע".
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
זלנסקי, או בשמו החדש - "הנשיא פוטין". ברוסיה לועגים
(צילום: AP Photo / Dmitry Serebryakov / Jonathan NACKSTRAND / AFP)
גם ברוסיה לא התעלמו מהטעות המביכה של ביידן, בנוכחות זלנסקי ועשרות מנהיגים נוספים. דוברת משרד החוץ של רוסיה מריה זחרובה צחקה ואמרה כי ביידן הוכיח שהוא "מועמד פרו-רוסי שנשלט על ידי הקרמלין". "נראה לי שאי-אפשר להסתיר יותר את פרשת 'ההתערבות הרוסית בבחירות האמריקניות' הידועה לשמצה, יש מועמד פרו-רוסי", היא התבדחה בערוץ הטלגרם שלה.
הטעות הזו של הנשיא, רגע לפני מסיבת העיתונאים הקריטית שקיים סוקר באופן בולט גם בחדשות ברוסיה, שם פרשני הטלוויזיה הממלכתית תיארו את ביידן כ"זקן סנילי".
פרשנית טלוויזיה בכירה ברוסיה שיתפה את הסרטון עם הטעות והוסיפה אימוג'י בוכה מצחוק. לאחר מכן, התייחסה גם לבלבול בין הנשיא לשעבר טראמפ לסגנית קמלה האריס וכתבה: "המופע של ג'ו ממשיך!". דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר כי "כל העולם שם לב למה שקרה... ברור שאלו היו טעויות לשון". לדבריו, מצבו של ביידן הוא "נושא פנימי בארה"ב".
סרגיי מרקוב, ששימש בעבר כיועץ בקרמלין, הדגיש כי "כל אחד יכול לטעות", אבל נראה שביידן עושה טעויות כל יום כי הוא "מפגר", כלשונו.
5 צפייה בגלריה
פסגת נאט"ו בוושינגטון
פסגת נאט"ו בוושינגטון
במפלגה הדמוקרטית מעריכים שהימים הקרובים יהיו "אכזריים"
(צילום: REUTERS/Leah Millis)
בימים כתיקונם מסיבות עיתונאים כמו זו שקיים ביידן הן עניין שגרתי למדי, אבל על רקע הדאגה בנוגע למצבו הבריאותי והקריאות ההולכות וגוברות מתוך המפלגה הדמוקרטית לפרישתו – בכל העולם עקבו בזכוכית מגדלת אחר ההופעה שלו, והוא - הצליח שוב להתלבל.
זו הייתה מסיבת העיתונאים הראשונה של ביידן לבד – בלי מנהיגים זרים או אישים אחרים לצידו – מאז נובמבר 2023. היא נערכה סמוך לבית הלבן, במרכז הכנסים וולטר אי בוושינגטון, שבו התקיימו בימים האחרונים רבים מאירועי פסגת נאט"ו. מאז העימות בג'ורג'יה בחודש שעבר הופיע ביידן כמה פעמים בציבור, אבל הוא דיבר בעיקר מטלפרומפטר והופעותיו נמשכו בדרך כלל דקות ספורות בלבד.
בזמן מסיבת העיתונאים הלילה ארבעה גורמים במפלגה הדמוקרטית אמרו לרשת CBS כי הם מצפים שעשרות מחוקקים יפרסמו הצהרות שקוראות לביידן לפרוש במהלך היממות הקרובות. תכנון ההצהרות, לדברי הגורמים, מתואם - וחלקן נכתבו כבר מראש.
הנהגת הדמוקרטים בבית הנבחרים ציינה בפני חברי המפלגה שהם "צריכים לומר את דעתם". אחד מהגורמים ציין כי ארבעת הימים הקרובים עלולים להיות "אכזריים", מה שעשוי להפוך לדבר בלתי-נסבל עבור ביידן להמשיך במרוץ.