2 צפייה בגלריה
אבינועם אמונה
אבינועם אמונה
"לקח אחריות והכיר בחומרת המעשה". אל"מ אבינועם אמונה
(צילום: דובר צה"ל)
מפקד המכללות הצבאיות, אלוף איתי וירוב, רשם לאחרונה נזיפה פיקודית לאלוף-משנה אבינועם אמונה, מפקד המכללה לפיקוד טקטי ומפקד חטיבת החרמון - אחרי שנפגש עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ללא תיאום ואישור כנדרש. הרקע לפגישה היה אפשרות למינויו של אל"מ אמונה למפקד המשמר הלאומי המתגבש, לאחר פרישתו הצפויה מצה"ל בעוד כחצי שנה.
מדובר צה"ל נמסר כי המפגש התקיים "תוך הפרת האיסור על קשר ישיר בין משרתי צה"ל לבין הדרג המדיני הבכיר". עוד נמסר כי "הקצין לקח אחריות על מעשיו והכיר בחומרת המעשה". התחקיר בנושא הוצג לרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בצעדה באביתר
איתמר בן גביר בצעדה באביתר
בחן אפשרות למנות את אל"מ אמונה למפקד המשמר הלאומי. איתמר בן גביר
(צילום: יאיר שגיא)
תחת פיקודו של אל"מ אמונה, קיבל גדוד 101 של הצנחנים ב-2014 צל"ש על תפקודן במבצע צוק איתן. אמונה פיקד גם על יחידת מגלן ולאחרונה על החטיבה המרחבית חרמון שבצפון, אך בצבא הוחלט שלא לקדמו לפיקוד על חטיבה אורגנית למרות שאוזכר כמועמד לפקד על חטיבת הצנחנים.
כשנשאל ראש הממשלה בנימין נתניהו על המשמר הלאומי בנאום שנשא ביום שני, הוא אמר כי "זו לא תהיה מיליציה של אף אחד. זה יהיה גוף מסודר ומקצועי שיהיה כפוף לאחד מגופי הביטחון". הוא הוסיף כי הוא "חושב שבן גביר צדק ברצון שלו להקים את המשמר הלאומי - זה נדבך יסודי, צודק והכרחי ליהודי ולערבים. אנחנו צריכים ביטחון פנים, ולזה אנחנו מחויבים".
בשבוע שעבר הממשלה אישרה את הקמת המשמר הלאומי תחת משרדו של בן גביר, לאחר שהחליטה גם על קיצוץ רוחבי של 1.5% בכל משרדיה לטובת הקמת המשמר - בהתאם להבטחתו של נתניהו לשר. זאת לאחר שורה של ויכוחים בישיבת הממשלה, שרוב שריה מתנגדים לקיצוץ. במסגרת ההחלטה על הקמת המשמר הוחלט גם להקים ועדה שתדון בסמכויותיו ובכפיפות שלו, ותציע אם הוא יהיה כפוף למפכ"ל המשטרה או לגוף אחר.
המפכ"ל נגד בן גביר: "משמר לאומי יהרוס את הביטחון ויפרק את המשטרה מבפנים"
(צילום: שמיר אלבז)

הקיצוץ הרוחבי נדרש כדי לממן בסכום זה את הקמתו של המשמר הלאומי וגיוס 1,800 אנשי משטרה ליחידה החדשה והכשרתם, בהמשך לדרישת השר לביטחון לאומי, שהתנה את הקמת המשמר המיידית תחתיו תמורת אי-פרישתו לאלתר מהממשלה על רקע השהיית חקיקת המהפכה המשפטית על ידי נתניהו לפני שבועיים.
בנאום שנשא שבוע שעבר מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, לאחר פגישה שקיים עם השר בן גביר, הוא אמר כי הכפפת הגוף החדש, שנועד להזניק כוחות לאירועי אלימות אזרחיים ברחבי המדינה, ליו"ר עוצמה יהודית - עלול להביא ל"הרס של הביטחון האישי, בזבוז משאבים ופירוק של משטרת ישראל מבפנים".
"זה לא סוד שהבעתי את הסתייגותי המקצועית והתרעתי בפני השר לביטחון לאומי כי הקמת משמר לאומי שיוכפף למשרדו הוא מהלך מיותר שיוביל למחיר כבד ביותר, עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים", אמר המפכ"ל. "הבהרתי כי הצורך בהקמת גוף חדש ונפרד ממשטרת ישראל אינו ברור ועלול להזיק ליכולות התפעול של כלל מערכי ביטחון הפנים במדינה".