פרסום ראשון: עיריית תל אביב החליטה להצטרף לתוכנית "חזון אפס" (Vision zero), מיזם בינלאומי שמטרתו להפחית את כמות ההרוגים בתאונות דרכים באמצעות ניתוח תנועת רכבים מסוכנת, מציאת פתרונות תחבורתיים, שיפור התשתיות, שימוש בטכנולוגיה ואכיפה מוגברת.
3 צפייה בגלריה
רחוב יפת ביפו
רחוב יפת ביפו
רחובות תל אביב, ארכיון
(צילום: יובל חן)
"חזון אפס" פועל למעשה כדי להקטין משמעותית את מספר ההרוגים והפצועים הקשים בתאונות הדרכים. הוא מבוסס על העיקרון של בטיחות מערכתית - תכנון ערים ועיצוב רחובות וכבישים, כדי למנוע הזדמנויות להתרחשות של תאונות דרכים קשות וקטלניות.
בניגוד לגישה המסורתית למניעת תאונות, בטיחות מערכתית לא מנסה לגרום לכך שאנשים ינהגו או יילכו בצורה מושלמת (על ידי הסברה או חקיקה), אלא מכיר בכך שאנשים הם יצורים לא מושלמים שתמיד יעשו טעויות. המיקוד הוא בתכנון מערכתי שמונע את ההזדמנות לבצע טעות מסוכנת, או במקרה שטעות כזו נעשתה - שתאונה לא תתפתח לאירוע קטלני. לפי גישה זו, האחריות למניעת תאונה קטלנית היא קודם כל על המתכנן הציבורי, לפני שהיא אחריות של משתמשי הדרך.
החלטת עיריית תל אביב להיכנס למיזם, שאותה הובילה סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה מיטל להבי, הגיעה לאחר שבשנת 2021 נהרגו ברחבי העיר 20 בני אדם בתאונות דרכים - 11 הולכי רגל, שישה אופנוענים ושלושה רוכבי כלי תחבורה חשמליים. בנוסף, על פי נתוני העירייה, 211 בני אדם נפצעו באורח קשה ב-223 התאונות הקשות שהתרחשו בשנה זו ברחבי העיר.
3 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
"תאונות דרכים נובעות מכשל תשתיתי או מטעות אנוש". סגנית ראש העיר ת"א מיטל להבי
(צילום: יאיר שגיא)
צמד הרחובות שנבחרו לשמש כפיילוט של התוכנית, בעלות של כ-50 אלף שקלים, הם רחובות יפו-אילת ורחוב סלמה, שהפכו בשנים האחרונות לרחובות עם מקטעים אדומים רבים. בשנה הקרובה צוות מיוחד שהוקם בשביל התוכנית יבנה לרחובות אלו תיאומים דיגיטליים שיריצו מודלים וסימולציות של הסתברות לתאונות, ועל פיהם בין היתר יינתנו ההוראות לאילו אלמנטים של אכיפה יתבצעו בכביש.
בנוסף, הצוות יעקוב אחר בעיות פוטנציאליות שיכולות לגרום לתאונות במטרה למצוא לכך פתרונות. לדוגמה, במידה שיבחינו כי ברחוב מסוים יש יותר תאונות בשל משאית שמגיעה לפרוק בבית עסק מסוים מדי יום, מפריעה לתנועה ובכך מסכנת את משתמשי הדרך - שעות פריקת המטען ישונו.
אם הפיילוט יצליח להוריד בחודשים הקרובים את כמות התאונות בכבישים אלו בעיר, בעירייה ישאפו כי בכל שנה יצורפו עוד כמה רחובות למיזם, עד שהעיר תכוסה כולה ברשת של החזון במטרה להפחית את מספר התאונות הקטלניות.
3 צפייה בגלריה
זירת תאונת הדרכים בתל אביב בה נהרג הולך רגל
זירת תאונת הדרכים בתל אביב בה נהרג הולך רגל
זירת תאונה בתל אביב, ארכיון
(צילום: יוני כהן, תיעוד מבצעי מד"א)
"חזון אפס" קיים מאז 1997 בהולנד ובשבדיה, ובשנים האחרונות הוא מאומץ על ידי מדינות וערים נוספות, לרבות על ידי ארגון ה-OECD, קנדה, בריטניה, אוסטרליה ומספר ערים גדולות בארצות הברית.
על פי החזון של המיזם, אין זה יותר מקובל לחשוב שהנהג והולך הרגל הם האחראיים הכמעט בלעדיים לתאונה. במקום, יש לכלול בשיקולי הבטיחות לא רק את הגורם האנושי, אלא גם את המדינה, כך שגם לטיב נתיב הדרך, עיצוב הכביש ופרמטרים נוספים שבאחריות המדינה - יש השפעה על האפשרות לתאונה. גישה זו שונה מגישה שעליה הסתמכו עד אז, ולפיה הטיפול בבעיות תחבורה נוהל לפי עלות התועלת בכל האספקטים, כולל אלה הכלכליים.
עדיין לא ברור אלו אלמנטים של המיזם הבינלאומי יתממשו בתל אביב, אך בחו"ל הם כוללים מיפוי כבישים לפי הסתברות תאונות וסוגיהן ואף הגבלת מהירות. כך, למשל, רחוב שבו צפויים יותר מפגשים בין רכבים להולכי רגל יוגבל לנסיעה של עד 30 קמ"ש, רחוב עם היתכנות לתאונות בין שני רכבים יוגבל לנסיעה של עד 50 קמ"ש ורחובות שבהם הסיכוי לתאונה חזיתית קלוש יוגבל לעד 70 קמ"ש, אם כי רחובות אלו הם לרוב כבר רחובות בינעירוניים.
"תאונות דרכים הן לא גזירת גורל, הן נובעות מכשל תשתיתי או מטעות אנוש", אמרה מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה. "תוכניות 'חזון אפס' שיושמו ברחבי העולם הביאו לצניחה של עשרות אחוזים בהיקף התאונות שגבו חיי אדם. הדבר החשוב מבחינתי הוא להציל חיים, גם אם המשמעות תהיה בין השאר להאט עוד יותר את התנועה.
"אני גאה על הובלתי את החזון של אפס הרוגים ברחובות, מדובר במשימה מורכבת ומאתגרת שמקודמת בברכת הנהלת העירייה ושאין לי ספק שכל הכוחות בעירייה מתגייסים אליה, וגם כאן נהיה רשות מבשרת ומודל לרשויות נוספות. חשוב לציין שהמשימה שלנו אינה נגמרת בהכנת תוכנית, וכבר בתקופת התכנון אנו מתכוונים לבצע פיילוט בשני רחובות אדומים".